Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker statyer är coola, i synnerhet gigantiska statyer. Men i rollspel där man bara använder fantasin tycker jag skalan lätt förvsinner, och statyer som i verkligheten hade varit fantastiska upplevelser vars minnen stannat hos en för livet glöms snart bort efter att man konstaterat att den antagligen inte kommer att vakna till liv.
Den här artikeln gjorde mig dock väldigt inspirerad till att ge även mundana statyer lite mer liv. Tänk er en jättestaty med rubinögon, men ögonen lyser faktiskt eftersom det brinner en eld bakom dem i ett utrymme karvat i huvudet. Dels ser det imponerande ut, dels kan ögonen utgöra rummets enda ljuskälla så de blir viktiga på det sättet. Och när rollpersonerna försöker sno ögonen kan de bränna sig svårt på statyns eldheta huvud. Eller så kanske man har något istil med det som nämns i artikeln, med vatten som spyr fram genom munnar vilket kan skapa ett högt dån som maskerar andra ljud i rummet. Eller rök ur näsborrar som gör det svårt att se.
Dels gör sånt här statyerna än mer minnesvärda (så kanske något man sparar de där speciella jättestatyerna man vill att spelarna verkligen ska känna sig imponerade av), men de gör dem också än mer till en viktig faktor i miljön. Man påminns ständigt om statyn när vattenbruset har en effekt på spelet.
Det gjorde i alla fall mig mer sugen på att skriva något äventyr med en jättestaty.
Den här artikeln gjorde mig dock väldigt inspirerad till att ge även mundana statyer lite mer liv. Tänk er en jättestaty med rubinögon, men ögonen lyser faktiskt eftersom det brinner en eld bakom dem i ett utrymme karvat i huvudet. Dels ser det imponerande ut, dels kan ögonen utgöra rummets enda ljuskälla så de blir viktiga på det sättet. Och när rollpersonerna försöker sno ögonen kan de bränna sig svårt på statyns eldheta huvud. Eller så kanske man har något istil med det som nämns i artikeln, med vatten som spyr fram genom munnar vilket kan skapa ett högt dån som maskerar andra ljud i rummet. Eller rök ur näsborrar som gör det svårt att se.
Dels gör sånt här statyerna än mer minnesvärda (så kanske något man sparar de där speciella jättestatyerna man vill att spelarna verkligen ska känna sig imponerade av), men de gör dem också än mer till en viktig faktor i miljön. Man påminns ständigt om statyn när vattenbruset har en effekt på spelet.
Det gjorde i alla fall mig mer sugen på att skriva något äventyr med en jättestaty.