God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,025
Vill du spela en gatunivå superhjälte, rädda staden och stoppa brott? Då är det här spelet för dig!
Varje dag kan du beskriva vad din karaktär vill göra med max 5 ord. Dessa ord ska skrivas MED STORA BOKSTÄVER. Ord som inte är skrivna med stora bokstäver (eller sådana efter det femte) påverkar inte spelet men kan användas för att rollspela eller kommunicera med andra spelare. Du kan spela bara för dig själv, eller samarbeta och samordna med andra spelarkaraktärer. Men bara en spelare kan vinna!
Karaktässkapande
1: Hitta på vad din superhjältes coola namn är.
2: Välj vilket yrke din superhjälte har i sin hemliga identitet.
3: Välj en superkraft från listan.
Du har nu en färdig superhjälte!
Vinna spelet
Den med flest poäng när spelet är slut vinner! Den superhjälten får stadens nyckel och erbjuds en prestigefylld plats i nationens främsta superhjältegrupp, SweForce!
Din hjälte får poäng för att:
-Stoppa brott.
-Förbättra staden.
-Rädda liv.
-Besegra superskurkar.
Din hjälte förlorar poäng för att:
-Begå brott.
-Göra staden sämre.
-Döda (även av en olyckshändelse)
-Få stryk av en annan superhjälte.
Staden
Spelet utspelar sig i den påhittade staden Vasakrona som ligger någonstans i Sverige. Mer specifikt äger scenariot rum i delen av staden som kallas för ”Norra”. Eftersom det är en superhjälte stad så är den ett urbant helveteslandskap som ser ut som kärleksbarnet art deco hade fått med sovjetisk brutalism om det var uppfostrat i en gargoyle fabrik. Men samtidigt är staden lite som Stockholm estetiskt. Stadsdelarna i norra har var och en sin egen karaktär och de är som följer:
Källviken: Området är ett stor shoppingdistrikt kantat av bostäder som blir lyxigare desto närmare kusten de är byggda. Källviken har fortfarande små familjeägda affärer men dessa har svårare och svårare att konkurrera med stora kedjor eller internet. Om inget händer kommer områdets karaktär helt förändras inom det kommande årtiondet.
Brunnshöjden: Är ett industriområde i anslutning till stadens hamn. Brunnshöjden brukade ha mycket mer industri men när denna flyttat utomlands blev många av fabriks- och lagerlokalerna stående tomma. Vissa har förvandlats till boende, både lagligt och av ockupanter, men majoriteten har istället förfallit eller börjat användas av brottslingar. Hamnen är fortfarande välmående men isolerad från resten av området.
Prinsvallen: Gamla pengar, stora villor och hus från 1600-talet dominerar områdets västra sida medan Vasauniversitetets campus utgör den östra delen. Universitetet är världsledande på sådana forskningsområden som parapsykologi, molekylärgenetisk, artificiell intelligens och metamänsklig biologi. Det är med andra ord en grogrund för superskurkar! Doktor Mörker, Baronessan Stålsporre och Satanika är alla alumn. Universitetet har trots (vissa säger tack vara) detta stort ekonomiskt stöd från flera rika familjer som bor i Prinsvallen såsom Jarl och Stålsporre.
Bredholmen: Den här stadsdelen brukade vara en del av ett miljonprogram tills halva området förstördes i en strid mellan superhjältar och utomjordingar. Det håller nu på att gentrifieras i en accelererad hastighet. Området är en märklig blandning av gamla boende som bor i halvt återuppbyggda hus och nyinflyttade som bor i lyxiga nybyggen. Stämningen är minst sagt spänd.
Riddersparken: Vissa städer uppför parker för att bevara grönska i stadsplanering, vissa uppför dem för att rika människor skänker marken, vissa uppför dem som buffertar mellan industri- och bostadsområden. Riddesparken är byggd för att marken där är fruktansvärt hemsökt. Det är oklart om det finns en första hemsökelse eller om det är en blandning av de historiska blodbaden, de dåliga mentalsjukhusen och häxprocesserna som ägt rum på marken som gör det. Men alla hus som byggdes där blev omedelbart hemsökta. Så man uppförde en park. Parken är trevlig på dagtid, barn leker, folk har picknickar och människor joggar. Men när solen gått ner fylls parken med vålnader, troll, vampyrer, varulvar och häxor.
![1739163315208.jpeg 1739163315208.jpeg](http://www.rollspel.nu/data/attachments/22/22510-9ecefb2a9180a7b9470ad68d82b15c3a.jpg)
Kända superskurkar i Norra
Doktor Mörker - En galen vetenskapsman med mörker drivna maskiner. Bygger robotar som kan röra sig med mörkrets hastighet, försvinna i skuggor med mera. Har ett hemligt högkvarter i staden.
Baronessan Stålsporre - Alla vet att hon är korrupt och styr den organiserade brottsligheten i staden från sitt pampiga hus i Prinsvallen, men ingen kan bevisa det! Är på papper en helt normal affärskvinna. Är omöjligt stark och snabb efter en labbolycka när hon studerade på universitetet.
Satanika - Sveriges mäktigaste telepat och en skräckinjagande sadist. Är någonstans i staden, gömmer sig med sina krafter.
CombatAnt - En myrmutant och kampsportsmästare. Hemsöker stadens undre värld. Äter ibland kidnappade barn.
Doktor Magi - Är en ond magisk flicka. Är superstark, flyger, skjuter dödslasrar… Hela köret. Hennes magi gör det omöjligt att länka hennes privata identitet till hennes super alterego.
Konsekvens - En tjuv som är osårbar för allt våld riktat mot henne slår tillbaka på anfallaren. Har en adress och så, men ingen kan gripa henne. Begår ibland stölder eller politisk terror.
Superkrafter
1: Djurkrafter: Du har de proportionella krafterna av ett specifikt djur. Exempel: Spider-Man, Squirrel Girl eller Wolfsbane.
2: Gummiperson: Din kropp är omöjligt formbar och sträckbar. Exempel: Elastigirl, Elongated Man eller Mr. Fantastic.
3: Tegelsten: Du är stark och svår att skada. Exempel: The Thing, Luke Cage eller Colossus.
4: Elemental: Du har kontroll över en kategori av saker såsom ett element, en typ av material eller liknande. Exempel: Magneto, Poison Ivy eller Iceman.
5: Transporter: Du kan röra dig på ett sätt andra inte kan. Du är kanske supersnabb, kan flyga eller kan teleportera. Exempel: Nightcrawler, Angel eller Quicksilver.
6: Mästare: Har inga riktiga krafter men är så bra på något en normal människa kan göra att det kan användas för att vara en superhjälte. Exempel: Shang-Chi, Hawkeye eller Bullseye.
7: Grimdark: Du är en normal människa med skjutvapen och en dålig attityd. Exempel: Red Hood, Punisher eller Vigilante.
8: Odödlig: Karaktären kan inte dö. Om detta är på grund av regeneration eller osårbarhet är mindre viktigt. Exempel: Brit, Deadpool eller Diamond Lil.
Varje dag kan du beskriva vad din karaktär vill göra med max 5 ord. Dessa ord ska skrivas MED STORA BOKSTÄVER. Ord som inte är skrivna med stora bokstäver (eller sådana efter det femte) påverkar inte spelet men kan användas för att rollspela eller kommunicera med andra spelare. Du kan spela bara för dig själv, eller samarbeta och samordna med andra spelarkaraktärer. Men bara en spelare kan vinna!
Karaktässkapande
1: Hitta på vad din superhjältes coola namn är.
2: Välj vilket yrke din superhjälte har i sin hemliga identitet.
3: Välj en superkraft från listan.
Du har nu en färdig superhjälte!
Vinna spelet
Den med flest poäng när spelet är slut vinner! Den superhjälten får stadens nyckel och erbjuds en prestigefylld plats i nationens främsta superhjältegrupp, SweForce!
Din hjälte får poäng för att:
-Stoppa brott.
-Förbättra staden.
-Rädda liv.
-Besegra superskurkar.
Din hjälte förlorar poäng för att:
-Begå brott.
-Göra staden sämre.
-Döda (även av en olyckshändelse)
-Få stryk av en annan superhjälte.
Staden
Spelet utspelar sig i den påhittade staden Vasakrona som ligger någonstans i Sverige. Mer specifikt äger scenariot rum i delen av staden som kallas för ”Norra”. Eftersom det är en superhjälte stad så är den ett urbant helveteslandskap som ser ut som kärleksbarnet art deco hade fått med sovjetisk brutalism om det var uppfostrat i en gargoyle fabrik. Men samtidigt är staden lite som Stockholm estetiskt. Stadsdelarna i norra har var och en sin egen karaktär och de är som följer:
Källviken: Området är ett stor shoppingdistrikt kantat av bostäder som blir lyxigare desto närmare kusten de är byggda. Källviken har fortfarande små familjeägda affärer men dessa har svårare och svårare att konkurrera med stora kedjor eller internet. Om inget händer kommer områdets karaktär helt förändras inom det kommande årtiondet.
Brunnshöjden: Är ett industriområde i anslutning till stadens hamn. Brunnshöjden brukade ha mycket mer industri men när denna flyttat utomlands blev många av fabriks- och lagerlokalerna stående tomma. Vissa har förvandlats till boende, både lagligt och av ockupanter, men majoriteten har istället förfallit eller börjat användas av brottslingar. Hamnen är fortfarande välmående men isolerad från resten av området.
