Nekromanti Säg bu eller bä om denna pitch för en spelvärld

luddwig

Lawful evil
Jag har skrivit följande pitch till spelvälden i Solfläckar, mitt rymdoperarollspel i retrostil. Konstruktiv kritik önskas.

"Det krig som under lång tid rasat i den kända delen av galaxen är över. Nya gränser har dragits, nya riken etablerats och gamla gått under. Freden är dock skör, behovet av att bygga diplomatiska förbindelser är stort och i vissa sektorer pågår fortfarande öppna stridigheter. Likväl är situationen ljusare på länge. Med freden följer återuppbyggnad och ett kraftigt uppsving för galaxens handlare. Kartläggning och viss kolonisation har också påbörjats i den så kallade expansionszonen där de funnit lämningar från vad som verkar vara en fallen högkultur. Samtidigt har det från andra håll kommit rapporter om försvunna rymdskepp och det spekuleras om allt från pirater till revor i den dimensionella strukturen."

2097

deleta mitt konto tack
Vilken av bu och bä är positiv? För jag tycker det låter bra. Men. Det är otroligt vanilla. Pitchen skulle kunna sammanfattas till "klassisk rymdopera 101". Men det ser jag som något mycket positivt. Det är en classic av en anledning.

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, det är bra och jag hade spelat. Men du har inte skrivit en pitch så mycket som du skrivit "Vanlig vanilj rymdopera" fast med fler ord.

Jag vet inte ens om det finns aliens eller psykiska krafter eller vad tonen är eller vad vi gör eller om skeppen känns 1700-tals fregatter i rymden eller ubåtar från ww2.

Så... Mer specifika detaljer måste till.

.113

Swashbuckler
Iaf "ljusare ÄN på länge", I övrigt har jag aldrig spelat sånt men lät väl helt ok :p

luddwig

Lawful evil
Bu = negativt. Bä = positivt. Och vaniljen är avsiktlig.

luddwig

Lawful evil
.113;n232999 said:
Iaf "ljusare ÄN på länge", I övrigt har jag aldrig spelat sånt men lät väl helt ok :p
Ah! Naturligtvis ska det vara ett "än" där.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag lurar på om du kan skriva om det så att det finns personer (grupper) som agerar, snarare än att bara saker händer.

"tålmodiga diplomater bygger något nytt på ruinerna av det gamla ..driftiga handlare driver ånyo galaxtiska fjärrhandeln ... modiga kolonisatörer tränger in i expansionzonen, lockade av rykten om en fallen gamla civilisation ..." ja, du fattar: så att läsaren kan se framför sig var det är rollfigurer gör i ditt spel.

Är inte verbformerna lite röriga? Jag är inget ess på grammatik, men det ser ut som om du blandar presens och perfekt, väldigt många "har" för en så kort text. Skriv allt i presens - spelet är vad som händer nu, inte vad som har hänt!

ceruleanfive

Bläckfisk
Håller med 2097. Över lag tycker jag att det är sjysst! Det har ju kanske ingen jättestark USP, annat än att det är klockrent klassiskt. Texten kanske även skulle kunna göras lite mer aktiv och dynamisk? I nuläget är det inte supermycket liv i den. "Dragits", "etablerats", "pågår", "påbörjats" etc – det är huvudsakligen passiva verb i texten. I nuläget behöver den nästan en trumpetfanfar för stt man ska bli riktigt taggad. Men det beror helt på vad man vill ha för känsla.

2097;n232992 said:
Vilken av bu och bä är positiv?
Uttrycket "bu eller bä" betyder egentligen att man inte tycker något alls. "Säger varken bu eller bä" är det mer fulla uttrycket, vilket härstammar från att det är tyst på gården – korna säger inte bu (mu) och fåren säger inte bä.

Edit: Tog lite väl lång tid på mig att skriva – blev avbruten mitt i – så tråden hann utvecklas en hel del under tiden. Nåväl, ta inlägget för vad det är.

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n233002 said:
Jag lurar på om du kan skriva om det så att det finns personer (grupper) som agerar, snarare än att bara saker händer.

"tålmodiga diplomater bygger något nytt på ruinerna av det gamla ..driftiga handlare driver ånyo galaxtiska fjärrhandeln ... modiga kolonisatörer tränger in i expansionzonen, lockade av rykten om en fallen gamla civilisation ..." ja, du fattar.

Är inte verbformerna lite röriga? Jag är inget ess på grammatik, men det ser ut som om du blandar presens och perfekt, väldigt många "har" för en så kort text. Skriv allt i presens - spelet är vad som händer nu, inte vad som har hänt!
Bra synpunkter. Att lägga in personer/grupper i texten är värt att testa. Vad gäller verbformerna så tycker jag att det funkar som det är med sådant som hänt och sådant som händer men det blir kanske rörigt för läsaren. Jag får klura på det helt enkelt.

luddwig

Lawful evil
ceruleanfive;n233008 said:
Texten kanske även skulle kunna göras lite mer aktiv och dynamisk?
Det kan den säkert. Jag är yrkesskadad. Beslut om skatt är sällan särskilt aktiva eller dynamiska. :p

Cissi

Up to no good.
luddwig;n233012 said:
Det kan den säkert. Jag är yrkesskadad. Beslut om skatt är sällan särskilt aktiva eller dynamiska. :p

De kanske de borde vara. Det kanske skulle lite lite mer lajban att få sina beslut då.

ceruleanfive

Bläckfisk
luddwig;n233012 said:
Beslut om skatt är sällan särskilt aktiva eller dynamiska. :p
... så länge det inte handlar om att man beslutar sig för att ge sig ut på ett skattjaktsäventyr!

Jocke

Man med skägg
Alltså, jag hittar ju inget att bygga ett äventyr eller en rollperson på i texten. Är kriget generationer bort eller ett par år? Är det hundratals imperier eller tre stora allianser som diplomatar med varandra? är det star-trek människor med olika ansiksproteser som utgör raserna eller är det svampvarelser som försöker sluta fred med gasbaserade livsformer och rymddelfiner? Håller handelsmännen på att ta över de gamla regenterna? Kommer jag att spela Han Solo eller Hari Seldon?

luddwig

Lawful evil
Jocke;n233023 said:
Alltså, jag hittar ju inget att bygga ett äventyr eller en rollperson på i texten. Är kriget generationer bort eller ett par år? Är det hundratals imperier eller tre stora allianser som diplomatar med varandra? är det star-trek människor med olika ansiksproteser som utgör raserna eller är det svampvarelser som försöker sluta fred med gasbaserade livsformer och rymddelfiner? Håller handelsmännen på att ta över de gamla regenterna? Kommer jag att spela Han Solo eller Hari Seldon?
Frukta icke. Du ska få svar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jagf tycker det är mer en beskrivning än en pitch, men det fungerar för mig. Det är dock i slutet som jag böjer mig framåt och börjar dra igång. Det är just denna här delen av texten som triggar mig:

"Kartläggning och viss kolonisation har också påbörjats i den så kallade expansionszonen där de funnit lämningar från vad som verkar vara en fallen högkultur. Samtidigt har det från andra håll kommit rapporter om försvunna rymdskepp och det spekuleras om allt från pirater till revor i den dimensionella strukturen."

Lämningar + fallen högkultur får mitt sinne att direkt spritta igång och bli nyfiken. När du sedan talar om försvunna rumdskepp + dimensionella strukturen, så börjar mitt sinne direkt att spekulera om de hänger ihop med det första som triggade mig. Nu sitter jag och försöker lista ut hur allt hänger ihop - och då är det lyckat! :)

da_bohz

Swordsman
Robert Jonsson;n233040 said:
Jagf tycker det är mer en beskrivning än en pitch, men det fungerar för mig. Det är dock i slutet som jag böjer mig framåt och börjar dra igång. Det är just denna här delen av texten som triggar mig:

"Kartläggning och viss kolonisation har också påbörjats i den så kallade expansionszonen där de funnit lämningar från vad som verkar vara en fallen högkultur. Samtidigt har det från andra håll kommit rapporter om försvunna rymdskepp och det spekuleras om allt från pirater till revor i den dimensionella strukturen."

Lämningar + fallen högkultur får mitt sinne att direkt spritta igång och bli nyfiken. När du sedan talar om försvunna rumdskepp + dimensionella strukturen, så börjar mitt sinne direkt att spekulera om de hänger ihop med det första som triggade mig. Nu sitter jag och försöker lista ut hur allt hänger ihop - och då är det lyckat! :)
?+1 på allt detta. Kommer inte ens göra ett försök att formulera det bättre själv.

luddwig

Lawful evil
Cissi;n233013 said:
De kanske de borde vara. Det kanske skulle lite lite mer lajban att få sina beslut då.
Det är sant. Men nej, lajban är ett ord som även fortsättningsvis kommer att förknippas klart mer med t.ex. GothCon.

luddwig

Lawful evil
Robert Jonsson;n233040 said:
Jagf tycker det är mer en beskrivning än en pitch, men det fungerar för mig. Det är dock i slutet som jag böjer mig framåt och börjar dra igång.
Beskrivning är mer korrekt ja, och ännu mer så lär det bli när jag fyller ut med detaljer om ditt och datt.

Kul att texten väcker intresse. Då är jag en god bit på väg.