Nekromanti Ruskigt effektiv

MovinGalt

Warrior
Alver ska använda båge, och trukher ska använda binderakkhammare eller sotryxor. Men varför?

Jag har själv testat att göra en trukh, som använder en serinenea-båge (största alvbågen), som han springer in i "närstrid" med. Rätt effektivt faktiskt.
Han har Ob3T6 i Grundskada-Kross och bågen själv går Ob7T6..ganska smärtsamt för målet..dessutom blir det svårare att undvika en pil på 1 meters håll än ett yxslag..räknas som avständsattack + att man befinner sig på Kort anvstånd vilket höjer svårigheten...

Sedan räknade jag med en annan regel, som jag dock inte vet gäller med bågar, eller vapen över huvud taget. Trukher har som ni vet stridskonsten "trukhuppfostran" där Bärsärk ingår. Är man i raseri får man Ob1T6 (+2?) i alla skador som man tillfogar...räknas det till knytnäve, yxan och båge eller bara skador som man själv tillfogar...för då gills ju inte vapen heller?

Då blir det lite skumt med armborst..man skjuter hårdare för att man är galen? :gremwink:

swazze

Swordsman
Men bågreglerna är mysko eftersom skadan inte är så beroende av styrka som det framstår i EON. Sen handlar det dessutom en hel del om kultur och inte maximal skada.

Slarn

Excentriker
Nä, du... din lille smyg-kobold! :gremsmile:
Bärsärk funkar faktiskt bara i närstrid!
Sen är det ju inte så kul att stå med bara bågen framme när någon hugger mot dig, bågar har inte så värst hög BRYT som du kanske vet... eller ni kanske inte kör med det, vad vet jag?
Gott nytt år!

Jimmy_SL

Warrior
Lyssna, en Trukhk ska inte använda en alvbåge! Hur fick han tag i den? Och varför anvnda fiendens vapen? Samma med alver, en alv skulle aldrig använda ett tirak vapen! Det är som...öh...som... då klär dig ju inte i din systers kläder BARA för att du har samma storlek som henne lr hur?

Gibbon

Veteran
håller med vad gäller att en alv visst inte MÅSTE använda alvvapen och att en tirak visst inte MÅSTE använda tirakvapen. rent logiskt enligt våra vanliga människors syn på det hela så är det inga som helst problem... vapen som vapen ellerhur.

MEN.

alver är ju smått högfärdiga av sig och anser nog att ingen annan kan göra vapen som dom. dom skulle nog inte plocka upp ett tirakvapen... det är under deras värdighet... dessutom är ju vapnet tillverkat av smutsiga barbarer.
samma sak tycker nog tiraker om alvvapen... dom luktar helt enkelt för illa för att en tirak skulle vilja bruka dom.

en trukkh som går bärsärk med en alvbåge... hmm... finns nog ingen alvbåge kvar efter det... bara kaffeved då bågen nog är det första som ryker.

ha de / Gibbon

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tillgång och efterfrågan råder.

Tiraker använder tirakiska vapen.
Alver använder alviska vapen
Dvärgar använder Dvärgiska vapen.
Cirefalier använder Cirefaliska vapen.
osv...

Dessutom så måste inte alver använda sig av bågar, det finns många sexiga alviska svärd att tillgå :gremwink:
Det är inte en fråga om effektivitet, det är en fråga om tillgången av vapen. Trukher har helt enkelt inte tillgång till Alviska krigsvapen (av någon konstig anledning...).

När man ligger i bärsärk så tar man i så mycket så att kroppen riskerar att gå sönder. Är man bärsärk med ett armborst i händerna så kommer man troligtvis kasta det på sina fiender, man är ju knappast klartänkt...

Dessutom kan det tilläggas att du inte kan skjuta Serinenaé på 1 m avstånd och förvänta dig att göra maximal skada. Pilen är ju trots allt 6 fot lång.

/Naug

Lixtor

Veteran
Re: Ruskigt effektiv, Boffer

Först Eon är ett rollspel då man ska försöka hålla sig till en karaktär med stil, Visst kanske en Vanar som har ett alviskt svärd är väll snyggt om man lägger up en bra handling bakom det,
Thruker med Alv båge har jag svårt att tänka mig.
Vill man bara kötta kan man lika gärna spela Diablo eller Ad&d

"Alver ska använda båge"

Nej, min alv använder svärd.

"Jag har själv testat att göra en trukh, som använder en serinenea-båge"

Du vet att Serinenaé är ett krigsvapen, och till och med de flesta alver (näst intill) omöjligt kan få tag på en. Hur stor är då sannolikheten att en Trukh får tag på den? Kritisera gärna mina kunskaper i sannolikhetslära, men jag skulle tippa på ungefär ett mot oändligt upphöjt till oändligt.

Dessutom så gör en Serinenaé Ob6t6 i skada på kort avstånd, inte Ob7t6.

Om du vill att din Trukh ska ha en båge, så är kortbåge inte helt osannolikt.

Visst, det är ditt Mundana, och du får göra vad du vill med det, men frågar du mig så skulle jag aldrig tillåta det.

Nu kom jag att tänka på det här med båge i närstrid, och då undrar jag: borde det inte vara ganska mycket svårare att undvika med en fet båge i händerna. Jag har svårt att föreställa mig att det skulle vara lika 'lätt' som det är att undvika obeväpnad.

Mvh Victor Palm...

...Som absolut inte tycker att du ska ta illa upp, nej, Victor säger bara vad han tycker.

Nja, där tror jag nog att du har fel. Om du kollar i tirakboken på tabellen får föremål, så ser du: "83-89 Ett erövrat alv- eller dvärgavapen". Detta tyder väl på att tiraker inte skulle ha något emot att använda alvvapen, eller?

Mvh Victor Palm...

...Som tror att Trukher är mycket mindre kräsna än vad alver är.

Mouja

Hero
Alver ska använda båge
Och dvärgar rakar sig regelbundet *ironisk*

Tänk på Léaram som inte ens har en egen båge, de använder alltså "normala alvgjorda långbågar" skulle jag chansa på, eftersom inget annat står

Men konceptet som du bygger på är klassisk "power gäjming" (har inte läst de andra svaren så kanske nån har påpekat det redan) ... och (som någon kanske redan påpekat), är det att, "power gäjming" inte är i "klassisk Eon anda"

Gibbon

Veteran
tirak med tandpetare.

är det nu vi disskuterar retorik?

det står som du sa:
"ett erövrat alv- eller dvärgavapen"

det står inte att dom använder såna vapen. krigstroféer var vanligt på medeltiden vettu. och eftersom våran egen medeltid är så nära referenspunkt vi har till en fantasyvärld... så ja... troféer som man hänger över spisen hemma i stugan.

men sen är den nog så att tiraker knappast erkänner att alvvapen skulle vara farligare än tandpetare och att dom skulle riskera att bli utskrattade av sina håriga vänner om dom bar på sådana.

mvh / Gibbon

MovinGalt

Warrior
Man gör trukhen med sysselsättningen "vapenmästare", 12 X-val vilka 5 st går till ett "främmande vapen" ex lyfali, eller serineneabåge...lätt som en plätt...kan till och med köpa två stycken och ha råd med fler grejer... :gremgrin: