Nekromanti Sälj mig din favorit-fantasyvärld!

SvenFu

Warrior
Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att dra igång en maffig Burning Wheels-kampanj. Nu behöver jag "bara" någonstans att ha den...

Har ni några tips?

Följande är lite kriterier/tankar:

* Det ska vara en produkt riktat till rollspel (dvs inte skönlitteratur e.d.) och vara lättanvänd - jag vill minimera mitt eget arbete och vara redo att köra så fort jag läst boken.

* Jag letar efter en bok eller två max.

* Eftersom jag vill kunna köpa boken omgående ska den finnas i tryck.

* Boken ska vara systemlös eller i annat fall inte innehålla mycket regler/regelrelaterat.

* Jag är inte så insatt i fantasy-litteraturen längre (de senaste åren har jag läst mest på sci-fi), så vad gäller stämning/typ av fantasy e.d. så är jag öppen för alla förslag.

Motivera gärna ditt svar!

Tack på förhand :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Asså... Inte riktigt vad du efterfrågar, men har du övervägt att hitta på allt själv?

--

Flera gånger när vi har kört kampanjer har vi ägnat första träffen åt att tillsammans (SL+spelare) spåna ihop spelvärlden. Alla har fått lägga fram förslag på saker de gillar och sedan har vi diskuterat kring dem och tweakat för att få ihop det till en spelvärld.

Fördelar med metoden:
+ Snabbt igång.
+ ALLA vet hur spelvärlden funkar, inte bara snubben som läst boken.
+ Buyin som jänkarna kallar det, dvs alla är engagerade i spelet direkt pang från början, redan innan de har rollpersoner.

Nackdelar:
- Tja, ni måste ju tänka själva.
- Det är bökigare när man skall skryta för andra spelare om hur awesome ens gubbar/kampanj är, eftersom de inte vet något om spelvärlden. Alla fattar att "Å sen drack vi öl med GANDALF!" är ascoolt. Men "Å sen drack vi öl med URGHUFUHL!" ?

Christoffer

It's all pig.
Oavsett om du utgår från en redan existerande värld, eller om du skapar en egen, föreslår jag att du utgår från den kampanjbränningsguide som finns på Burning Wheels forum, det är en bra grund att stå på, se till att alla är medvetna om vad som står i kampanjbränningen.

Men ett tips. Oavsett om du skapar världen helt själv, tar det från en bok, eller om ni gör det tillsammans, försök göra det i stora svepande drag. Fyll sen på med detaljer i spel och låt alla delta i den processen, du som spelledare genom att bara introducera detaljer som utmanar BITs och spelarna genom sina karaktärers beliefs och genom användandet av wises.

Men, vill du ha en bok. Så varför inte Freeport (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1932442723). En setting utan regler. Skippa orker och annat elände och fokusera på pirater och mythosliknande monster under ytan. Jag har varit lite sugen på något i stil med Burning Seas ett bra tag, pirater på en liten båt, mäktig och livsfarligt korrumperande magi i form av Summoning och med en hemhamn i form av Freeport.

SvenFu

Warrior
wilper said:
Asså... Inte riktigt vad du efterfrågar, men har du övervägt att hitta på allt själv?
Jo visst, det har jag gjort många gånger och inte bara i fantasy-sammanhang. Ex. förra sommaren spelade vi en friform-fantasykampanj där vi började från grunden och alla fick hjälpa till. Och det blev bra, men nu tänkte jag fuska och ha lite mer kött på benen från början. Jag kommer att vara öppen för förslag från spelarna (och mig själv!) under spel och inte religiöst följa boken, men det vore kul att ha lite kartor och coola idéer från någon utomstående liksom...

Oavsett hur det blir så lovar jag med handen på hjärtat att URGHUFUHL kommer vara en central SLP i kampanjen!

SvenFu

Warrior
Tack för tipsen Poppe, ska kolla BW forumet for sure!

Freeport, har du läst boken själv? Är det baserat på skönlitteratur? Om ja på senaste frågan så är det nog ett plus: flera av mina spelare läser fantasy så att det sprutar magiker och bredsvärd ur öronen på dem, så detta skulle definitivt göra det enkelt för mig.

