Nekromanti Rustningar och fallskada?

volador

Veteran
Jag har letat och letat men hittar inte någonstanns i reglerna huruvida man får tillgodogöra sig pansar vid fallskada - jag är ganska delad själv och tycker att man borde använda sunt förnuft för att avgöra när det ska fungera och inte.

Exempel.... Man använder hjälm när vid motorcykelåkning för att inte krossa skallen när man ramlar - vilket fungerar utmärkt. Men om du hoppar från ett 3 meter högt hus (med samma hjälm på huvudet) och dyker ner i marken med skallen före så bryts med största sannorlikhet nacken och du dör ändå. Vart jag vill komma med det här att när du vurpar med en hoj så har du förmodligen högre anslagskraft än vid ett fall på tre meter och omräknat till eons system så skulle det innebära att vurpan ger dig mer T6:or i skada.

volador

Veteran
Håller verkligen det?

I våran grupp var vi inne på att köra med halva skyddet för 'hårda' rustningar men fullt skydd för mjuka rustningar....för ärligt....även om du har en tornerrustning på dig så mår du inte bra av att falla 15 meter rakt ner i marken...har inte böckerna framför mig nu men har för mig det blir ungefär Ob4 eller kanske 5 T6 i skada....med rustningens krossskydd på runt 20 är inte det speciellt allvarligt

Jag skulle tro att det bästa möjliga är en kombination av hårt och mjukt skydd. Det hårda fördelar kraften och det mjuka tar upp det. Bar hårt så finns det inget som absorberar kraften medan bara mjukt så är det för liten yta som måste absorbera skadan.

Men det är svårt att säga, vad jag vet finns det inga experiment på området och det kanske är lika bra det /images/icons/smile.gif.