Igårkväll möttes de två kämparna walium och Dimfrost inte bara en utan två gånger. Första matchen var en betryggande seger för waliums Hook Horror och den andra var en betryggande seger för Dimfrosts barbarhorder.
Match 1
Min uppställning:
Hook Horror 39p
Bladebearer Hobgoblin 21p
Mongrelfolk 3p
Emerald Claw Soldier 6p
Kobold Champion 11p
Kobold Sorcerer 20p
Totalt: 99p
Dimfrosts uppställning: (Med reservation för att jag minns fel)
2xGnoll 3+3p
2xCarrion Tribe Barbarian 12+12p
Fiendish Giant Praying Mantis 33p
Mountain Orc 12p
Orc Sergeant 24p
Totalt: 99p
Resultat
Hook Horrorn visade sig vara mycket effektiv mot speciellt barbarerna med sin låga AC. Dessutom var de själv svår att träffa med AC 22. Nackdelen är förstås att varje gång den får ner en motståndare på 0 så finns det en risk att den sticker därifrån, nu hade jag tur med tärningarna men en bättre commander (till exempel en Half-Orc Champion) hade varit ett bra tillskott. Min Hobgoblin gjorde också sitt för att förtjäna en plats i gruppen. De övriga blev mest utfyllnad även om Emerald Claw killen faktiskt lyckades få iväg en skäkta innan han blev chargad till döds.
Match 2
Min uppställning:
Longtooth Barbarian 27p
Evermeet Wizard 39p
Cleric of Garl Glittergold 31p
Totalt: 97p
Dimfrosts uppställning (Så vitt jag minns):
Gnoll 3p
Cursed Spirit 11p
Gnoll Skeleton 5p
Fiendish Giant Praying Mantis 33p
Carrion Tribe Barbarian 12p
Mountain Orc 12p
Orc Sergeant 24p
Totalt: 100p
Resultat
För min del var det en lite mer svårspelad grupp, hade jag bara kunnat utnyttja trollkarlens Summon monster III så hade det kanske sett annorlunda ut. Men nu gick det inget vidare, först stöp barbaren, sedan den stackars clericen och sist min trollkarl som var instängd i ett hörn av bönsyrsan, en barbar och Orc sergeanten.
Jag tyckte att det var ett väldigt kul spel, även om det inte känns som figurerna räcker trots att vi hade varsinn starter och vars två boosters. Först och främst saknar jag bra LE-ledare, jag har en ambition att i framtiden bygga en pansargrupp med så hög AC på alla gubbar som möjligt. Ska man ha någon särskild strategi i sitt boosterköpande? Finns det någon poäng i att köpa en booster av varje sort för att få lite spridning? Och sist men inte minst, det här mina vänner vore ett utomordentligt konventsspel. Vill man vara riktigt mesig och har många gubbar kan man förstås nöja sig med att pynta upp Dungeon of Doom, men någon borde arrangera en regelrätt turnering (om det nu finns tillräckligt många spelare i Sverige för att det ska finnas underlag förstås).
Match 1
Min uppställning:
Hook Horror 39p
Bladebearer Hobgoblin 21p
Mongrelfolk 3p
Emerald Claw Soldier 6p
Kobold Champion 11p
Kobold Sorcerer 20p
Totalt: 99p
Dimfrosts uppställning: (Med reservation för att jag minns fel)
2xGnoll 3+3p
2xCarrion Tribe Barbarian 12+12p
Fiendish Giant Praying Mantis 33p
Mountain Orc 12p
Orc Sergeant 24p
Totalt: 99p
Resultat
Hook Horrorn visade sig vara mycket effektiv mot speciellt barbarerna med sin låga AC. Dessutom var de själv svår att träffa med AC 22. Nackdelen är förstås att varje gång den får ner en motståndare på 0 så finns det en risk att den sticker därifrån, nu hade jag tur med tärningarna men en bättre commander (till exempel en Half-Orc Champion) hade varit ett bra tillskott. Min Hobgoblin gjorde också sitt för att förtjäna en plats i gruppen. De övriga blev mest utfyllnad även om Emerald Claw killen faktiskt lyckades få iväg en skäkta innan han blev chargad till döds.
Match 2
Min uppställning:
Longtooth Barbarian 27p
Evermeet Wizard 39p
Cleric of Garl Glittergold 31p
Totalt: 97p
Dimfrosts uppställning (Så vitt jag minns):
Gnoll 3p
Cursed Spirit 11p
Gnoll Skeleton 5p
Fiendish Giant Praying Mantis 33p
Carrion Tribe Barbarian 12p
Mountain Orc 12p
Orc Sergeant 24p
Totalt: 100p
Resultat
För min del var det en lite mer svårspelad grupp, hade jag bara kunnat utnyttja trollkarlens Summon monster III så hade det kanske sett annorlunda ut. Men nu gick det inget vidare, först stöp barbaren, sedan den stackars clericen och sist min trollkarl som var instängd i ett hörn av bönsyrsan, en barbar och Orc sergeanten.
Jag tyckte att det var ett väldigt kul spel, även om det inte känns som figurerna räcker trots att vi hade varsinn starter och vars två boosters. Först och främst saknar jag bra LE-ledare, jag har en ambition att i framtiden bygga en pansargrupp med så hög AC på alla gubbar som möjligt. Ska man ha någon särskild strategi i sitt boosterköpande? Finns det någon poäng i att köpa en booster av varje sort för att få lite spridning? Och sist men inte minst, det här mina vänner vore ett utomordentligt konventsspel. Vill man vara riktigt mesig och har många gubbar kan man förstås nöja sig med att pynta upp Dungeon of Doom, men någon borde arrangera en regelrätt turnering (om det nu finns tillräckligt många spelare i Sverige för att det ska finnas underlag förstås).