Nekromanti Ryska-hjälp

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag håller på med en text som rymmer några uttryck på ryska. Finns det någon forumit som är kunnig i detta språk?

Storuggla

Champion
Jag läste ryska i tre år under gymnasiet, vilket innebär att jag kan säga "halt", "tredje våningen", "rördrom", "låt oss gå till morfar valross" och "traktor". Ungefär. Så jag är ingen hjälp, men jag ville bara skryta med att jag kan hänga hos morfar Valross.

Storuggla, nyttan har vart minimal

Marukusu kan väl Ryska?

Annars har jag en arbetskamrat som snackar Ryska som andra språk om det är till någon hjälp?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Draugen said:
Marukusu kan väl Ryska?

Annars har jag en arbetskamrat som snackar Ryska som andra språk om det är till någon hjälp?
Det jag skulle vilja veta är vad det militära uttrycket "klart skepp" ("battle stations") heter på ryskt militärspråk. Kan du vara vänliga att fråga?

Tibbelin

Warrior
Jag försökte beställa en kopp varm choklad i Murmansk med hjälp av en fickordbok och peka med hela handen. Det slutade med att jag fick en liten skål upphettad chokladsås..

Det var inte helt lyckat att gå ut utan tolkarna..

Marukusu

Hero
Enligt den här sidan heter det "avral" men jag är osäker på om det är en korrekt översättning.

Mina förfäder var för övrigt både ryssar och militärer men den lilla ryska jag kan är tyvärr självlärd och tämligen usel och måste blandas ut med en massa engelska för att göras förståelig. Jag jobbar på att bättra den dock.