Nekromanti Rymdspelsregler [trad]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan fan aldrig nöja mig. Är det inte det ena, så är det det andra.

Jag har tagit en titt på två regelsystem som jag uppfattar "gör samma saker" - Coriolis och Traveller. De gör som sagt ungefär samma saker - de simulerar rymdstrider och vanliga strider, det finns system för skeppsbyggande och karaktärsbyggande. I båda fallen bygger karaktärsbyggandet mycket på tidigare yrke och historia, och så.

Men båda faller igenom, i mina ögon. Inte för vad de försöker göra - det jag vill ha är just ett hyfsat enkelt trad/simsystem för rymdoperagenren; något som skulle kunna användas om man spelade i någon av Peter F. Hamiltons världar, eller i Coriolis, eller i Firefly-universat.

Jag hinner inte outlina mitt system nu (lektion typ, jättestraxt) men jag hinner skriva vad dealbreakers är i både Coriolis och Traveller:

Coriolis har ett mysigt system - utom att karaktärer tenderar att bli så sjukt spjutspetsade att man knappt kan se dem som karaktärer; de blir mer one-trick-ponies, stereotyper som kan en grej och är helt oanvändbara och värdelösa i allt annat. Det tycker jag inte känns OK.

Traveller har ett sjukt roligt system med uppväxt och så - men här faller det på slumpen och att karaktärer riskerar att bli rätt obalanserade utan att spelarna vill detta - sånt är dealbreakers för mig.

Återkommer med mer funderingar. Det här regelsystemet kommer med största sannolikhet att bli en regel-heartbreaker, men det skiter jag i. Jag vill bara ha nåt att använda som jag inte hatar.

Ram

Skev
Traveler har jag för mig att det var ganska enkelt att fixa dock. Det enda som krävdes var en pöl med rerolls som gruppen fick plocka ur när de slog fram sina gubbar. Om det är showstoppern så är det nog hanterbart.

Christoffer

It's all pig.
Om alla i gruppen är överens om att det är en dealbreaker om karaktärerna är obalanserade ser jag egentligen inte traveller som något problem alls. Slå fram tre fyra karaktärer var, enligt reglerna som de är. Kolla på alla karaktärerna efteråt, de som sticker ut som jäkla mycket bättre, flytta dom till en speciell hög, de som ingen vill spela till en samma och låt sen alla välja bland de som är kvar. Använd de som blir över som SLP, spelarna känner dem redan lite vagt så att skriva in den pensionerade majoren som en farbror, eller scouten som var nära döden ett flertal gånger som en lillebror som alltid hamnar i trubbel, är ju inget problem alls.

krank

Ram said:
Traveler har jag för mig att det var ganska enkelt att fixa dock. Det enda som krävdes var en pöl med rerolls som gruppen fick plocka ur när de slog fram sina gubbar. Om det är showstoppern så är det nog hanterbart.
Fast det betyder fortfarande obalanserade rollpersoner, även om det blir obalanserade rollpersoner som spelarna tycker bättre om...

(Sen lider Traveller av en del andra ålderstecken också, plus att det är ganska roligt att bygga system)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Systembyggandet går ju att knycka till vilket annat spel som helst.

:)

Organ

Out of time, out of mind
Vad menar du med dealbreaker? Något som gör systemet ospelbart eller vad? För just vad gäller Traveller så är ju din biff med rollfigursgeneringen knappast något som påverkar spelet i sig. Det borde väl vara en bit kaka att höfta ihop nått enkelt sätt att göra figgar på som inte gör dem obalanserade på det sätt som du ogillar. Eller finns det annat med Travellers system du inte gillar?

/Anders

Ram

Skev
krank said:
Fast det betyder fortfarande obalanserade rollpersoner, även om det blir obalanserade rollpersoner som spelarna tycker bättre om...
Obalanserade gentemot vad? Jag antog att du menade obalanserade inom gruppen (att Kalle var bättre än Svenne) och det löste åtminstone det problemet för oss...

krank said:
(Sen lider Traveller av en del andra ålderstecken också, plus att det är ganska roligt att bygga system)
Nå, det är en helt annan femma! :gremgrin:

krank

Organ said:
Vad menar du med dealbreaker? Något som gör systemet ospelbart eller vad? För just vad gäller Traveller så är ju din biff med rollfigursgeneringen knappast något som påverkar spelet i sig. Det borde väl vara en bit kaka att höfta ihop nått enkelt sätt att göra figgar på som inte gör dem obalanserade på det sätt som du ogillar. Eller finns det annat med Travellers system du inte gillar?

