Nekromanti Rymdstrider....?

MisterBister

Veteran
Som några av er tidigare läst så pular jag ju med ett eget rollspel till starwars universet, och i starwars är det en del rymdstrider. Ett område som jag verkligen inte är hemmastadd i.

I starwars är ju rymdstriderna snabba och dynamiska, de involverar ofta flera skepp på varje sida. I filmerna händer det ju några gånger att olika delar av skeppen går sönder, varpå hjältarna måste springa och laga dem. Ett väldigt spännande moment som nästan måste vara med i ett rymdstridssystem för starwars.
Jag har läst West End games rymdstridskapitel, men det är det enda, ett för övrigt väldigt diffust och konstigt system..

Jag känner mig väldigt vilsen och vet inte riktigt i vilken ända jag skall börja för att skapa ett bra rymdstridssystem för starwars..

Så nu söker jag er hjälp, för jag vet att det finns en hord av rollspel med olika rymdstridslösningar.
Om ni har något bra rymdstridssystem hade det vart supersnällt om ni kunde snabbt redogöra hur det fungerar och vad ni tycker är bra med dem, så jag kan få en liten vink om hur jag skall tackla problemet.

Krille

Super Moderator
"Så nu söker jag er hjälp, för jag vet att det finns en hord av rollspel med olika rymdstridslösningar."

Det gör det inte. Eller snarare, det finns mängder av rollspel med olika rymdstridslösningar, men de flesta är onödigt krångliga skrivbordsimplementationer av Bill Gunstons "Modern Air Combat", inklusive bilder på de vanligaste taktiska luftstridsmanövrerna. De få som är bra får man faktiskt leta efter, och flera av dem är out-of-print.

Till exempel så tyckte jag att Babylon Projects rymdstridssystem var riktigt, riktigt coolt, men det faller för ditt syfte på tre saker:

1) Det är out of print och fick dessutom inte säljas i Europa av licensskäl.
2) Det är endast till för slagskepp och jakt behandlas divisionsvis.
3) Det behandlar tröghet på ett väldigt o-Star Wars-igt sätt, det vill säga att skepp kan driva i sidled och bratta på med alla sina framåtriktade kanoner på skeppet som de just drev förbi, precis så som rymdskepp i Star Wars inte gör.

Däremot har ämnet rymdstrid och dess nära kusin flygstrid diskuterats förut. Ett av mina resultat var den här tråden. Den gjordes med Första världskriget som utgångspunkt, det vill säga att man hade gamla biplan med roterande stjärnmotor som hellre ville svänga åt höger än åt vänster, men det borde faktiskt inte vara så svårt att anpassa det till Star Wars, i synnerhet som att Star Wars rymdstrider modellerades med andravärldskrigsfilmer som Memphis Belle och Slaget om Storbritannien som utgångspunkt.

---

I Andra Imperiet valde jag en annan modell. Där betraktade jag flygstrid precis som vilken annan form av duell som helst. Det finns ett smidigt närstridssystem i Andra Imperiet som använder sig av taktikkort. På det ligger nödvändiga bitar för avståndsstrid och flera mot flera. Det var väldigt naturligt att använda samma system för rymdstrid. Det enda som jag behövde var någon form av skalsystem, så att små skepp kan anfalla stora skepp och vice versa, och ett sätt att hantera skador på lite större skepp. Men i princip är det precis samma stridssystem som vanligt, fast några undantag ersätts med andra undantag.

...ajustdet, hur det fungerar. Systemet funkar enligt principen 1T10 + attribut + färdighet. Högt är bra, lågt är dåligt. Dessutom har man taktikkort, fem stycken, som funkar som anfallsvarianter plus initiativ i ett. Båda väljer ett taktikkort, och beroende på vem som spelar vad så kan en eller båda bli anfallare och en eller båda försvarare. Systemet är i stort sett identiskt med det som finns att ladda ner på den här sidan:

Resurser till Skymningshem

Du behöver reglerna (sh_t10rc3.zip) och taktikkorten (sh_taktikkort2.zip).

Eller så kan du skaffa Andra Imperiet proper - Star Wars-miljön användes i ett av speltesten, och en lättversion med extra knorr skickades in till senaste Dogma-utmaningen, så systemet funkar i Star Wars-miljön.