Ärligt talat ger jag inte ett flygande fuck i de affärsmässiga aspekterna. Mina klagomål har varit kring att jag ser den som ett sätt att stjäla popularitet från den mycket kraftfullare och mer altruistiska GPL-licensen, att stjäla kreativitet till sitt system, att de försöker se ut som good guys trots att de egentligen som vanligt bara gör det för att tjäna stålar och att jag ser den som en potentiell risk för branchen som helhet på sikt.Jag ville glädja troberg i en eller två sekunder...
Och följande:On a strategic level, I think the period has outperformed expectations, but that's a topic for a different essay.
Och följande:I would estimate that the number of people now working professionally (full time), professionally (always get paid), and semi-professionally (sometimes get paid) is higher (in all three categories) than it has ever been in the tabletop RPG category.
Och följande:Still, when we consider the net influx of new talent, the result has to be a positive for the industry.
Och så vidare."Phase II" will also be driven by the continued success of D&D 3e (and the notable, though quiet success of Star Wars 2E). My "ear to the ground" sources tell me that the "whisper number" of units sold for 3E PHBs exceeded 100,000 units in 2002. That's a tremendous success, and indicates that the overall "base" of the d20 hobby market continues to expand.
Det beror på. Nu skulle jag blivit glad, hamnar man i ett läge där branchen tar stryk om den går ner i flammor så skulle jag inte bli glad....att du skulle bli glad om d20-licensen misslyckades. Oavsett om det är affärsmässiga grunder eller andra grunder den misslyckas på.
De hade säkert jagat iväg mig ändå när jag kom in på andra hjärtefrågor.Jag tror inte att de har den blekaste vad det är, och därför godtar det i sin rädsla att verka okunniga. Tänk om det är något viktigt!
Men det gör vi andra som ser affärsmässigheten som något nödvändigt för att en produkt skall kunna överleva.Ärligt talat ger jag inte ett flygande fuck i de affärsmässiga aspekterna.
Populär hos vem då? Några få har försökt använda GPL Documentation för rollspel. Det har inte gett något resultat. OGL har däremot fungerat fantastiskt bra för rollspelsbranchen.Mina klagomål har varit kring att jag ser den som ett sätt att stjäla popularitet från den mycket kraftfullare och mer altruistiska GPL-licensen,
En kreativ människa ser till att få utlopp för denna kreativitet där han/hon kan. OGL/d20 har gett dem en möjlighet. På vilket sätt är detta stöld?att stjäla kreativitet till sitt system,
Så ingen som försöker tjäna pengar på sitt arbete kan vara en "good guy"??? Hoppas inte min chef tänker så vid nästa löneförhandling. Kanske ett argument som man skulle framföra till Kommunal just nu? Så de slutar strejka för högre löner...att de försöker se ut som good guys trots att de egentligen som vanligt bara gör det för att tjäna stålar
Tvärtom, den har gett branchen en injektion av nya kreativa talanger. Plötsligt har de möjlighet att få utlopp för sin kreativitet.och att jag ser den som en potentiell risk för branchen som helhet på sikt.
Bara plakatet är tillräckligt "anti" passar det säkert in perfekt.Tror ni att jag får gå med i demonstrationerna idag med ett anti-OGL-plakat?
Jag ser inte OGL som en fristående produkt.Men det gör vi andra som ser affärsmässigheten som något nödvändigt för att en produkt skall kunna överleva.
Ingen rättvis jämförelse. Allt som skaparna av D&D gör blir stort, ett litet företag jobbar inte efter samma spelregler.Populär hos vem då? Några få har försökt använda GPL Documentation för rollspel. Det har inte gett något resultat. OGL har däremot fungerat fantastiskt bra för rollspelsbranchen.
Därför att de lockar till sig spelutvecklare med en missvisande licens. OK, stöld kanske är lite väl grovt. Jag kan kompromissa. Bedrägeri?En kreativ människa ser till att få utlopp för denna kreativitet där han/hon kan. OGL/d20 har gett dem en möjlighet. På vilket sätt är detta stöld?
Nej, men att framställa sig som om man gör mänskligheten en stor tjänst medan man egentligen gör allt man kan för att sko sig själv är i bästa fall oärligt.Så ingen som försöker tjäna pengar på sitt arbete kan vara en "good guy"???
