Nekromanti SÖKER EN DM I STHLM

MermaidBarbie

Veteran
Hej
Jag vill organisera en session av D&D (eller ngt annat rollspel) ngn gng slutet av augusti, är jättepeppad! (Eller kanske ett indiespels session?)

Ett fåtal (typ min lillebror) har kört tidigare alla andra är kreativa amatörer (de flesta antagligen sådana som aldrig skulle drömma om att prova på men gör det för att jag är bra på att övertala!!!) Har alltid velat prova på, verkar jätteskoj. Alla kommer att var motiverade.

Anyway.
Nu letar jag alltså efter någon som kan hjälpa mig, jag antar att sessionen måste förberedas jag skriver gärna ihop ngt dokument så att alla har hum om vad spelet går ut på...Jag behöver en DM som kan vara med, jag har inga böcker eller anvisningar men kan köpa om det skulle behövas. This is a one time session men flera av dem som är med vill antagligen spela vidare.

Om du känner dig manad eller har tips och idéer mejla gärna, eller om du har ett gäng som du redan kör med kanske vi kan köra ihop? I dont know.

...jag betalar gärna en slant för hjälpen!

[---Kontaktuppgifter borttagna på användarens begäran---]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: SÖKER EN DM I STHLM (eller ett indierollspelarpro)

Hej! Och välkommen till forumet. Det är jättekul att du vill testa D&D - har du själv spelat förut?

Jag är inte så hajj på just D&D, har bara spelat det enstaka gånger, men om ni är öppna för andra spel och så, så kanske jag kan hjälpa till lite.

Är det framför allt fantasy som lockar? Eller skulle det funka med skräck, scifi, anime, andra genrer? Det mesta som finns som böcker och filmer finns också som rollspel.

Vad är det för ålder, ungefär?

Som jag skrev i chatten också; jag tror att det blir enklast om man delar upp gruppen lite, kanske kör vid olika tillfällen. 6 pers har jag hört ska vara smärtgränsen, själv har jag börjat känna mig splittrad redan vid 4-5 pers.

MermaidBarbie

Veteran
Re: SÖKER EN DM I STHLM (eller ett indierollspelar

Tack :gremsmile:

Har länge varit nyfiken på rollspel. Spelar egentligen ingen roll vilken typ. Letar efter en som är kreativ, som fungerar för nybörjare och som kan vara en kul engångsupplevelse.

Fantasy är nog det som lockar mest då ganska många känner till miljön men kan ju vara kul att anordna en session utifrån en film eller serie...kul riktning.

Jag vill egentligen komma i kontakt med ngn kul spelledare som kan leda ett kul intro spel där folk har roligt.

Intresset i min krets är inte jättestort så antalet spelare kan vara färre än 10, vi är nog 2-3 som JÄTTEGÄRNA vill spela så det blir inga besvikna miner om vi minskar antalet.

krank

Re: SÖKER EN DM I STHLM (eller ett indierollspelar

MermaidBarbie said:
Har länge varit nyfiken på rollspel. Spelar egentligen ingen roll vilken typ. Letar efter en som är kreativ, som fungerar för nybörjare och som kan vara en kul engångsupplevelse.
Uppfattat =)

MermaidBarbie said:
Fantasy är nog det som lockar mest då ganska många känner till miljön men kan ju vara kul att anordna en session utifrån en film eller serie...kul riktning.
Det är viktigt med gemensamma referensramar; om alla vet vad som gäller i "låtsasvärlden" så är det mycket lättare att hitta på grejer. Fantasy är ganska lätt där; som du säger har väldigt många idag lite koll på fantasy - det är lite medeltid, sådär, plus kanske några konstiga varelser och lite magi.

Jag är nog mest van vid att spelleda saker som ligger mer i nutid - om man tänker lite Arkiv X eller Millennium-Tv-serierna så är man kanske inte helt ute. Nu har vi ju allt från Harry Potter till Twilight, Supernatural, Lost... Finns massa bra "nutida" serier. Och fördelen är att alla har koll på "låtsasvärlden" =)

MermaidBarbie said:
Jag vill egentligen komma i kontakt med ngn kul spelledare som kan leda ett kul intro spel där folk har roligt.
Låter bra. Lägger ju en del ansvar på den som ska spelleda; man har ju pressen på sig att ge en schysst upplevelse =)

MermaidBarbie said:
Intresset i min krets är inte jättestort så antalet spelare kan vara färre än 10, vi är nog 2-3 som JÄTTEGÄRNA vill spela så det blir inga besvikna miner om vi minskar antalet.
Som sagt, annars kan man köra flera gånger =)

Jag sitter och bråkar med mig själv. Jag vill jättegärna hjälpa till och bor ju i Stockholmsområdet (även om det är en bit med pendel...). Samtidigt vill jag gärna vara säker på att det jag hittar på passar - rollspel kan vara ganska mycket, från bara en massa våld och slåss och bråk hela tiden till att man inte bråkar alls, från deckargåtor till CSI till rena pysselpussel.

Och om jag då till exempel skulle förbereda något deckarpussel och ni förväntar er en massa strid, eller jag förbereder strid och ni förväntar er intriger, så kan det väldigt lätt skära sig och bli fel...

Det är därför jag frågar om genre och sådant - försöker känna av vilka förväntningar som finns - vad tror ni att ni kommer att få, helt enkelt?

MermaidBarbie

Veteran
Jag gillar precisionen i dina svar :gremsmile: blir knäsvag av tanken att köra rollspel med Twilight-tema. OMG EXCITEMENT. Kanske går över gränsen, då vill man aldrig tillbaks till verkligheten. haha.

Iaf jag fick napp igår och har hittat en kille som vill agera DM och organisera en D&D ed 3(?) session åt oss!

So for now är saker och ting lungt men kanske hör av mig om vi vill fortsätta!

Tack för tips och hjälp!

krank

MermaidBarbie said:
Jag gillar precisionen i dina svar :gremsmile: blir knäsvag av tanken att köra rollspel med Twilight-tema. OMG EXCITEMENT. Kanske går över gränsen, då vill man aldrig tillbaks till verkligheten. haha.
Haha =)

Det finns ju spel som inte är exakt Twilight men är modern tid med vampyrer och så. De tror jag nog du skulle kunna gilla =)

MermaidBarbie said:
Iaf jag fick napp igår och har hittat en kille som vill agera DM och organisera en D&D ed 3(?) session åt oss!
OK, grattis!

Ett tips är att testa på olika saker. Olika spel funkar olika bra med olika personer - D&D kan t.ex vara ganska regeltungt (tycker jag), men däremot tydligt och med rätt spelledare blir det hur kul som helst.

Hör gärna av dig om du vill testa lite annat vid tillfälle!

Anarchclown

Swashbuckler
Såg just en länk till detta på ett annat forum och är nu nyfiken på hur det gått, om ni har spelat än DVS. Angående regeltungt så hade jag inga större problem att lära mig reglerna för rollspel när jag var åtta år gammal så det torde gå bra för er också. :gremsmile: