Nekromanti Rymdhamster inspireras av verkligheten 2 - "Levande" statyer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker statyer är coola, i synnerhet gigantiska statyer. Men i rollspel där man bara använder fantasin tycker jag skalan lätt förvsinner, och statyer som i verkligheten hade varit fantastiska upplevelser vars minnen stannat hos en för livet glöms snart bort efter att man konstaterat att den antagligen inte kommer att vakna till liv.

Den här artikeln gjorde mig dock väldigt inspirerad till att ge även mundana statyer lite mer liv. Tänk er en jättestaty med rubinögon, men ögonen lyser faktiskt eftersom det brinner en eld bakom dem i ett utrymme karvat i huvudet. Dels ser det imponerande ut, dels kan ögonen utgöra rummets enda ljuskälla så de blir viktiga på det sättet. Och när rollpersonerna försöker sno ögonen kan de bränna sig svårt på statyns eldheta huvud. Eller så kanske man har något istil med det som nämns i artikeln, med vatten som spyr fram genom munnar vilket kan skapa ett högt dån som maskerar andra ljud i rummet. Eller rök ur näsborrar som gör det svårt att se.

Dels gör sånt här statyerna än mer minnesvärda (så kanske något man sparar de där speciella jättestatyerna man vill att spelarna verkligen ska känna sig imponerade av), men de gör dem också än mer till en viktig faktor i miljön. Man påminns ständigt om statyn när vattenbruset har en effekt på spelet.

Det gjorde i alla fall mig mer sugen på att skriva något äventyr med en jättestaty.

.113

Swashbuckler
Statyer är coola. Speciellt när de äter upp spelare ;) jag trodde däremot du menade sånna som målar sig så de ser ut som statyer och står blixtstilla och tänkte "ja vilken bra idé " . Men du får credit för det oxå ;)

Gargoyle statyer blir man ju snabbt misstänksam mot men jag tror man skulle inte tänka nå nämvärt på ett rum fullt med lifesize soldater typ, utom möjligen att det är lite coolt och eventuellt att nu kommer en medusa slingrandes. Så förvånande skulle det bog vara när de plötsligt rör sig och slåss och blöder!

Jocke

Man med skägg
I Myter & Mysterier avsnittet om det gamla Egypten så pratar de en del om statyer och att skapa en avtatar och annat om gudomliga byggtekniker och hmm.. vad ska man kalla det? magisk/helig ingenjörskonst.

Altså lite på spåret OM vi lockar en gud till at bo i statyn, vad har vi vår gud-iferade staty till?

http://www.myterochmysterier.se/myte...gamla-egypten/

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
stenhöna;n122656 said:
Doctor Who - Blink?
Är förvisso överhuvudtaget inte vad jag pratar om eftersom det snarare rör sig om _levande_ statyer, men det är så klart coolt ändå =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n122633 said:
jag trodde däremot du menade sånna som målar sig så de ser ut som statyer och står blixtstilla och tänkte "ja vilken bra idé "
Det är i och för sig ett jäkligt kul koncept att slänga på spelarna någon gång. De är ju tyvärr ofta väldigt inställda på att om det finns en staty så kan den lätt komma till liv. Men en staty av en helt ordinär människa skulle nog ha goda potential att undgå misstanke. Och även när den rör sig så kommer ju spelarna genast tänka just "sten som rör på sig" så att låta den blöda och skrika som en riktig person skulle nog lyckas ta dem på sängkanten, så att säga.