Nekromanti Sälj in mig på...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sci-Fi! -- utforska ett kärvt framtidskosmos, förhandla med främmande arter, befria människoslavar, starta kolonier, jaga krigsförbrytare, köp och sälj exotiska varor. Gritty space opera. Kort startsträcka och lätta regler.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag upprepar mig:

Dante;n146804 said:
Äntligen har jag haft tid att faktiskt läsa Järn – och inte bara bläddra igenom och tycka att det är väldigt fint.

Och i takt med att jag läste så formligen sprutade inspiration och spelsug ut från boken och – via synnerven – in i hjärnan (närmare bestämt till fantisatorn i hjärnan).

Jag vill skapa en rollperson NU. Jag vill spela NU. Jag vill bygga spelvärldar NU. Jag vill skriva Järn-hack NU.

NU, dammit, NU!

Jocke

Man med skägg
Khan;n205357 said:
Har plockat ner Leka med Elden nu och skall läsa igenom det så får vi se vad som händer. :) Delta Green har jag ingen koll på, är det hög tröskel för att lära sig system? Om inte annat, vet du var man kan hitta något konventsäventyr eller liknande för att testa?
Delta Green är typ Arkiv X i cthulhu mythos världen och spelet har i princip samma regler som Call of Cthulhu - alltså BRP. Det finns dock en helt ny version som jag inte har läst. Delta Green är en organisation som jobbar genom att i hemlighet rekrytera kompetent folk ur tex FBI, CIA, FDA, Nature & Wildlife och andra myndihetsorganisationer. De organiserar sina agenter i gerilla-liknande celler och kontaktar skickar ut cellerna för att "undersöka" märkliga saker. Delta Green kämpar ofta mot Magestic 12 - en annan konspiration som jobbar från skuggorna - och tycks ha slutit någon slags avtal med utomjordingar!

Äventyret PX Poker Night som jag tipsade om innehåller all info som krävs för att köra det, och är gratis på drivetroughRPG. Det är kanske inte 100% bra, men det har sina stunder. Night Floors som annars är min favorit Finns i en bok som heter Countdown. Jag läste just en hyllning av äventyret Convergence i grundboken, men har inte kört det själv och inte läst det sen 90-talet. Alla böckerna går lättast att få tag på på Drive Trough. Även de nya grundreglerna som heter "need to know" är pay what you want, så den går också att kolla in.

http://www.drivethrurpg.com/product/...PX-Poker-Night

http://www.drivethrurpg.com/product/...n-Need-to-Know

Mogger

Hipsteranka
Oktoberlandet - Magisk ångpunk i Tsarens rike.

Vad mer behöver du för att bli såld?

Ulfgeir

Swashbuckler
Khan;n205357 said:
Jag gillar Dresden Files, har läst några av böckerna. Men humorn i böckerna är ju den största säljpunkten för mig och det är alltid svårt att få med till spel. Har det funkat när du kört det?
Vi har haft en del hysteriska saker i vår kampanj. Exempel:

* En djinn (en fae med free will) hon var milt sagt förvirrad, och den som hade hennes lampa var hennes "master" som hon var tvungen att lyda. I början av kampanjen var det en förrymd apa från ett labb som var hennes master. Senare blev det en annan spelares karaktär. När han väl kom underfund med att lampan gav makt så ville han ju försäkra sig om att den inte skulle bli stulen och lägger i ett bankfack. Naturligtvis blir den då genast stulen...

* En kvinnlig aktivist skulle få information från en kille i dataföreningen på universitetet i utbyte mot en date. Det gick hon ju med på. Dock så var det en av de andra i gruppen som fick reda på detta, och som då när de skulle på bio på daten, lyckades smussla i en love-potion i hennes dricka. Datakillen hade då naturligtvis tagit henne till en dålig science fiction/skräck-film eftersom han var en riktig nörd. Hon är måttligt imponerad då han inte ägnar henne någon direkt uppmärksamhet. Istället upptäcker hon en ung tjej som satt i stolen bredvid. Tycke uppstog, så de smet iväg på en egen date på ett fik (tills love-potionen slutade verka). Den unga tjejen dock hade blivit tokförälsakd i aktivisten. Aktivisten tog sig i alla fall efter den här daten till baren på skolan, där killen som fixade love-potionen jobbade som bartender. Han såg till att av någon anledning så spelades låten "I kissed a girl" många gånger under kvällen. Aktivisten fattade ingenting.

Senare så pratade aktivisten med mig, eftersom min karaktär var kunnig i magi. Jag bekräftade att hon antagligen blivit påverkad av någon form av magi, men inte säkert att hon hade varit. Hade hon kommit till mig tidigare hade jag kunnat ge mer info. Nåväl, senare lär jag känna den unga tjejen eftersom hon också kunde magi. Hon berättade att hon var förälskad, men att det inte var besvarat. Jag uppmuntrade henne naturligtvis eftersom min rollperson älskar romantik. Så hon började då sedan skcika små gåvor etc till aktivisten anonymt. Aktivisten sa att bara till mig att hon bara hade någon form av stalker, så jag gav henne råd om hur hon kunde skydda sig etc. Jag träffade aldrig båda samtidigt, och ingen av dem sa namnet eller ens beskrev motparten till mig, Så jag uppmuntrade ju båda. De möttes senare när jag var, för då kom den unga tjejen som en warden-in-training. Vi kan väl säga att det var lite awkward när det gick upp ett ljus för min rollperson...

En changeling som var en Summer Prince, hade som sin flaw, Aspecten "What could possibly go wrong?". Gissa om den blev taggad ofta i kampanjen. När aktivisten från ovan senare började utveckla talang för magi så resulterade en händelse att hon och changelingen hamnade inne i FBI's kontor mitt i natten. Så fram med illusioner där de såg ut som Mulder & Scully (vilket hamnade på övervakningsfilm), och de råkade då släppa lös en fånge...

Ja, en hel del tid gick åt att olika personer i kampanjen djävlades med varandra.. ;) Våra krönikor från kampanjen återfinns Här Den är lite skum i menyn för den ger olika resultat om man klickar på ett menyalternativ alternativ hovrar över och låter den expandera menyn från det.

edit: Jag skrev ju innan att spelet var gjort av folk i böckerna. Tanken är att det är Billy som skrivit det, men input från Dresden och Bob. Massa kommentarer ute i marginalerna, "post-it"-lappar etc där de käftar mot varandra. ex Dresden säger åt Billy att han måste stryka vissa saker pga att Dresden hade sagt dem i förtroende, eller Bob klagar på att Dresden inte förstår hur saker fungerar...

/Ulfgeir

Basenanji

Postd20modernist
Finns hur många som helst. Några av de spel jag har testat nyligen:

Svenska spel

Järn
Upphettade BRP-regler som faktiskt(!) fungerar, med små taktiska finesser som stanskort. Otroligt genuin miljö. Fantastiskt kul och bra att skapa klan, slp och utgångspunkter för äventyr. Går att hacka till alla möjliga settingar, t ex Skjutjärn (Western), Hjärndöd (Zombieapokalyps), Bakom Järnridån (Agentlir/spiondrama), ...
https://rollspelssmedjan.wordpress.com/jarn/

Mutant: Genlab Alfa
Smidiga och berättarvänliga regler i ny-klassisk mutantstil. Fräscht, kul och snabbt att komma igång med. Egentligen en expansion till Mutant: År Noll, men jag tycker att Mutant. Genlab Alfa är så kul och träffsäker att du gott kan börja i den här änden. Mutant: maskinarium verkar i och frö sig rätt kul den med...
http://frialigan.se/produkt/mutant-genlab-alfa/

Svärd och Svartkonst
Ett svenskt och bra OSR, nu med kultig modul: Apgudens tempel.
http://www.svartkonst.nu/

Svart av kval – vit av lust
Sugen på nåt mer friformigt, men med bra regler? Det här spelet är i min mening oerhört elegant och ändå ändamålsenligt både för att föra berättelsen nära ett gripande drama utan att gå miste om ändamålsenlig regelmekanik. Många har hyllat det och alla borde testa!
http://www.urverkspel.com/vara-spel/sakval

---

Amerikanska spel

Through the Breach
En av de häftigaste spelmiljöer man kan tänka sig med hur mycket lore som helst. Culture gaming möter steampunk utan att bli för kladdigt eller klyschigt. Dock rätt dyrt med alla expansioner.
http://www.wyrd-games.net/through-the-breach/

D&D 5E
Störst, bäst och vackrast? Njae, men däremot kanske den hittills bästa balansen mellan regler och berättelse i D&D-traditionen. Men! Det som gör att jag tycker att du ska titta lite åt det här hållet är att Wizard of the Coasts har börjat (nåja..) släppa en hel del riktigt bra (och i D&D-paradigmet: nytänkande) äventyrsmoduler. Här ryms både gotisk romantikskräck som i kultiga Ravenloft-nostaligikern "Curse of Strahd", Drakkampanjer "Tyranny of Dragons" och dungeonkravliga "Princes of Apocalypse"! Alla är värda att åtminstone snegla mot, kolla in recensioner av och inte minst läsa om i min nya bloggfavorits kampanjjournaler: http://www.firstsightsecondthoughts.net/

Äventyren hittar du på: http://dnd.wizards.com/products/tabl...s/curse-strahd

---

Helt hopplöst spel som är ute och...egentligen rätt dåligt.

D20 Modern
Ickeoptimal d20-mekanik, detaljistiskt på fel sätt, pilliga regler (börja INTE brottas!!!11!) och numera HELT dött. Ändå mitt favoritspel. Egentligen dum-lätta regler och spelet lånar sig gärna till mina favoritsettings: samtid, framtid och simulerad verklighet. Och skräck!
Det finns också massa splatbooks med särskilt innehåll för den specialsugne. Här är länk till en av de bättre (?):
https://en.wikipedia.org/wiki/Dark•Matter

---
Spel vi borde kickstarta snarast:

Kranks "Kutulu"
Som "Call of Chtulhu" (och rätt många agent/mysteriespel) borde vara. Fokus på det som behövs. Oerhört snygg logga.

Lycka till!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Först och främst måste jag ju säga Rotsystem. 80-talscyberpunk och grön postapokalyps i ett snyggt, sammanhängande paket. Enkla regler, svincool spelvärld, bra verktyg som hjälper SL att hitta på äventyr och gestalta miljöerna. Grundboken och båda de tryckta modulerna finns gratis på spelets hemsida. Där finns också extraregler, snabba sammanfattningar av spelvärlden (för spelare som inte ids läsa grundboken) och nya organisationer. Det kommer dessutom kontinuerligt att dyka upp mer material; i julnumret av Fenix kommer t.ex. Drömväv, som nog är det äventyr jag skrivit de senaste åren som jag blivit mest nöjd med.

Sedan är det såklart väldigt coolt att spela Kutulu nu innan det ens är släppt. Regelsystem för undersökande skräck med vansinnesregler som inte liknar något annat rollspel jag sett, och som bygger på den litterära tekniken med opålitliga berättare.

Skicka mig ett PM så hookar jag upp dig. Leta rätt på ett par smarriga CoC-äventyr och rocka loss. Jag rekommenderar Tatters of the King, som jag just nu spelleder med två grupper.

Khan

Kondottiär
krank;n205492 said:
Först och främst måste jag ju säga Rotsystem. /.../
Sedan är det såklart väldigt coolt att spela Kutulu nu innan det ens är släppt. Regelsystem för undersökande skräck med vansinnesregler som inte liknar något annat rollspel jag sett, och som bygger på den litterära tekniken med opålitliga berättare.

Skicka mig ett PM så hookar jag upp dig. Leta rätt på ett par smarriga CoC-äventyr och rocka loss. Jag rekommenderar Tatters of the King, som jag just nu spelleder med två grupper.
Tackar. PM skickat. Rotsystem äger jag redan och har funderat på att ta upp, men eftersom vår cyberpunkdos fram till nyligen fylldes av Shadowrun tror jag det får vänta lite till. Skräck och Kutulu däremot ligger bra i tiden tror jag.