Nekromanti Rymdstrid o tocken därna skepp

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fundrerar lite på det här med rymdstrider efter att ha sett Krilles Skymningshems formulär. Jag har iju itne läst nåra regler men undrar varför du valt det systemet?

Jag funderade länge på något i stil med Combat Cras men det blir lite väl mycket då Combat Cars var ett helt spel.

Om man gör det enkelt så skulle man ju kunna ha "KP" på olika delar. Men det finns väl någon som har n¨ågra idéer där eller ? *ler*

ANyway... Nåt annat som någon tänkt på angående rymdksepp och rymdstrid?

Krille

Lord
"Fundrerar lite på det här med rymdstrider efter att ha sett Krilles Skymningshems formulär. Jag har iju itne läst nåra regler men undrar varför du valt det systemet?"

...för att jag har gjort det? :gremwink:

Vad jag kommer att göra är att presentera två system, ett enkelt och snabbt som funkar som skadenivå på vanligt sätt i T10-systemet (se vanliga Skymningshem eller Västmark), och ett detaljerat med subsystem utifall att man vill skjuta sönder rollpersonernas skepp bit för bit. Sen väljer man efter situation - vill man bara skjuta piratskepp väljer man det enkla, men rör det sig om en rymdduell med Röde Greven så kan man välja det detaljerade. Det detaljerade tar inte så mycket längre tid, och det ger en bättre känsla av miljoner blinkande varningslampor, pipande, tjutande och den där irriterande datorrösten som lugn som en isglass förklarar läget: "Aft stabilizer hit; weapons at zero, defensive grid at zero, power plant near critical mass..."

Detta tillsammans med taktikvalskort (fast med motiv för rymdstrid; se Skymningshem för detaljer) hoppas jag ger mer närvaro, mer interaktion och mer stämning i rymdstrider.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mmm... Jag lutar åt en snabb variant men med förödande effekter - kanske lite som ditt snabba system?
Eg kan man ju göra det det där hur avancerat som helst. Frågan är väl som alltid vad man vill uppnå; realism kontra snabbhet. Det är i alla fall den balansen jag brukar tjata om. Lycka till. PS du har ingen släkting som kallas för Stene men heter Mikael? Ni är ruggigt lika iaf foxtails fotot att dömma. :gremlaugh:

Krille

Lord
"Eg kan man ju göra det det där hur avancerat som helst. Frågan är väl som alltid vad man vill uppnå; realism kontra snabbhet."

Jag tror faktiskt inte att det kommer att gå så mycket långsammare. Däremot tar det bra mycket mer plats och ser mycket mer komplicerat ut. Att det tar plats är ju en nackdel, men att det ser komplicerat ut är bara bra. :gremwink:

"PS du har ingen släkting som kallas för Stene men heter Mikael? Ni är ruggigt lika iaf foxtails fotot att dömma."

Huruvida han kallas för Stene vet jag inte, men jag har en kusin uppe i Värmland som kör lastbil.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nä den här bodde i Hässelby i SThlm så vitt jag minns. Länge sen, himla trevlig grabb. DEt kan vara ganska kul då det ser komplicerat ut för oss rollspelsmakare men oftast ryggar spelare - är min erfarenhet genom åren. Jag kommer lägga in ett enkelt grundsystem och sen - om anledning finns - bygga ut det. De rymdstrider jag haft en gång i värden blev för jobbiga att köra med de avancerade regler jag ahde då, så jag ahr med flit undvikit dem. Hoppas det här funkar bättre.