Nekromanti Rymdresenär X77

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I mitt kreativa vakum medan DeBracy trollar klart Okult fortsätter ideer att strömma till.

Vad tror ni om ett old school-spel som inspireras av Traveller från 1977?

Jo, det finns anledningar till att inspireras, snarare än att bara översätta rakt av. Stridsreglernas krigsspelsrötter är lite väl tydliga bland annat.

Å andra sidan finns det kul tabeller för världsmakande, rymdskepp, lifepath-baserad rollpersonsgenerering, svärd är fortfarande aktuella, rollpersonerna är pensionärer, handelsreglerna är kortslutna så att alla handelsexpeditioner går back (och rollpersonerna får en anledning att äventyra för att hålla sitt skepp flygande) och universum bara väntar på att bli utforskat.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag är för sci-fi, men när du pratar om det så blir jag såklart nyfiken på vilken variant av sci-fi du har tänkt dig:

Är det sci-fantasy? (star wars exempelvis)
Är det utopisk sci-fi? (star trek)
Är det sci-fi-horror? (event horizon, alien)
Är det dystopisk sci-fi? (battlestar galactica)
Eller är det kanske någon annan form av sci-fi? :gremsmile:

wilper

Är det sci-fantasy? (star wars exempelvis) - Nej
Är det utopisk sci-fi? (star trek) - Kanske en aning
Är det sci-fi-horror? (event horizon, alien) - Bara om du skriver ditt äventyr så
Är det dystopisk sci-fi? (battlestar galactica) - Kanske om din framslumpade värld är sådann

Eller är det kanske någon annan form av sci-fi?

Ja, det är någon annan form. Vetenskaplig, "trovärdig", hård sci fi, men med ett litet stänk pulp för äventyrens skull.

Rollpersonerna är pensionerade militärer, forskare, handelsmän, exploratörer, osv. Det finns flera faktioner, men en dominerande sådan är rymdimperiet, som delar ut adelstitlar osv.

Ni som har läst Honor Harrington-böckerna är inte så värst långt bort. Närmare Star-Trek än Star Wars, men utan en massa jeppar med knöliga pannor. Rymdskepp har reaktor. Robotar spelar ingen viktig roll.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I'd play it!

Jag kanske till och med har gjort det. Stars Without Numbers ligger rätt nära konceptmässigt och har just fiffiga grejer för att rulla fram system och sånt. Det är dock inte uppenbart retro eller på svenska, så det finns plats för förbättring! :gremsmile:

wilper

Yrken?

Armén - Snubbar som slåss på land/planeter.

Flottan - Snubbar som slåss med rymdskepp. (I senare versioner dyker det upp "Wet Navy" också. De är snubbarna som faktiskt slåss ombord på båtar i vatten, fet nitlott, de får värdelösa färdigheter.)

Marinen - Snubbar som bordar rymdskepp eller försvarar rymdskepp mot bordning.

Handelsflottan - Allt från små köpmän med ett enda skepp, till handelshus med egna flottor.

"Scouterna" - Utforskar nya världar. Men vad i hela friden skall de heta i X77? Exploratörer?

Övriga - Sammanfattningsyrke för allt annat i första utgåvan, en salig blandning av färdigheter och man får göra någon sorts reverse engineering på vad man jobbat med när man slumpat klart. Senare kommer Citizens of the Imperium och inför fler yrken, som vetenskapsman, polis, rymdluffare och prospektör tex.

wilper

Men vad gör man?

Det är lite lurigt det där med vad man gör.

Nästan alltid har rollpersonerna (ett gäng pensionärer) ett rymdskepp, sannolikt till låns från Utforskarkåren, eller ett mindre handelsskepp på avbetalning.

Man kan försöka försörja sig och tjäna pengar nog till avbetalningar och underhåll genom att idka handel. Det urartar lätt i en övning i ekonomi. Men kan kanske vara kul för rätt grupp.

Man kan kanske smuggla grejs, eller ägna sig åt piratverksamhet.

Det finns goda möjligheter att bygga en kampanj kring en budfirma som fraktar prylar och folk från värld till värld. Frågan är väl hur länge det är intressant innan det går rutin i det, och plötsligt spelar man en FedEx-simulator. :)

Man kan utforska okända solsystem, vilka det tydligen finns gott om även i framtidsrymden.

Det fanns ett visst militärfokus i ursprungsspelet, kanske kan man spela någon sorts militär specialstyrka som håller på med något fuffens bakom fiendens linjer.

--

Själv lutar jag åt någon sorts politiskt spel, kanske i skuggan av ett krig. Men reglerna är verkligen inte alls anpassade för den sortens övningar.

wilper

Framtiden, så som den såg ut på 60-talet.

Rymdresenär X77 utspelar sig i framtiden, så som den såg ut på 60-talet eller 70-talet, i hård science fiction.

Det finns datorer, men de är inte intelligenta, utom möjligen om de är stora som hus.

Ett skepp har en navigatör som räknar ut vektorer för rörelse. Skulle datorn gå ner så kan man till nöds beräkna saker för hand med tabeller. (I gamla Traveller så hade skeppen till och med sämre datorer än de med spelet samtida rymdskyttlarna.)

Datorerna använder magnetband och hålkort. Folk har fortfarande fysiska böcker. Det finns fortfarande taxichafförer.

Det finns inget sätt att skicka bud snabbare än ljuset, annat än att låta ett skepp med hyperkapabilitet föra det med sig.

Det finns hyperkapabla skepp som kan färdas snabbare än ljuset. Det är lite besvärligt och har begränsningar, men det går.

Rymdstrid är utdragna historier med skepp som leker katt och råtta med sensorer, torpeder och skenmål. Ubåtsstrid är inte helt avlägset.

Man bär praktiska framtidsoveraller i rymden, och för all del på många planeter också.

Det finns lasergevär, de är skittunga och har stora ryggsäckar som innehåller batteriet.

Det är framtiden, så samhället är naturligtvis mer jämlikt. Utom hos skurkarna, de förtrycker fortfarande sina kvinnor så man vet att de är ociviliserade skurkar. Rent allmänt är galaxen en provkarta av olika mer eller mindre bisarra styrelseskick. De långsamma kommunikationerna gör att både ideer och nyheter sprids långsamt.

Det finns lite olika nivåer av teknologi samtidigt, det galaktiska imperiet är på nedgång och vissa världar tvingas gå över till enklare teknik i takt med att de förlorar kunskapen att underhålla och tillverka den mer avancerade.

Med på större militära skepp finns det marinsoldater, de används om man skall borda ett annat skepp. Marinsoldater slåss med svärd. Svärd är också poppis bland adeln, hur skall man annars kunna duellera?

wilper

DeBracy tipsade om en intervju med Jason Morningstar. Jason gillar verkligen Traveller: http://githyankidiaspora.wordpress.com/2013/01/21/interview-jason-morningstar-on-traveller

Min relation till spelet är inte fullt så religiös. Det var bara ett spel bland andra. Ett regellätt Sci-Fi lir som utspelade sig i ett universum som jag först senare skulle upptäcka inspirationskällorna för. Det var ganska mycket brottande med det faktum att det inte var Star Wars för oss i början.

Det är rätt coolt att Traveller på sätt och vis är vetenskapsmannens rollspel. Rymdresenär X77 tar visserligen avstamp där, men det är mycket mer det spel som min grupp spelade, än det spel som faktiskt stod i böckerna. :)

wilper

Rollpersonsmakande

Traveller var (ö?)känt för att ens rollperson kunde dö redan under skapandet. Jag vet inte om det tillförde så mycket, förmodligen skippar jag det steget.

Dock, allt måste utgå från en hemvärld, platsen där rollpersonen växte upp.

Välj en färdig, eller slumpa en egen. Kom från var sin värld eller hela gruppen från samma. Allt funkar beroende på hur ni vill spela.

Hemvärlden ger färdigheter, tex, alla som växer upp på en värld med giftig atmosfär lär sig hantera skyddsdräkter från tidig ålder.

Efter uppväxten är rollpersonen 18 år och helt useless, så det är bara att välja ett yrke (slå för att se om man imponerar så mycket att man blir antagen, annars blir det militären som tar hand om en ("the draft" på engelska)).

Man tillbringar 4-års block i yrket och slår på lite snygga tabeller för att se vad man lärt sig. I gamla Traveller kunde man inte byta yrke utan höll sig vid samma gång efter gång tills man slutligen lämnade yrket och gick i pension. Hence alla spelgrupper bestod av pensionärer.

Det är iofs kul, men jag gillade lifepath i Burning Empires också, så om jag får ork hackar jag nog ihop någon sorts träd där man kan gå från den ena sysselsättningen till den andra och få passande färdigheter i varje steg.

