Nekromanti Rumble in Linköping

walium

Ganska töntig, faktiskt
Igårkväll möttes de två kämparna walium och Dimfrost inte bara en utan två gånger. Första matchen var en betryggande seger för waliums Hook Horror och den andra var en betryggande seger för Dimfrosts barbarhorder.

Match 1

Min uppställning:
Hook Horror 39p
Bladebearer Hobgoblin 21p
Mongrelfolk 3p
Emerald Claw Soldier 6p
Kobold Champion 11p
Kobold Sorcerer 20p

Totalt: 99p

Dimfrosts uppställning: (Med reservation för att jag minns fel)
2xGnoll 3+3p
2xCarrion Tribe Barbarian 12+12p
Fiendish Giant Praying Mantis 33p
Mountain Orc 12p
Orc Sergeant 24p

Totalt: 99p

Resultat
Hook Horrorn visade sig vara mycket effektiv mot speciellt barbarerna med sin låga AC. Dessutom var de själv svår att träffa med AC 22. Nackdelen är förstås att varje gång den får ner en motståndare på 0 så finns det en risk att den sticker därifrån, nu hade jag tur med tärningarna men en bättre commander (till exempel en Half-Orc Champion) hade varit ett bra tillskott. Min Hobgoblin gjorde också sitt för att förtjäna en plats i gruppen. De övriga blev mest utfyllnad även om Emerald Claw killen faktiskt lyckades få iväg en skäkta innan han blev chargad till döds.

Match 2

Min uppställning:
Longtooth Barbarian 27p
Evermeet Wizard 39p
Cleric of Garl Glittergold 31p

Totalt: 97p

Dimfrosts uppställning (Så vitt jag minns):
Gnoll 3p
Cursed Spirit 11p
Gnoll Skeleton 5p
Fiendish Giant Praying Mantis 33p
Carrion Tribe Barbarian 12p
Mountain Orc 12p
Orc Sergeant 24p

Totalt: 100p

Resultat
För min del var det en lite mer svårspelad grupp, hade jag bara kunnat utnyttja trollkarlens Summon monster III så hade det kanske sett annorlunda ut. Men nu gick det inget vidare, först stöp barbaren, sedan den stackars clericen och sist min trollkarl som var instängd i ett hörn av bönsyrsan, en barbar och Orc sergeanten.

Jag tyckte att det var ett väldigt kul spel, även om det inte känns som figurerna räcker trots att vi hade varsinn starter och vars två boosters. Först och främst saknar jag bra LE-ledare, jag har en ambition att i framtiden bygga en pansargrupp med så hög AC på alla gubbar som möjligt. Ska man ha någon särskild strategi i sitt boosterköpande? Finns det någon poäng i att köpa en booster av varje sort för att få lite spridning? Och sist men inte minst, det här mina vänner vore ett utomordentligt konventsspel. Vill man vara riktigt mesig och har många gubbar kan man förstås nöja sig med att pynta upp Dungeon of Doom, men någon borde arrangera en regelrätt turnering (om det nu finns tillräckligt många spelare i Sverige för att det ska finnas underlag förstås).

Ram

Skev
Hörru, Walium, var har du köpt dina små coola plastgubbar? Någon trevlig affär eller hemsida som du kan rekomendera? Har letat förhållandevis lågt och högt i Linköping (eller tja, det finns nästan bara EB och seriebörsen att välja på...) utan framgång.

Spelar gärna när du arrangerar spelet på nästa LinCon. :gremgrin:

//Glow - Vill ha egna små gubbar

Rising

Vila i frid
Ska man ha någon särskild strategi i sitt boosterköpande?
Man kan väl undvika Giants of Legend tills man är redo att börja spela med ordentligt stora arméer. Fast å andra sidan vill man ju ha en feting rätt tidigt, eftersom de är så balla...

Finns det någon poäng i att köpa en booster av varje sort för att få lite spridning?
Jo, i början så vill man ju inte ha några dubletter, för då är det ju så att varje gubbe man får dels är en gubbe man kan använda, och dels en gubbe man kan lära sig något om: så att man blir bättre förberedd om motståndaren använder dem. Inte minst för att man (=jag) inte riktigt orkar lära mig en specialregel förrän jag äger en gubbe som har den.

Men sen, när man är mer inställd på vad det är för gubbe man vill ha, då kan man väl börja jaga just den booster man är ute efter (men det funkar nog bara med commons och uncommons (om man vill ha en Bladebearer Hobgoblin, till exempel), om det däremot bara är en enda rare man verkligen vill ha i ett set, då är det ju enklare att försöka byta den till sig). Till viss del sägs ändå de olika setten vara bra på olika fraktioner.

