Nekromanti Ryan Dancey om d20-licensens misslyckande

Storuggla

Champion
Re: Jo, det är ju klart...

Men nu är ju mitt inlägg helt obegripligt! Jag framstår som Statler och Waldorf* i ett! Jäkla första maj...

Storuggla, tvättar

<font size="1"> *= Statler och Waldorf är namnen på de två gamla gubbarna på balkongen i mupparna, de där som alltid klagar. De är för övrigt namngivna efter två hotell i New York. Morötter innehåller massor av vitaminer och en snaps om dagen håller doktorn borta </font size>

Storuggla

Champion
Re: Jepp

Men nu är ju mitt inlägg helt obegripligt! Jag framstår som Statler och Waldorf* i ett! Jäkla första maj...

Storuggla, tvättar

<font size="1"> *= Statler och Waldorf är namnen på de två gamla gubbarna på balkongen i mupparna, de där som alltid klagar. De är för övrigt namngivna efter två hotell i New York. Morötter innehåller massor av vitaminer och en snaps om dagen håller doktorn borta </font size>

Troberg

Sinister eater

Jag ville glädja troberg i en eller två sekunder...
Ärligt talat ger jag inte ett flygande fuck i de affärsmässiga aspekterna. Mina klagomål har varit kring att jag ser den som ett sätt att stjäla popularitet från den mycket kraftfullare och mer altruistiska GPL-licensen, att stjäla kreativitet till sitt system, att de försöker se ut som good guys trots att de egentligen som vanligt bara gör det för att tjäna stålar och att jag ser den som en potentiell risk för branchen som helhet på sikt.

Tror ni att jag får gå med i demonstrationerna idag med ett anti-OGL-plakat?

Storuggla

Champion

"Tror ni att jag får gå med i demonstrationerna idag med ett anti-OGL-plakat?"

Jag tror inte att de har den blekaste vad det är, och därför godtar det i sin rädsla att verka okunniga. Tänk om det är något viktigt! :gremshocked:

Storuggla, ramboharen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Blind skulle jag väl inte påstå att du är

Men artikeln handlade inte om att d20-licensen misslyckats, utan hur den utvecklats.

Man kan bland annat ta detta som en intäkt för att Dancey inte anser att d20-licensen misslyckats:

On a strategic level, I think the period has outperformed expectations, but that's a topic for a different essay.
Och följande:

I would estimate that the number of people now working professionally (full time), professionally (always get paid), and semi-professionally (sometimes get paid) is higher (in all three categories) than it has ever been in the tabletop RPG category.
Och följande:

Still, when we consider the net influx of new talent, the result has to be a positive for the industry.
Och följande:

"Phase II" will also be driven by the continued success of D&D 3e (and the notable, though quiet success of Star Wars 2E). My "ear to the ground" sources tell me that the "whisper number" of units sold for 3E PHBs exceeded 100,000 units in 2002. That's a tremendous success, and indicates that the overall "base" of the d20 hobby market continues to expand.
Och så vidare.

Så även om du inte må vara blind, tycker jag att du ska läsa artikeln en gång till. :gremwink:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ha! Erkänn...

...att du skulle bli glad om d20-licensen misslyckades. Oavsett om det är affärsmässiga grunder eller andra grunder den misslyckas på. :gremgrin:

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Ha! Erkänn...

...att du skulle bli glad om d20-licensen misslyckades. Oavsett om det är affärsmässiga grunder eller andra grunder den misslyckas på.
Det beror på. Nu skulle jag blivit glad, hamnar man i ett läge där branchen tar stryk om den går ner i flammor så skulle jag inte bli glad.

En GPL hade varit säkrare.

Troberg

Sinister eater

Jag tror inte att de har den blekaste vad det är, och därför godtar det i sin rädsla att verka okunniga. Tänk om det är något viktigt!
De hade säkert jagat iväg mig ändå när jag kom in på andra hjärtefrågor.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Ärligt talat ger jag inte ett flygande fuck i de affärsmässiga aspekterna.
Men det gör vi andra som ser affärsmässigheten som något nödvändigt för att en produkt skall kunna överleva.