Total and utter bollocks. Det har gett WotC en injektion av nya talanger och mer material för deras produkter, samtidigt som bra koncept som Cthulhu, Judge Dredd och B5 slaktas som d20-produkter. Heck, till och med Steve Jackson har börjat göra d20-kompatibla grejor (Cardboard heroes (som iofs är kompatibel med det mesta) och Munchkin d20).Tvärtom, den har gett branchen en injektion av nya kreativa talanger. Plötsligt har de möjlighet att få utlopp för sin kreativitet.
Näpp, de vill bara ha tama, väldresserade antis i korta koppel, inte självständigt tänkande bestar som skäller högt.Bara plakatet är tillräckligt "anti" passar det säkert in perfekt.
Vilket alltså skulle betyda att du anser att man inte tillför branschen ett jota kreativitet om man skriver för d20? Jo, tjena.Total and utter bollocks.
Inte jag heller.Jag ser inte OGL som en fristående produkt.
Inte desto mindre har OGL varit mäkta populär just bland mindre företag.Ingen rättvis jämförelse. Allt som skaparna av D&D gör blir stort, ett litet företag jobbar inte efter samma spelregler.
"Missvisande"?? Vilka lömska paragrafer tänker du på då? Licensen innehåller precis vad den skall. Den ger andra rätt att använda ditt material utan att försvaga din upphovsrätt.Därför att de lockar till sig spelutvecklare med en missvisande licens.
Nix. De har alldeles för stor marknadsandel redan för att det skall vara någon idé för dem att satsa så mycket energi på att försöka erövra den sista procenten. Istället handlar det om att göra själva marknaden större. Om marknaden växer och deras andel förblir konstant får de mer intäkter.De får marknadsföra hur mycket de vill, men OGL är inte något man skapat för att gynna andra företag eller konsumenterna. Det är något man skapat för att stärka sitt eget koncept och skaffa sig större marknadsandel.
Så att ett femtiotal nya företag har skapats av olika entusiaster gagnar bara WotC?? Det, min vän, är verkligen utter bollocks.Det har gett WotC en injektion av nya talanger och mer material för deras produkter,
Nonsens och historieförfalskning. Visst var BetaMax och Video2000 tekniskt bättre, men VHS med sin sämre kvalitet hade möjlighet att skapa 90 minutersband, medan de övriga endast klarade 60 minuter. Detta var innan det fanns videobutiker i varje gathörn, så allt man kunde ha sin video till var att spela in filmer från TV. VHS klarade en hel film på ett band, medan BetaMax och Video2000 inte klarade detta. Det var anledningen till att folk köpte VHS-spelare. Good enough vinner oftast över best hos komsumenter, eftersom den tillgodoser deras behov bättre.Eftersom mer film (egentligen porrfilm) producerades för VHS så slogs så småningom de andra ut, trots att det [sic] var bättre.
Ja. Alla versioner av OGL är lika giltiga. Det spelar ingen roll om WotC skapar en version 2.0 som är helt kass. Vi fortsätter att använda 1.0a.Risken jag ser är egentligen snarare vad som skulle kunna hända om licensen ändrades/drogs in. Går det att garantera att sådant inte kan ske inom OGL på liknande sätt som inom GPL?
Nej, helt säkert inte.Leder den här diskussionen verkligen någonstans? ... Kommer du att låta dig övertalas?
Detta stämmer inte vid tidpunkten för VHS övertagande. Vid den tidpunkten var system jämnbördiga på alla punkter utom kvalitet, och videouthyrare fanns det fler av än idag.Nonsens och historieförfalskning. Visst var BetaMax och Video2000 tekniskt bättre, men VHS med sin sämre kvalitet hade möjlighet att skapa 90 minutersband, medan de övriga endast klarade 60 minuter. Detta var innan det fanns videobutiker i varje gathörn, så allt man kunde ha sin video till var att spela in filmer från TV. VHS klarade en hel film på ett band, medan BetaMax och Video2000 inte klarade detta. Det var anledningen till att folk köpte VHS-spelare. Good enough vinner oftast över best hos komsumenter, eftersom den tillgodoser deras behov bättre.
Då tycker jag vi dumpar diskussionen. Jag låter mig sällan övertalas, speciellt om det inte är sex inblandat.Nej, helt säkert inte.
Nej, jag menar att man styr in kreativiteten i samma spår. Det känns ungefär som de stora serieförlagen som har en egen image, en egen stil som alla deras tecknare förväntas följa kontra de oberoende förlagen som ger tecknarna fria händer och släpper fram spännande talanger och nya ideer.Vilket alltså skulle betyda att du anser att man inte tillför branschen ett jota kreativitet om man skriver för d20?