Nightowl
Champion
Jag håller ju på med d20-fundringar.
En alternativregel: AC fungerar som förut, med en viktig skillnad:
Tre typer av rustningsbonusar - armor, natural armor och magic armor (inklusive enhancement bonus för den första) adderar inte till AC. De dras från skadan istället - BRP-are känner igen sig. Summan av de här värdena petas ned som ett värde kallat armor value (AV), vilket väl blir pansarvärde i Dunder och Drakar.
En poäng skada går alltid igenom från attacken från attacker med Slashing och Blunt - kalla det chockeffekt eller något.
Om man slår 10 poäng högre än vad som behövs för att träffa, ignoreras normal armor-bonus (inklusive enhancment) och natural armor bonus.
Om man slår 20 poäng högre än vad som krävs för att träffa, ignoreras magic armor bonus också. Det finns en spricka även i magiska kraftsköldar.
Notera att detta är helt frikopplat från systemet med critical hits. Det är chansen att få en riktig däng-träff, men värdena ovan förutsätter att man försöker hitta en punkt där det är svårt att träffa. Det går alltså att slå så att man ignorerar rustningen hos, säg, en vandöd, som ju är immun mot kritiska träffar.
Magiska attacker och dylikt minskas i skada av AV i följande fall: eld, köld, syra och soniska attacker. Kraft, elektricitet och positiv och negativ energi bryr sig inte om rustningar. Inte heller attacker som ignorerar rustning i vanliga fall och gör skada genom touch attacks.
Omedelbara effekter: Stora vapen som gör ont är effektiva mot stora grabbar med mycket rustning som rör sig långsamt.
Den med riktigt tung rustning blir lättare att träffa än den med lätt (hans Dexterity-bonus försvinner ur bilden).
Små vapen har svårt att skada tuffa motståndare utan en massa fördelar (hit räknas t.ex. sneak attacks) eller en skicklig träff - noter att 'tio steg över' påverkas av ens BAB och dylikt, i motsats till kritiska träffar.
Att konvertera existerande värden är inte allt för svårt när man sitter med MM. Däremot blir det en jäkla massa mer matte.
Systemet är tänkt för en bakgrund med få monstruösa motståndare men med ungefär lika mycket magi som vanligt.
Kommentarer?
Erik
En alternativregel: AC fungerar som förut, med en viktig skillnad:
Tre typer av rustningsbonusar - armor, natural armor och magic armor (inklusive enhancement bonus för den första) adderar inte till AC. De dras från skadan istället - BRP-are känner igen sig. Summan av de här värdena petas ned som ett värde kallat armor value (AV), vilket väl blir pansarvärde i Dunder och Drakar.
En poäng skada går alltid igenom från attacken från attacker med Slashing och Blunt - kalla det chockeffekt eller något.
Om man slår 10 poäng högre än vad som behövs för att träffa, ignoreras normal armor-bonus (inklusive enhancment) och natural armor bonus.
Om man slår 20 poäng högre än vad som krävs för att träffa, ignoreras magic armor bonus också. Det finns en spricka även i magiska kraftsköldar.
Notera att detta är helt frikopplat från systemet med critical hits. Det är chansen att få en riktig däng-träff, men värdena ovan förutsätter att man försöker hitta en punkt där det är svårt att träffa. Det går alltså att slå så att man ignorerar rustningen hos, säg, en vandöd, som ju är immun mot kritiska träffar.
Magiska attacker och dylikt minskas i skada av AV i följande fall: eld, köld, syra och soniska attacker. Kraft, elektricitet och positiv och negativ energi bryr sig inte om rustningar. Inte heller attacker som ignorerar rustning i vanliga fall och gör skada genom touch attacks.
Omedelbara effekter: Stora vapen som gör ont är effektiva mot stora grabbar med mycket rustning som rör sig långsamt.
Den med riktigt tung rustning blir lättare att träffa än den med lätt (hans Dexterity-bonus försvinner ur bilden).
Små vapen har svårt att skada tuffa motståndare utan en massa fördelar (hit räknas t.ex. sneak attacks) eller en skicklig träff - noter att 'tio steg över' påverkas av ens BAB och dylikt, i motsats till kritiska träffar.
Att konvertera existerande värden är inte allt för svårt när man sitter med MM. Däremot blir det en jäkla massa mer matte.
Systemet är tänkt för en bakgrund med få monstruösa motståndare men med ungefär lika mycket magi som vanligt.
Kommentarer?
Erik