Jag kan fan aldrig nöja mig. Är det inte det ena, så är det det andra.
Jag har tagit en titt på två regelsystem som jag uppfattar "gör samma saker" - Coriolis och Traveller. De gör som sagt ungefär samma saker - de simulerar rymdstrider och vanliga strider, det finns system för skeppsbyggande och karaktärsbyggande. I båda fallen bygger karaktärsbyggandet mycket på tidigare yrke och historia, och så.
Men båda faller igenom, i mina ögon. Inte för vad de försöker göra - det jag vill ha är just ett hyfsat enkelt trad/simsystem för rymdoperagenren; något som skulle kunna användas om man spelade i någon av Peter F. Hamiltons världar, eller i Coriolis, eller i Firefly-universat.
Jag hinner inte outlina mitt system nu (lektion typ, jättestraxt) men jag hinner skriva vad dealbreakers är i både Coriolis och Traveller:
Coriolis har ett mysigt system - utom att karaktärer tenderar att bli så sjukt spjutspetsade att man knappt kan se dem som karaktärer; de blir mer one-trick-ponies, stereotyper som kan en grej och är helt oanvändbara och värdelösa i allt annat. Det tycker jag inte känns OK.
Traveller har ett sjukt roligt system med uppväxt och så - men här faller det på slumpen och att karaktärer riskerar att bli rätt obalanserade utan att spelarna vill detta - sånt är dealbreakers för mig.
Återkommer med mer funderingar. Det här regelsystemet kommer med största sannolikhet att bli en regel-heartbreaker, men det skiter jag i. Jag vill bara ha nåt att använda som jag inte hatar.
Jag har tagit en titt på två regelsystem som jag uppfattar "gör samma saker" - Coriolis och Traveller. De gör som sagt ungefär samma saker - de simulerar rymdstrider och vanliga strider, det finns system för skeppsbyggande och karaktärsbyggande. I båda fallen bygger karaktärsbyggandet mycket på tidigare yrke och historia, och så.
Men båda faller igenom, i mina ögon. Inte för vad de försöker göra - det jag vill ha är just ett hyfsat enkelt trad/simsystem för rymdoperagenren; något som skulle kunna användas om man spelade i någon av Peter F. Hamiltons världar, eller i Coriolis, eller i Firefly-universat.
Jag hinner inte outlina mitt system nu (lektion typ, jättestraxt) men jag hinner skriva vad dealbreakers är i både Coriolis och Traveller:
Coriolis har ett mysigt system - utom att karaktärer tenderar att bli så sjukt spjutspetsade att man knappt kan se dem som karaktärer; de blir mer one-trick-ponies, stereotyper som kan en grej och är helt oanvändbara och värdelösa i allt annat. Det tycker jag inte känns OK.
Traveller har ett sjukt roligt system med uppväxt och så - men här faller det på slumpen och att karaktärer riskerar att bli rätt obalanserade utan att spelarna vill detta - sånt är dealbreakers för mig.
Återkommer med mer funderingar. Det här regelsystemet kommer med största sannolikhet att bli en regel-heartbreaker, men det skiter jag i. Jag vill bara ha nåt att använda som jag inte hatar.