Mina klagomål har varit kring att jag ser den som ett sätt att stjäla popularitet från den mycket kraftfullare och mer altruistiska GPL-licensen,
Populär hos vem då? Några få har försökt använda GPL Documentation för rollspel. Det har inte gett något resultat. OGL har däremot fungerat fantastiskt bra för rollspelsbranchen.

att stjäla kreativitet till sitt system,
En kreativ människa ser till att få utlopp för denna kreativitet där han/hon kan. OGL/d20 har gett dem en möjlighet. På vilket sätt är detta stöld?

att de försöker se ut som good guys trots att de egentligen som vanligt bara gör det för att tjäna stålar
Så ingen som försöker tjäna pengar på sitt arbete kan vara en "good guy"??? Hoppas inte min chef tänker så vid nästa löneförhandling. Kanske ett argument som man skulle framföra till Kommunal just nu? Så de slutar strejka för högre löner...

och att jag ser den som en potentiell risk för branchen som helhet på sikt.
Tvärtom, den har gett branchen en injektion av nya kreativa talanger. Plötsligt har de möjlighet att få utlopp för sin kreativitet.

Tror ni att jag får gå med i demonstrationerna idag med ett anti-OGL-plakat?
Bara plakatet är tillräckligt "anti" passar det säkert in perfekt. :gremtongue:

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Men det gör vi andra som ser affärsmässigheten som något nödvändigt för att en produkt skall kunna överleva.
Jag ser inte OGL som en fristående produkt.

Populär hos vem då? Några få har försökt använda GPL Documentation för rollspel. Det har inte gett något resultat. OGL har däremot fungerat fantastiskt bra för rollspelsbranchen.
Ingen rättvis jämförelse. Allt som skaparna av D&D gör blir stort, ett litet företag jobbar inte efter samma spelregler.

En kreativ människa ser till att få utlopp för denna kreativitet där han/hon kan. OGL/d20 har gett dem en möjlighet. På vilket sätt är detta stöld?
Därför att de lockar till sig spelutvecklare med en missvisande licens. OK, stöld kanske är lite väl grovt. Jag kan kompromissa. Bedrägeri?

Så ingen som försöker tjäna pengar på sitt arbete kan vara en "good guy"???
Nej, men att framställa sig som om man gör mänskligheten en stor tjänst medan man egentligen gör allt man kan för att sko sig själv är i bästa fall oärligt.

De får marknadsföra hur mycket de vill, men OGL är inte något man skapat för att gynna andra företag eller konsumenterna. Det är något man skapat för att stärka sitt eget koncept och skaffa sig större marknadsandel. Allt annat är bluff och bieffekter. Inte helt olikt vad Microsoft försöker göra genom att drälla med IIS och IE i allt de producerar.

Tvärtom, den har gett branchen en injektion av nya kreativa talanger. Plötsligt har de möjlighet att få utlopp för sin kreativitet.
Total and utter bollocks. Det har gett WotC en injektion av nya talanger och mer material för deras produkter, samtidigt som bra koncept som Cthulhu, Judge Dredd och B5 slaktas som d20-produkter. Heck, till och med Steve Jackson har börjat göra d20-kompatibla grejor (Cardboard heroes (som iofs är kompatibel med det mesta) och Munchkin d20).

Mer och mer av marknaden kommer att likriktas inom ett regelsystem, på samma sätt som PC-marknaden idag domineras av ett operativsystem, med 4-5 uppstickare (Novell, "riktig" Unix (BSD med flera), Linux, QNX) som försöker överleva i nischer som MS inte brytt sig om att ta än.

Jag vill inte se samma sak hända i spelbranchen. Det är en långsam och lömsk process som inte märks så mycket, men det händer.

Det spelar ingen roll att det är stora företag bakom konkurrenterna. Titta på vad som hände inom videobranchen. Där hade man i början frihet att välja vilket format man trivdes bäst med, från tre stora aktörer (VHS, Philips2000 (aka Video2000), BetaMax). Eftersom mer film (egentligen porrfilm) producerades för VHS så slogs så småningom de andra ut, trots att det var bättre (inte förrän SVHS kom matchade VHS dem i kvalitet). Man kan alltså krossa konkurrensen genom att flöda marknaden med skräp, trots att konkurrenterna är starka.

Risken jag ser är egentligen snarare vad som skulle kunna hända om licensen ändrades/drogs in. Går det att garantera att sådant inte kan ske inom OGL på liknande sätt som inom GPL?