När man avslutar makandet slår man på lite tabeller för att se vad rollen lyckats stjäla med sig under sitt liv, vapen, pengar, rymdflygsbiljetter, eller hela rymdskepp i vissa fall.

Sedan köper man lite prylar och sedan är rollpersonen klar för äventyrande.

Traveller hade den fantastiska egenheten att man inte hade kontroll över om rollen fick/tvingades vara kvar i sitt yrke en fyraårsperiod till. Så man visste aldrig hur gammal man skulle vara när man började, men chansen var att man landade med gubbar i 50-årsåldern. :)

wilper

Golden Age vs. New Wave

DeBracy fortsatte med att länka mig den här artikeln:
http://www.irosf.com/q/zine/article/10119

Gamla Traveller var hårt styrt mot golden age scifi. Det var trevligt men nuförtiden är jag mer road av new wave.

Jag skall se vad jag kan göra för att Rymdresenär X77 skall omfatta new wave. Kan man göra ett tradspel med stöd för relationer utan att det spårar ur eller blir omständigt?

RasmusL

Champion
Re: Golden Age vs. New Wave

wilper said:
Kan man göra ett tradspel med stöd för relationer utan att det spårar ur eller blir omständigt?
"Tradspel" är en halmdocka som definieras av vem som skrivit spelet och vilka hen identifierar sig med snarare än spelets innehåll. Rollspel kan se olika ut och det finns mig veterligen inga "optimala kombinationer" motiverade av något annat än tradition och förfadersdyrkan (inte sagt att spel som bygger på tradition är dåliga, bara att det inte är optimalt (optimalitet hittar vi aldrig)).

Svaret: Ja, givetvis kan du det!

wilper

Äsch, slarvigt formulerat.

Min egentliga fråga var "Kan jag, givet de förväntningar jag har på ett traditionellt rollspel, skriva Rymdresenär X77 på ett sådant sätt att de förväntningarna infrias även om jag lägger in regler som hanterar relationer."

Nu har jag sett sådant i tex Pendragon, så jo, det går bevisligen att lösa. Kan jag dra in de i Pendragon rakt av? Jag tror inte det. Inte utan att knixa min vision.

Indiespelen brukar ha rätt "dåliga" rollformulär, men annars brukar jag börja mina utforskningar av ett nytt spel med dess rollformulär. På rollformuläret ser man vad författaren ansåg vara viktigt.

Hur stor yta skall jag viga åt vapenlista kontra relationstjosanet? Skippar jag vapenlistan är det inte längre det spel jag inledningsvis tänkte mig. Och skippar jag relationshanteringen är jag plötsligt tillbaka i exakt vad Traveller var. Någonstans mitt emellan är nog rätt för det här spelet, men var?

RasmusL

Champion

wilper said:
Äsch, slarvigt formulerat.

Min egentliga fråga var "Kan jag, givet de förväntningar jag har på ett traditionellt rollspel, skriva Rymdresenär X77 på ett sådant sätt att de förväntningarna infrias även om jag lägger in regler som hanterar relationer."

Nu har jag sett sådant i tex Pendragon, så jo, det går bevisligen att lösa. Kan jag dra in de i Pendragon rakt av? Jag tror inte det. Inte utan att knixa min vision.

Indiespelen brukar ha rätt "dåliga" rollformulär, men annars brukar jag börja mina utforskningar av ett nytt spel med dess rollformulär. På rollformuläret ser man vad författaren ansåg vara viktigt.

Hur stor yta skall jag viga åt vapenlista kontra relationstjosanet? Skippar jag vapenlistan är det inte längre det spel jag inledningsvis tänkte mig. Och skippar jag relationshanteringen är jag plötsligt tillbaka i exakt vad Traveller var. Någonstans mitt emellan är nog rätt för det här spelet, men var?
Hur som helst så låter det coolt.

Kanske ett litet solsystem för att markera ut relationer? Olika planeter kan representera olika funktioner i personens liv, etc. Bara en lösryckt tanke :gremsmile:

wilper

Kanske något sådant ja.

Jag har suttit och klurat en del men fastnar lätt i fantastiska samberättarmekaniker, och inte i lösningar som är förenliga med "klassiskt rollspel".

Men ändå, någon sorts relationssystem vill jag nog ha in, det kommer att underlätta äventyrsskrivandet.