Gamla Harbinger och Archfiends är rätt utpräglade CE-set, menar proffsen (mest på grund av Orc Champion och Tiefling Captain), medan Aberrations sägs vara ett LG- och CG-set (mest på grund av Warforged Hero och Half Elf Bow Initiate). Nästa set, Deathknell, sägs vara ett rätt utpräglat LE-set, inte minst för att Beholdern skall vara just LE. Jag är dock inte säker på hur väl det stämmer med pjäserna generellt. Som glad förströelsespelare har man ju knappt någon av dessa pjäser, så då kan man väl gå mer på de olika teman som varje booster handlar om (såsom odöda i kommande Deathknell).

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Hörru, Walium, var har du köpt dina små coola plastgubbar?"

Jag och Dimfrost beställde dem ifrån Staterna. Närmare bestämt härifrån. Dels gick det rysligt fort att få dem och dels var det faktiskt billigare än att köpa dem infrån någon svensk affär. För de som är mer patriotiska så säljer även Sf-bokhandeln och Gamers Vault (ja, de är svenskar trots namnet) figurer.

Ram

Skev
Tackar för tipset. Jo, jag är patriotisk, men här är det ju pengar inblandade... :gremcrazy: :gremwink:

//Glow

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är inte osannolikt att jag och Dimfrost kommer att beställa mer prylar i framtiden. Frakten och styckkostnaden blir lägre om flera stycke beställer tillsammans. Om du bor i Linköping så kan vi ju höra av oss när vi skickar nästa beställning ifall du vill hänga på. Eller så kan du höra av dig om och när du vill beställa. Skicka ett meddelande så kan vi reda ut detaljer och eventuell kontaktinformation där om det låter intressant.

Dimfrost

Special Circumstances
Huge-figurerna känns ju ganska onödiga i allmänhet, eftersom man behöver spela Extreme 500-formatet för att kunna ha med dem. Ni spelar mest 100-p, va? Det känns som om man kan vilja gå på 200-p warbands rätt snart så att man kan ha med sina fetare figurer, typ aspects och stora drakar. Därmed kanske man inte ska köpa så mycket Aberrations eftersom den genomsnittliga poängnivån är lägre där (de talar om 100-p och 200-p sets, och Aberrations är 100-p till skillnad mot t.ex. Archfiends som är 200-p). Men jag tänkte göra någon sorts lista över coola figurer jag vill ha innan jag bestämmer mig för vad jag vill köpa härnäst. Synd bara att Harbinger är så dyrt (30 dollar för en starter), för det finns ju en hel del man vill ha därifrån, till exempel små vargar och orcer som är commons, förutom de värdefulla raresen.

Jag förstår att du vill ha Half-Elf Bow Initiate när du spelar CG. Den verkar ju riktigt grym. Är det någon wrnu:are som har fått en sån än?

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Ni spelar mest 100-p, va
Jäpp. Jag tror inte jag kan göra ett vettigt warband på 200 poäng i något annat än CE (dels för att man får så många CE-gubbar, och dels för att det finns så många feta monster i CE) i nuläget.

Aberrations är 100-p till skillnad mot t.ex. Archfiends som är 200-p
Ah... smart. Ja, det verkar stämma.

Synd bara att Harbinger är så dyrt (30 dollar för en starter), för det finns ju en hel del man vill ha därifrån, till exempel små vargar och orcer som är commons, förutom de värdefulla raresen.
När det gäller vargar tänker jag vänta på att de återkommer i en senare expansion (vilket jag är övertygad om att de kommer), då får man väl lite snyggare gubbar, också. Jag är inte sååå diehard på att vara så spelmässigt bra som möjligt, så snygga (och billiga) pjäser är rätt viktigt, det också.

Jag förstår att du vill ha Half-Elf Bow Initiate när du spelar CG. Den verkar ju riktigt grym. Är det någon wrnu:are som har fått en sån än?
Nej, inte vad jag vet.

Dimfrost

Special Circumstances
När det gäller vargar tänker jag vänta på att de återkommer i en senare expansion (vilket jag är övertygad om att de kommer), då får man väl lite snyggare gubbar, också. Jag är inte sååå diehard på att vara så spelmässigt bra som möjligt, så snygga (och billiga) pjäser är rätt viktigt, det också.
Nej, när man inte håller på och spelar turneringar och grejer så behöver man ju inte gå in för att opta sitt warband stenhårt. Däremot stör det mig när jag får gubbar som jag inte kan använda, bara för att jag saknar några commons. Till exempel har jag en Cultist of the Dragon och walium har en Evermeet Wizard, och ingen av dem har några varelser att summona. Sånt suger.

Förresten, vilka tre gubbar är det du spelar med, förutom Moon Elf Fighern?

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Förresten, vilka tre gubbar är det du spelar med, förutom Moon Elf Fighern?
Fire Genasi Dervisher och Xeph Soulknife .

Genasin är den viktiga pjäsen. Eftersom han får aktiveras två gånger i en enda runda och samtidigt undviker Attacks of Opportunities enkelt så är hans arbete att springa in mot motståndarens commander och lönnmörda denne. Moon Elf Fightern gör ju att jag kan aktivera en varelse utan att det räknas som en av de två aktiveringar man får göra när det är ens tur, så han kan både springa fram och anfalla samtidigt (tillsammans med Moon Elf Fighter och soulknifen, dessutom!).

Soulknifens roll i det hela är inte lika självskriven, men jag är rädd för stora band med småttingar eftersom de kan ge mig problem, särskilt eftersom jag väntar mig få möta stora småttingband med kobold sorcerers när som helst. Soulknifen gör bra skada i dubbla attacker, och dess låga träffchans bryr jag mig inte så mycket om eftersom han finns med i gänget för att slå ut småttingar. Men jag är sugen på att byta ut Soulknifen mot en Unicorn (dels blir armén på 100 p. prick, dels får jag en helare och ett bra försvar mot gift (som skulle kunna förstöra hela skiten för mig, jag har lyckligtvis aldrig blivit förgiftad ännu)).

Vad jag skulle vilja ha (för att köra 200 p-strider) är en HEBI (för att slå ut allt aggresivt som kan göra mycket skada innan de kommer fram (de sägs vara lämpliga mot Orc Champions, bl.a.)) och kanske en HEBI till, eller en Githyanki Renegade (dess teleportering passar utmärkt ihop med mina Commander-dödar-ambitioner, och dessutom kan den ge Conceal 6 till valfri varelse. Blotta tanken på att min Moon Elf Fighter kan bli ännu svårare att döda får det att vattnas i munnen på mig).

Men... Jag tänker förmodligen fel som tror att 200 poäng kommer bli som 100 poäng fast med dubbelt så många gubbar. Istället borde man väl se till hur man ska göra för att kunna spöa otäcka saker som aspekter och fetingmonster.

Jag har dock dålig koll på vad CG har mot sådana. (Frenzied Berserker? Behir? Drizzt? Jag saknar dem alla, i vilket fall som helst, och orkar inte riktigt tänka så. Det jag får i mina boostrar, det är vad min trio möter på deras äventyr. Om de skaffar några följeslagare eller inte, det är upp till ödet att avgöra.)

Dimfrost

Special Circumstances
Intressant. CG verkar väldigt coolt, trots att jag typ inte har några gubbar alls där. Walium har en Frenzied Berserker som vi ska testa nästa gång vi spelar, den verkar intressant i alla fall.

Du har nog rätt i att 200-p har ett helt annat metaspel, om man hade spelat seriöst. Plötsligt är det viktigt att kunna slå ihjäl stora drakar och sånt. Det är nog roligast att spela med 100p när man inte har så väldigt mycket figurer, men jag är rätt sugen på att testa min Aspect of Orcus... :gremsmile:

/Dimfrost

EchonCique

Hero
walium said:
Och sist men inte minst, det här mina vänner vore ett utomordentligt konventsspel. Vill man vara riktigt mesig och har många gubbar kan man förstås nöja sig med att pynta upp Dungeon of Doom, men någon borde arrangera en regelrätt turnering (om det nu finns tillräckligt många spelare i Sverige för att det ska finnas underlag förstås).
Jepp. Jag vet. Jag har själv funderat i liknande banor men har haft exakt 0 figurer att använda mig av och en stor ovilja att spendera väldigt många hundringar på något som jag har nytta av tre gånger per år (de konvent jag åker på).

Dock inte Dungeon of Doom utan ett annat arrangemang såklart med lite mer .. 'kraft'full stämning :gremwink:.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är möjligt att...

...vi kompletterar Dungeon of Doom med D&D Miniatures på nästa konvent. Borde bli GothCon, tror jag. Det kan nog bli riktigt roligt. Och skrikigt.

Och det är så jag vill ha det. Mycket uppmärksamhet kring arrangemangen!

Och så har vi en annan idé kring Dungeon of Doom 2.0, som jag skulle vilja genomföra...

http://www.worldworksgames.com/castleworksultimate.html

...men det blir nog väldigt svårt och mycket tjafs. Nån gång kanske... men inte i år. Fast det är klart, CastleWorks plus D&D Miniatures! En försvarare och en anfallare. Eller fler försvarare och fler anfallare... eller... eller... hmmmm... argh... så mycket kul man kan göra! Så lite tid!

:gremlaugh:

M.

Rising

Vila i frid
Du har nog rätt i att 200-p har ett helt annat metaspel, om man hade spelat seriöst. Plötsligt är det viktigt att kunna slå ihjäl stora drakar och sånt.
För den som är nyfiken kan jag säga att det 200p-warband som sägs vara mest framgångsrik på alla turneringar är den som kallas Trifecta.

Den består av tre stycken starka attackerare (men inte monstruöst stora), där Orc Champion alltid ingår (det finns varianter, typ 2 x Orc Champion och 1 Ryld eller 1 Orc Berserker), två stycken billiga commanders (alltid Tiefling Captain (som gör att followers crittar på både 19 och 20) och typ Drow Sergeant som backup), 1 Drider Sorcerer och en hel bibba med Orc Warriors (det blir typ 5-6 st!).

Den viktigaste nyckelpjäsen är Drider sorcerern, och dess förmåga att få två varelser att byta plats med varandra. Vi använder den förmågan aldrig, utan vi är nöjda med att skjuta blixtar och ge våra varelser conceal. I Trifecta är den förmågan dock nödvändig, eftersom man skickar fram de små fula, Orc Warriorsarna så att både Dridern skyddas, och så att den enkelt kan göra så att någon av de tre starka krigarna kan få komma in i motståndararméns hjärta och börja hugga. Och varelser som både gör mycket skada och har Cleave, de kan tydligen orsaka hiskeligt mycket stryk i ett sådant läge! Inte minst när de står under command av Tiefling kaptenen och har tur med tärningarna...

Trifectabanden har varit så framgångsrika att folk har menat att någon av Drider Sorcerern, Orc Championen eller Tiefling Captainen måste bannas. Dessa band har dominerat så mycket att det har påmint lite om när Necropotence slog ner i Magicvärlden.

Lyckligtvis så har Trifectas styrka mer handlat om taktik än om pjäsövertag. Nu för tiden sägs de bästa spelarna ha lärt sig att se upp för Drider Sorcererns omflyttningsförmåga, vilket har minskat dess överraskningsvärde rejält. I dagsläget verkar det som att Trifecta har enorma problem med "dual HEBI"-band; alltså band där två superbågskyttar står och får ha roliga timmen, eftersom CE-varelser i regel har så låg AC.

Det finns Trifectavarianter som sägs kunna handskas någorlunda med HEBI-band, men vanligare är det tydligen att man bygger Aspect of Lolth-band.

Först här dyker det alltså upp en pjäs med kostnaden 70+.

På turneringar är stora pjäser alltså inte alls lika vanliga som man kanske kan tro.

(Nå, för oss (som saknar både dubbla HEBI's och Orc Champion's) så är väl läget lite annorlunda. Jag är jättenyfiken på att se vilka 200-poängsband som kommer visa sig bäst av oss här på forumet.)

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har också läst om det där, men jag har även sett warbands baserade på en Large Silver Dragon (vilket väl är enda gången LG är spelbart...) eller två (!) Large Red Dragons, som tycks höra till de bättre. Att möta två stora röda drakar är nog lite mer skrämmande än att möta ett gäng små fåniga alviska bågskyttar, även om det senare kanske är farligare. :gremwink:

Det känns som att när vi som inte har så mycket figurer börjar spela 200p-warbands kommer det mycket att handla om vilka stora gubbar man har fått. Om man inte kan bygga ett anpassat warband där alla figurer kombar bra med varandra är det nog svårt att slå ihjäl en Aspect of Orcus utan egna pjäser för >50p, till exempel. Dock kan strategiskt övertag (alltså att man är bättre på att spela än motståndaren) förändra det här en bit.

Apropå det: jag funderade på graden av slump i DDM jämfört med Magic. I Magic har man alltid problemet med att dra tillräckligt många länder av rätt sort, vilket man ju slipper i DDM. Å andra sidan tillkommer en hemsk massa tärningsslag. De flesta rundor har man rätt mycket fler val i DDM, för det finns åtskilliga magiclekar som man i stort sett kan spela på autopilot (spela ut goblins, steka blockers om det finns några, anfalla med allt, steka motståndaren). (Fast detta gäller inte limited (draft och sånt) som i min mening är klart mycket mer skicklighetstestande än constructed, och där man oftast har mycket att tänka på när man spelar.) Jag har spelat för lite minis för att kunna göra någon rättvis uppskattning, men det är kul att klura på.

/Dimfrost

Big Marco

Läskig
Re: Det är möjligt att...

Ja! Jag vill dö i 3d! 3d är nytt och coolt!

Ryktet gjorde gällande att jag dödade flest fiender med en och samma RP på BSK - jag vet inte om mina 19 (?) kills stod sig ända till slutet dock?