Nekromanti Rykte?

The_shadow

Warrior
Hur höjer man rykte? har jag förstått saken rätt så slår man ett antal tärningar beroende på hur viktig händelsen är och om man slår högre än sitt rykte höjs detta med effekten av slaget.

ex en karaktär har 5 i rykte och gör ett mindre viktigt uppdrag och slår Ob2T6 och får 7. höjs ryktet till 7 då ????? (effekten av slaget plus det gamla ryktet)/images/icons/dragon.gif

Helmgast
Rykte

Detta bestämmer spelledaren. Denne kan säga:
- Höj rykte med Ob1T6.
- Höj rykte med tre (3).
- Slå ett förhöjningsslag med Ob3T6 mot rykte.

Detta beror helt på hur viktig händelsen var. att höja med effekt kan väl också vara bra. Pröva dig fram och se vad som blir balanserat.

Magnus L

Hero
Jag som SL brukar inte köra med några speciella regeler för rykte..jag delar ut rykte när RP har gjort något viktigt..hur mycket är beroende av flera saker..t.ex hur många som påverkas och var dådet utfördes.

DAKRilla

Hero
Re: Rykte

Jag vill inte verka petig, men att öka med effekten är som att säga: Slå fram ett nytt rykthets-värde med ex. Ob2T6, men ignorera slag lägre än nuvarande värde.
Bevis:
Om det ursprungliga värdet är x, y är det nya värdet och t är det sammanlagda värdet av ObzT6, så stämmer 'y = x + ((t - x)>=0)' med eran variant, och där kan man förenkla till 'y = t'(kom ihåg att (t-x) måste vara >=0), i ord 'det nya värdet = värdet av ObzT6 som inte kan vara mindre än noll', där z är antalet ObT6 som spelledaren vill ge sina rollpersoner i rykte. Men om '(t-x)' är '<=0' så kan man säga att 'y = x'. Alltså är det onödigt att säga "höja med effekten", men dett visste ni kanske redan?

Helmgast
Re: Rykte

Vad du stajlar! Men algebra får man aldrig nog av. Saken är den att det kanske inte spelar så stor roll om man är känd som byns lustigkurre när man just vunnit svärdspelen i Hadarlon. Vad bryr sig de cirefaliska vapenmästarna om att jag var semikändis i en liten by i Asharien och har klått brede Bert i armbrytning?

Helmgast
Du säger emot dig själv!

Jag brukar bara bestämma rollpersonernas nya rykte.
Varför chansa?

För att det "är roligt att slå tärningar"! /images/icons/wink.gif