Leder den här diskussionen verkligen någonstans? Jag misstänker att den bara kommer att hamna i tvåpartsmonologläge och jag gav mig in i den bara för att Magnus bjöd in mig i sitt inlägg. Kommer du att låta dig övertalas?

Bara plakatet är tillräckligt "anti" passar det säkert in perfekt.
Näpp, de vill bara ha tama, väldresserade antis i korta koppel, inte självständigt tänkande bestar som skäller högt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hepp

Som svar på Oldtimers påstående att branschen fått mer kreativt tillflöde svarade du:

Total and utter bollocks.
Vilket alltså skulle betyda att du anser att man inte tillför branschen ett jota kreativitet om man skriver för d20? Jo, tjena.

De finns där, de är kreativa och de är i branschen. Om de skriver för d20, D&D eller Call of Cthulhu spelar ingen roll. De finns där, de är kreativa, och de är i branschen.

Låt de nya talangerna skriva av sig på d20, så kommer de senare att vilja göra något eget. Inte nu, inte om ett år, men om några år, då har vi fler designers med erfarenhet av att ge ut produkter, som dessutom kommer att vilja göra sitt eget avtryck i branshcen.

Jag tycker att du borde läsa min artikel i Sverox, som diskuterar just frågan om hur mycket d20 förtrycker branshcen.

Svaret är föga förvånande "inte så mycket har hunnit hända". Det har till exempel getts ut mer än fyrtio kommersiella icke-d20-rollspel sen år 2000. Eller fler, jag orkade inte leta efter fler. Och de som köpte D&D innan, är de som köper d20 nu. De köpte inte CoC innan, så Chaosium har inte förlorat nått. Tvärtom har Chaosium kunnat tjäna pengar på CoC d20, vilket gör att deras redan tynande tillvaro kunde förlängas en stund till.

Du glömmer att D&D är så stort, så stort, att de flesta rollspelare inte ens vet om att andra rollspel finns. Möjligtvis har de hört talas om Vampire, som är mycket, mycket större än alla andra spel sammanslagna. Men som ändå står i skuggan av D&D.

Så var det innan d20. Så är det efter d20. Inte mycket har förändrats, förutom att fler människor har fått möjlighet att skriva rollspelsmaterial som är "officiellt" kompatibelt med D&D, och vi har snabbare fått en massa material till 3e i butikerna. Och mindre annat material i butikerna. Men det innebär inte att de andra är utslagna. Columbia gick till exempel helt över till Internetförsäljning för att de tjänade så mycket mer på det än på att sälja genom butiker.

Jag tror att det är ett resultat av d20, av man segmenterar distributionskanalerna. Men det innebär inte att kreativiteten och mångfalden inte finns där, utan att de erbjuds genom olika kanaler.

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag ser inte OGL som en fristående produkt.
Inte jag heller.

Ingen rättvis jämförelse. Allt som skaparna av D&D gör blir stort, ett litet företag jobbar inte efter samma spelregler.
Inte desto mindre har OGL varit mäkta populär just bland mindre företag.

Därför att de lockar till sig spelutvecklare med en missvisande licens.
"Missvisande"?? Vilka lömska paragrafer tänker du på då? Licensen innehåller precis vad den skall. Den ger andra rätt att använda ditt material utan att försvaga din upphovsrätt.

De får marknadsföra hur mycket de vill, men OGL är inte något man skapat för att gynna andra företag eller konsumenterna. Det är något man skapat för att stärka sitt eget koncept och skaffa sig större marknadsandel.
Nix. De har alldeles för stor marknadsandel redan för att det skall vara någon idé för dem att satsa så mycket energi på att försöka erövra den sista procenten. Istället handlar det om att göra själva marknaden större. Om marknaden växer och deras andel förblir konstant får de mer intäkter.

Så OGL är just precis för att gynna andra företag och konsumenterna. Därigenom växer marknaden och WotC får en större kaka att äta av.

Självklart är OGL inte till för att enbart gynna andra företag och konsumenter. Men det handlar om en s.k. win-win situation.

Det har gett WotC en injektion av nya talanger och mer material för deras produkter,
Så att ett femtiotal nya företag har skapats av olika entusiaster gagnar bara WotC?? Det, min vän, är verkligen utter bollocks.