Christoffer

It's all pig.
Tror inte den är baserad på skönlitteratur. Och nej, inte läst boken. Bara fått den förklarad för mig som d&d + pirater + cthulhu vilket för mig låter rätt trevligt.

Alternativt, skriv ut kampanjbränningen, sätt er ner med spelarna, diskutera igenom vad de vill spela. Det står lite om det i Burning Wheel men inte mycket och det är väl, förhoppningvis, det som kommer beskrivas än mer i den femte boken som det ryktas om skall släppas i dagarna. Men tanken är helt enkelt, bestäm ett koncept ni alla är överens om. Vill ni spela riddare under ett korståg in i häxmästarens domäner? Vill ni spela tjuvar i en stad som skulle göra Leiber stolt? Vill ni spela ett spel med mycket magi och intriger i hovet, baserat kring det slott där de sista levande alverna bor, som krampaktigt hänger sig fast vid Silveröns östra klippa? När det är bestämt, vilka fraktioner och konflikter finns det. Är riddarna överens om målet? Vem är häxmästaren och vad tusan ger riddarna rätt att träda in i hans rike? Hur ser livet ut för tjuvarna i staden? Konkurrerar de med andra gillen? Har stadsvakten nyligen beslutat sig att rensa ut i de kvarter som där gillet håller till? Vilka familjer finns bland alverna och är de sams? Kan en nyanländ båt med flyktingar från en närliggande ö stigit i land, dvärgar, utan respekt för något och deras ankomst har splittrad hovet i flera delar? Osv. bena ut sådant så kommer saker som att skriva beliefs gå som en dans.

rjonas

Hero
Freeport var den första tredjepartsvärlden till D&D på OGL-tiden. Världen lanserades helt rätt i tiden och var på det hela taget en jäkligt bra spelvärld. Nu känns den mossig, tycker jag, för hela tricket med att gömma Cthulhu i fantasy har gjorts så många gånger så man tröttnat. Freeport var inte först med det greppet utan följer Warhammers utstakade stig. -Inte så konstigt då Chris Pramas jobbade på GW innan.

Fast för tio år sedan var Freeport allra bäst.

Botulf

Hero
"Return to the Road of Kings" utgör en mycket bra överblick över den hyboriska eran. Ingen aning om hur BW reglerna funkar till att gestalta S&S men detta är iaf en av mina favoriter av fantasyvärldar både såsom rollspel och skönlitterärt.

Kurt från Game Geeks säger allt väsentligt i sin recension av denna bok här
http://www.youtube.com/watch?v=6BBAfmUG-pY

Wilmer

Hero
Hittade precis en ny favorit!

edit: Var liten den blev! Aja, platserna heter iallafall saker some "Base of Gorilla Commandos" eller "Land of the Sleepers". Skandinavien är såklart "Snow Wizards".

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är favoriserar fantasy som utspelar sig i någon miljö som vagt liknar någon historisk tid och plats, så när det gäller utgivna världar jag skulle nog köra Burning Wheel i Sagas värld Arcaria, eller i Warhammers Old World.

Då jag inte är så säker på om någon av de senare utgåvorna av Warhammer är något jag skulle rekommendera för världen så faller väl det tipset bort. Istället är min rekommendation att trilla ner till SF Bokhandeln och köpa ett exemplar av Saga för ynka 99:-. Bokens första halva (snarare typ 45%) utgörs av spelsystemet, sen kommer värld, bestiarium och ett par äventyr.

Världen är inte så superdetaljerat beskrivning: för mig är det en frihet för då har jag plats att stoppa in allt det jag tycker är coolt och passar, om man vill ha något mer dockskåpsliknande så passar det förstås inte lika bra.

Risken är att dina fantasyslukande spelare tycker det är lite mjäkigt att det inte kryllar av taggiga svarta rustningar och lila alver på själaslukande demonpantrar från kristallbergen, men vad vet jag?