/Anders
Hittills gäller det karaktärsskaparsystemet, för det är det jag satt mig in i so far. Jag startade mest den här tråden för att jag fick lite idéer till just karaktärsskapande i ett sånt här system, och ville skriva lite om dem. Och så hann jag inte.

I slutänden kanske det blir Traveller fast med ett annat karaktärsskapande, vem vet? Frågan är mest om de kommer att dumma sig med "handlingar per stridsrunda" och sånt tjafs. Sen har jag blivit sjukt glad i Pendragonmodellen för att slå slag, och allt mer skeptisk till grundegenskaper.

krank

Ram said:
Obalanserade gentemot vad? Jag antog att du menade obalanserade inom gruppen (att Kalle var bättre än Svenne) och det löste åtminstone det problemet för oss...
Fast även med omslag blir väl karaktärerna inte balanserade mot varandra? Eller?

Ram

Skev
Jo, rätt hyfsat. Man får bara se till att välja sina omslag rätt typ. Det kan fortfarande barka åt skogen, det är ju trots allt slumpstyrt, men det är ovanligare och oftast inte lika illa. Sedan kan man med fördel även introducera val, ett per karaktärsframslagning för att ytterligare jämna till det hela, men det kommer jag ihåg att jag inte alls tyckte var lika kul. Men det var... Vad, 15-20 år sedan jag spelade så minnet kan svika mig...

krank

Ram said:
Jo, rätt hyfsat. Man får bara se till att välja sina omslag rätt typ. Det kan fortfarande barka åt skogen, det är ju trots allt slumpstyrt, men det är ovanligare och oftast inte lika illa. Sedan kan man med fördel även introducera val, ett per karaktärsframslagning för att ytterligare jämna till det hela, men det kommer jag ihåg att jag inte alls tyckte var lika kul. Men det var... Vad, 15-20 år sedan jag spelade så minnet kan svika mig...

Ska säga ett par ord om min skiss innan jag springer på lektion igen:

Målet är valfri slump i ett karriärssystem, alla karaktärer blir lika mycket värda i slutänden men om man väljker att gå igenom karriärssystemet så tvingas man bli lite diversifierad och får en massa gratis till sin bakgrund, och så. Balans - men med frivillig slumphjälp.

(I den utgåva av Traveller jag har finns det regler för att köpa färdigheter och grundegenskaper fritt också, men jag tyckte att det systemet var otillräckligt)

Ram

Skev
krank said:
Målet är valfri slump i ett karriärssystem, alla karaktärer blir lika mycket värda i slutänden men om man väljker att gå igenom karriärssystemet så tvingas man bli lite diversifierad och får en massa gratis till sin bakgrund, och så. Balans - men med frivillig slumphjälp.
Balans och lika mycket värda ur vilket perspektiv?

krank

Okej, om jag ska ta och sammanfatta det jag egentligen tänkte när jag i all hast skrev det där inlägget.

Jo, jag har låtit mig inspireras av bland annat Coriolis och det jag läst av traveller. Upplevelsen jag får av båda är att principerna i mångt och mycket varit vettiga, men att utförandet snavat på slarvigt tänkande eller helt enkelt tänkande som inte riktigt går ihop med mitt sätt att tänka kring rollspel.

Jag har en del grejer jag gillar just nu.

Som mitt initiativmynt, som jag uppfann i samband med Midnatt. Det är alltså ett fyrkantigt "mynt" man lägger uppochner under initiativfasen i striden, sedan vänder man på myntet samtidigt och handlingarna sker också samtidigt - och myntet kan visa fullt anfall / fullt försvar / anfall&försvar samtidigt, anfall&rörelse samtidigt, försvar&rörelse samtidigt. Man kan se om motståndaren planerar att röra sig eller inte innan myntet vänds, men inget annat.

Sen gillar jag Pendragontärningsslag, alltså att slå tärningar så högt som möjligt under ett färdighetsvärde. Det gör jämförelser oerhört enkla, och man kan utan problem addera slagets effekt till t.ex vapenskador och annat.

Jag gillar pluttande. Det är roligt att fylla i dottar i WoD-spel och liknande.

Jag gillar också frånvaro av grundegenskaper. Coriolis har där helt rätt idé; grundegenskaper behövs egentligen inte.

Jag gillar också Gumshoesystemets sätt att se på undersökande färdigheter, åtminstone i grund: Att man automatiskt hittar ledtrådar så länge man har rätt färdighet, så utmaningen blir att foga samman ledtrådar snarare än att lyckas rulla högt i Perception...

Sedan finns det ett par andra saker som jag skulle vilja ha av just rymdspel.

Först och främst är detta en genre där jag helt klart tycker att bakgrundsgenerering kan vara roligt och intressant - som i Mutant Chronicles eller Traveller. Däremot skulle jag vilja ha ett sådant system där slumpen saknar balansmässig relevans - alltså t.ex att en genereingsperiod ALLTID ger sammanlagt 10 poäng att spendera på färdigheter, men tärningen avgör vilka färdigheter och ger lite kött på benen ("uttagen till elitsoldatsträning" eller whatever).

Sedan är det såklart detta med rymdstrid - och rymdskeppsbyggande. Jag har inte läst igenom Travellers regler på området ännu, men Coriolis kunde i teorin haft ett vettigt och roligt system om inte reglerna vore inkompletta (man kan modifiera skepp, men man kan inte bygga nya).

Så; antingen tar jag Traveller och byter ut tärningsmekanik, färdighetslistor och karaktärsskapande samt tar bort grundegenskaperna - eller så gör jag en motsvarande grej med Coriolis.

(Ska sägas att Coriolis är spelet jag i första hand ska ha systemet till, men jag utesluter inte annat heller)

Eller, så bygger jag något helt eget från grunden med de element jag outlinat ovan, med inspiration och idéer hämtade från båda spelen, efter behov.

krank

Ram said:
Sammanlagt lika mycket kompetens?

(Givetvis kan balans alltid "fixas" genom att man anpassar äventyren...)

Ram

Skev
krank said:
Ram said:
Sammanlagt lika mycket kompetens?

(Givetvis kan balans alltid "fixas" genom att man anpassar äventyren...)
Ja, fast iom att det är så hårt slumpat så kan de fortfarande bli rätt obalanserade. Det kan bli Panga 3 och Banka 2 mot Matlagning 2 och Dans 3 typ. Samma kompetensnivå men olika användbarhet. Det kan omslag också fixa till hyfsat.

(Och ja, det var sagt ur ett klassiskt "strid är viktigt"-perspektiv och det går lätt att fixa med äventyret :gremsmile: )

krank

Ram said:
Ja, fast iom att det är så hårt slumpat så kan de fortfarande bli rätt obalanserade. Det kan bli Panga 3 och Banka 2 mot Matlagning 2 och Dans 3 typ. Samma kompetensnivå men olika användbarhet. Det kan omslag också fixa till hyfsat.

Det är därför jag vill få bort slumpen som balansfaktor, och dessutom vikta färdigheter efter hur troligt det är att man får användning av dem i ett äventyr i tänkt genre.

Jag skulle till exempel kunna tänka mig panga och banka, men sång och matlagning bankar jag nog ihop WoD-style till någon form av "expression"- variant. Eller ja, matlagning som i "laga vacker och tilltalande mat", annan matlagning hamnar väl under överlevnad. Om det nu alls är intressant med matlagningsslag i rollspel, alltså.

I mitt tänkta system finns det en färdighetslista som inte är helt färdig; den har ett gäng grundgrejer men också utrymme för ett antal kampanjspecifika färdigheter - som till exempel introduceras genom kampanjspecifika, världsknutna yrken och sånt. Exempel: I Coriolis är religionen rätt viktig, och att det kan vara relevant att som allra minst ha en färdighet som heter "ikontro" vid sidan om den mer allmänna "humaniora"- färdigheten där jag annars skulle bankat in religionskunskap.

Storuggla

Champion
"Traveller har ett sjukt roligt system med uppväxt och så - men här faller det på slumpen och att karaktärer riskerar att bli rätt obalanserade utan att spelarna vill detta - sånt är dealbreakers för mig."

Borde det inte vara en dealbreaker för dina spelare?

Storuggla, alla är inte lika

krank

Storuggla said:
"Traveller har ett sjukt roligt system med uppväxt och så - men här faller det på slumpen och att karaktärer riskerar att bli rätt obalanserade utan att spelarna vill detta - sånt är dealbreakers för mig."

Borde det inte vara en dealbreaker för dina spelare?

Storuggla, alla är inte lika

Den rymdoperakampanj vi ska börja köra i Coriolisuniversat kommer att ha två spelledare, där jag är en - det betyder att jag både måste stå ut med systemet som SL och som spelare.

Dessutom; som SL hatar jag när systemet tvingar på spelare olika bra rollpersoner. Det gör mitt jobb mycket svårare, eftersom jag måste hitta situationer där alla får chansen att göra nytta och känna sig som en del av gruppen.