Eftersom mer film (egentligen porrfilm) producerades för VHS så slogs så småningom de andra ut, trots att det [sic] var bättre.
Nonsens och historieförfalskning. Visst var BetaMax och Video2000 tekniskt bättre, men VHS med sin sämre kvalitet hade möjlighet att skapa 90 minutersband, medan de övriga endast klarade 60 minuter. Detta var innan det fanns videobutiker i varje gathörn, så allt man kunde ha sin video till var att spela in filmer från TV. VHS klarade en hel film på ett band, medan BetaMax och Video2000 inte klarade detta. Det var anledningen till att folk köpte VHS-spelare. Good enough vinner oftast över best hos komsumenter, eftersom den tillgodoser deras behov bättre.

Risken jag ser är egentligen snarare vad som skulle kunna hända om licensen ändrades/drogs in. Går det att garantera att sådant inte kan ske inom OGL på liknande sätt som inom GPL?
Ja. Alla versioner av OGL är lika giltiga. Det spelar ingen roll om WotC skapar en version 2.0 som är helt kass. Vi fortsätter att använda 1.0a.

Leder den här diskussionen verkligen någonstans? ... Kommer du att låta dig övertalas?
Nej, helt säkert inte. :gremgrin:

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tillägg

Jag påstod att de som köpte D&D innan är de som köper d20 nu. Det är ett inte riktigt helt rättvisande påstående.

Cirka 10% av de som köpte D&D innan köper d20 nu. Fler än så är det inte, 90% köper fortfarande bara "officiella" D&D-produkter, och bryr sig inte ens om d20-loggan i hörnet.

Så jämfört med D&D är d20 en piss i havet. :gremgrin:

M.

Troberg

Sinister eater

Nonsens och historieförfalskning. Visst var BetaMax och Video2000 tekniskt bättre, men VHS med sin sämre kvalitet hade möjlighet att skapa 90 minutersband, medan de övriga endast klarade 60 minuter. Detta var innan det fanns videobutiker i varje gathörn, så allt man kunde ha sin video till var att spela in filmer från TV. VHS klarade en hel film på ett band, medan BetaMax och Video2000 inte klarade detta. Det var anledningen till att folk köpte VHS-spelare. Good enough vinner oftast över best hos komsumenter, eftersom den tillgodoser deras behov bättre.
Detta stämmer inte vid tidpunkten för VHS övertagande. Vid den tidpunkten var system jämnbördiga på alla punkter utom kvalitet, och videouthyrare fanns det fler av än idag.

Glöm inte att jag också är gammal nog för att också komma ihåg hur det var.

Nej, helt säkert inte.
Då tycker jag vi dumpar diskussionen. Jag låter mig sällan övertalas, speciellt om det inte är sex inblandat.

Troberg

Sinister eater
Re: Hepp

Vilket alltså skulle betyda att du anser att man inte tillför branschen ett jota kreativitet om man skriver för d20?
Nej, jag menar att man styr in kreativiteten i samma spår. Det känns ungefär som de stora serieförlagen som har en egen image, en egen stil som alla deras tecknare förväntas följa kontra de oberoende förlagen som ger tecknarna fria händer och släpper fram spännande talanger och nya ideer.

För mig känns det ungefär som när man tittar på moderna bilar. Ser man dem på lite håll så ser de likadana ut allihop. Visst, under skalet kanske de är lite olika, men inte mycket. Så vill jag inte ha rollspelsbranchen. Jag vill ha små charmiga engelska sportbilar, bulliga folkor, stora plåtmoln med fenor, feta jeepar, ettriga italienare, pyttiga japsare, tunga prestigetyskar, lådformade volvos, underliga franska åk med kryptiska elsystem, hårdtrimmade jänkare med stora köttiga V8or. Inte något där man inte kan skilja på en Passat, Saab, BMW, Chrysler eller ford på 20 meters håll.

Men det kanske bara är jag.

I övrigt så säger jag som jag svarade Oldtimer. Jag kommer troligen inte att ändra mig, så om du inte tror att du kanske kommer att göra det så tycker jag att vi lämnar diskussionen, alternativt sparar jobb och bara klipper in tidigare diskussioner i ämnet.