Prinsvallen: Gamla pengar, stora villor och hus från 1600-talet dominerar områdets västra sida medan Vasauniversitetets campus utgör den östra delen. Universitetet är världsledande på sådana forskningsområden som parapsykologi, molekylärgenetisk, artificiell intelligens och metamänsklig biologi. Det är med andra ord en grogrund för superskurkar! Doktor Mörker, Baronessan Stålsporre och Satanika är alla alumn. Universitetet har trots (vissa säger tack vara) detta stort ekonomiskt stöd från flera rika familjer som bor i Prinsvallen såsom Jarl och Stålsporre.
Bredholmen: Den här stadsdelen brukade vara en del av ett miljonprogram tills halva området förstördes i en strid mellan superhjältar och utomjordingar. Det håller nu på att gentrifieras i en accelererad hastighet. Området är en märklig blandning av gamla boende som bor i halvt återuppbyggda hus och nyinflyttade som bor i lyxiga nybyggen. Stämningen är minst sagt spänd.
Riddersparken: Vissa städer uppför parker för att bevara grönska i stadsplanering, vissa uppför dem för att rika människor skänker marken, vissa uppför dem som buffertar mellan industri- och bostadsområden. Riddesparken är byggd för att marken där är fruktansvärt hemsökt. Det är oklart om det finns en första hemsökelse eller om det är en blandning av de historiska blodbaden, de dåliga mentalsjukhusen och häxprocesserna som ägt rum på marken som gör det. Men alla hus som byggdes där blev omedelbart hemsökta. Så man uppförde en park. Parken är trevlig på dagtid, barn leker, folk har picknickar och människor joggar. Men när solen gått ner fylls parken med vålnader, troll, vampyrer, varulvar och häxor.
![1739163315208.jpeg 1739163315208.jpeg](http://www.rollspel.nu/data/attachments/22/22510-9ecefb2a9180a7b9470ad68d82b15c3a.jpg)
Kända superskurkar i Norra
Doktor Mörker - En galen vetenskapsman med mörker drivna maskiner. Bygger robotar som kan röra sig med mörkrets hastighet, försvinna i skuggor med mera. Har ett hemligt högkvarter i staden.
Baronessan Stålsporre - Alla vet att hon är korrupt och styr den organiserade brottsligheten i staden från sitt pampiga hus i Prinsvallen, men ingen kan bevisa det! Är på papper en helt normal affärskvinna. Är omöjligt stark och snabb efter en labbolycka när hon studerade på universitetet.
Satanika - Sveriges mäktigaste telepat och en skräckinjagande sadist. Är någonstans i staden, gömmer sig med sina krafter.
CombatAnt - En myrmutant och kampsportsmästare. Hemsöker stadens undre värld. Äter ibland kidnappade barn.
Doktor Magi - Är en ond magisk flicka. Är superstark, flyger, skjuter dödslasrar… Hela köret. Hennes magi gör det omöjligt att länka hennes privata identitet till hennes super alterego.
Konsekvens - En tjuv som är osårbar för allt våld riktat mot henne slår tillbaka på anfallaren. Har en adress och så, men ingen kan gripa henne. Begår ibland stölder eller politisk terror.
Superkrafter
1: Djurkrafter: Du har de proportionella krafterna av ett specifikt djur. Exempel: Spider-Man, Squirrel Girl eller Wolfsbane.
2: Gummiperson: Din kropp är omöjligt formbar och sträckbar. Exempel: Elastigirl, Elongated Man eller Mr. Fantastic.
3: Tegelsten: Du är stark och svår att skada. Exempel: The Thing, Luke Cage eller Colossus.
4: Elemental: Du har kontroll över en kategori av saker såsom ett element, en typ av material eller liknande. Exempel: Magneto, Poison Ivy eller Iceman.
5: Transporter: Du kan röra dig på ett sätt andra inte kan. Du är kanske supersnabb, kan flyga eller kan teleportera. Exempel: Nightcrawler, Angel eller Quicksilver.
6: Mästare: Har inga riktiga krafter men är så bra på något en normal människa kan göra att det kan användas för att vara en superhjälte. Exempel: Shang-Chi, Hawkeye eller Bullseye.
7: Grimdark: Du är en normal människa med skjutvapen och en dålig attityd. Exempel: Red Hood, Punisher eller Vigilante.
8: Odödlig: Karaktären kan inte dö. Om detta är på grund av regeneration eller osårbarhet är mindre viktigt. Exempel: Brit, Deadpool eller Diamond Lil.
Last edited: