Nekromanti Rustningseffekter: Ned med spelbalansen!

Nightowl

Champion
Jag håller ju på med d20-fundringar.

En alternativregel: AC fungerar som förut, med en viktig skillnad:
Tre typer av rustningsbonusar - armor, natural armor och magic armor (inklusive enhancement bonus för den första) adderar inte till AC. De dras från skadan istället - BRP-are känner igen sig. Summan av de här värdena petas ned som ett värde kallat armor value (AV), vilket väl blir pansarvärde i Dunder och Drakar.

En poäng skada går alltid igenom från attacken från attacker med Slashing och Blunt - kalla det chockeffekt eller något.

Om man slår 10 poäng högre än vad som behövs för att träffa, ignoreras normal armor-bonus (inklusive enhancment) och natural armor bonus.

Om man slår 20 poäng högre än vad som krävs för att träffa, ignoreras magic armor bonus också. Det finns en spricka även i magiska kraftsköldar.

Notera att detta är helt frikopplat från systemet med critical hits. Det är chansen att få en riktig däng-träff, men värdena ovan förutsätter att man försöker hitta en punkt där det är svårt att träffa. Det går alltså att slå så att man ignorerar rustningen hos, säg, en vandöd, som ju är immun mot kritiska träffar.

Magiska attacker och dylikt minskas i skada av AV i följande fall: eld, köld, syra och soniska attacker. Kraft, elektricitet och positiv och negativ energi bryr sig inte om rustningar. Inte heller attacker som ignorerar rustning i vanliga fall och gör skada genom touch attacks.

Omedelbara effekter: Stora vapen som gör ont är effektiva mot stora grabbar med mycket rustning som rör sig långsamt.

Den med riktigt tung rustning blir lättare att träffa än den med lätt (hans Dexterity-bonus försvinner ur bilden).

Små vapen har svårt att skada tuffa motståndare utan en massa fördelar (hit räknas t.ex. sneak attacks) eller en skicklig träff - noter att 'tio steg över' påverkas av ens BAB och dylikt, i motsats till kritiska träffar.

Att konvertera existerande värden är inte allt för svårt när man sitter med MM. Däremot blir det en jäkla massa mer matte.

Systemet är tänkt för en bakgrund med få monstruösa motståndare men med ungefär lika mycket magi som vanligt.

Kommentarer?

Erik

anth

Vetefan
Förklara vad som händer, i ditt system, om jag slåss mot en varulvsbarbar som har rustning.
(både varulvar och barbarer har DR)

Targos

Veteran
Det blir kul att spela en Dwarven Defender med 40+ i Ac och din DR på, hmm va ligger de på... Kring 10?
Jag orkar inte leta upp boken och kolla, så kolla upp det nån åt mig :gremwink:

Nightowl

Champion
Tjå, eftersom jag inte vet hur en DD får sina bonusar: får han högre AC (dodge bonus) genom sin klass? Då borde den vara där, men han får ju fortfarande en lägre AC än han får i det vanliga systemet, så fler träffar honom. Och har han en 10 poäng lägre AC är han 10 poäng lättare att träffa. En träff som skulle träffat en DD i det vanliga systemet kommer alltså att träffa honom och ignorera rustning , och i just det fallet har det precis samma effekt som vanligt.

Man får ju alltså inte BÅDE AC och AV, om någon nu trodde det. Vilket jag trodde framgick ganska klart av mitt inlägg...

Har jag missförstått kommentarern blir jag snart rättad! :gremgrin:

Erik

Nightowl

Champion
Barbar-DR: Läggs till.
Varulvs-DR: Använd det högsta relevanta (varulvar brukar ju iofs inte ha annan rustning, men det är en passande anmärkning).

Erik

Vindhand

Myrmidon
den uppenbara kommentaren

Den lilla flaga av trovärdighet D&Ds HP har på höga nivåer hänger på att de är abstrakta. Vad en attack som reducerar dem faktiskt innebär i spelvärlden är vagt hållet. Om man gör en mekanik som gör det tydligt att det där svärdshugget inte bara träffade utan dessutom slank igenom på en skyddad punkt förlorar man mycket av denna räddningsplanka och man står där utan att kunna förklara hur Fighter Foo överlever tio spjutstötar genom ögonspringan på hjälmen, utan uppenbara men.

Troberg

Sinister eater
Enkelt!

man står där utan att kunna förklara hur Fighter Foo överlever tio spjutstötar genom ögonspringan på hjälmen, utan uppenbara men.
Fighter Foo - Krigaren med tusen ögon!

Nightowl

Champion
Re: den uppenbara kommentaren

'Slank igenom' innebär att man fick in en träff över huvud taget. Tog han två hp av tvåhundra kan det inte ha varit i ögat. En kille på den levelen får aldrig en träff i ögat.

Eftersom hp inte påverkas av att man bär rustning över huvud taget (barbarer brukar ha lätt rustning och har fetmycket hp) så kan inte ens förmåga att tåla stryk ha något att göra med hur tungt pansar man bär, utan enbart med ens förmåga att vrida sig och vända sig och inte blir träffad i svaga punkter på kroppen . Krigaren Kurt har ju 200 hitpoints oavsett om han har platemail eller ej, i detta system som i det gamla.

Erik

Vindhand

Myrmidon
Re: den uppenbara kommentaren

'Slank igenom' innebär att man fick in en träff över huvud taget. Tog han två hp av tvåhundra kan det inte ha varit i ögat. En kille på den levelen får aldrig en träff i ögat.

inte ens när man slåss mot någon i helrustning och hjälm utan visir, uttalat försöker träffa ögonspringan för att slippa reducera skadan med rustningen och lyckas med detta?