Jag rekommenderar för övrigt att kika efter Fenix nr 2/2009 om Saga intresserar. Där finns en artikel om Dantras (stor spännande stad i Sagas värld) och även en mycket mer omfattande artikel om en stad vid namn Kindaras som också skulle kunna vara något om ni skulle vara sugna på en stadskampanj.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Risken är att dina fantasyslukande spelare tycker det är lite mjäkigt att det inte kryllar av taggiga svarta rustningar och lila alver på själaslukande demonpantrar från kristallbergen, men vad vet jag?
nä, så mycket sånt har vi inte i Saga. Inte ens i Mizadhir ("Conan-landet").

Dantras skrevs för övrigt till stor del som kampanjstad för Burning Wheel. Även om den först var med i Saga.

Achamian

Veteran
Efter samma våndande och vägval håller jag själv precis på att dra igång Burning Wheel i Trakorien. Sen lutar åt att vi trillar in i Svavelvinter :gremsmile:. Häftigt nog har inga av spelarna spelat det tidigare (btw, kan ev finnas plats över).

Jag hade en del andra alternativ som jag kikade på, tex Imperiet i Warhammer (Enemy Within kampanjen).

BW är helt nytt för mig, men helt klart en aha upplevelse att läsa så det skall bli kul att se hur det funkar att spela. Rekommenderas.

Storuggla

Champion
Vad tror du om Westeros? Det finns böcker som utspelar sig i den och en klase wikis, och dessutom en kampanjguide. Låg på magi och oknytt, hög på människor som beter sig som... människor. Rätt tuff värld faktiskt.

Storuggla, det saknar alver än så länge

Laowai

Hero
Tja, jag gillar Eberron till DnD som attan. Det finns lite regler och liknande i den, men det mesta kan man strunta i.
Sen vet jag inte vad burning wheels är, men eberron är typ en fantasy värld med lite steampunk-flavour.
Världen påminner ganska starkt om vår värld efter första världskriget på så sätt att den kända världen har precis återhämtat sig efter "The Great War".
Ett hundra år långt krig som har lämnat hela den civiliserade världen ärrad, och ett helt land förintat (typ).
Efterkrigstiden har känningar av kalla kriget med skärmytslingar och spioneri mellan de Fem nationerna.
Mycket av världens ekonomi står direkt eller delvis under kontrollen av de tolv "dragonmarked" husen eller gillena som tack vare sina dragonmarks har olika krafter.

I civilizationens utkanter finns ruiner av uråldriga civilisationer, bland annat en som styrts av Hobgoblins, som under det stora kriget lyckades raffsa åt sig en liten spillra land, och nu försöker återskapa sin forna storhetstid.

Alverna är antingen morbida förfadersdyrkare som väcker sina döda elders till liv som zombies med själar, så att de kan fortsätta leda dem, eller vildsinta nomader som lever på de stora slätterna och lättast kan liknas vid mongoler.

Halvlingarna är barbarer som rider på dinosaurier och rent allmänt skys av alla då man fruktar att bli uppäten av det som ryktas vara tvärhandshöga kannibaler.

Alkemi och att binda elementarer i föremål är det nya svarta, och staden Sharn ligger smack-dab i ett luftmagi lucus, vilket tillåter svävande "båtar" som transportmedel. Husen är höga nog för att nosa på molnen och staden har hundratusentals invånare.

Finns säkert mer jag borde nämna, men denna kalla kriget/steampunk/high-fantasy/pulp fiction hybrid är iallafall i min mening den ballaste värld som har skrivits, Mundana får ursäkta.

Rickard

Urverk speldesign
Laowai said:
Alverna är antingen morbida förfadersdyrkare som väcker sina döda elders till liv som zombies med själar, så att de kan fortsätta leda dem, eller vildsinta nomader som lever på de stora slätterna och lättast kan liknas vid mongoler.

Halvlingarna är barbarer som rider på dinosaurier och rent allmänt skys av alla då man fruktar att bli uppäten av det som ryktas vara tvärhandshöga kannibaler.
Jag har länge varit sjukt sugen på att få spela i Eberron, då jag fått det förklarat för mig som teknologiska revolutionen, fast med magi istället för mekanik. Fast de här två styckena gjorde mig extremt avtänd på världen. :gremsmile:

/Han som inte kommer på någon bra fantasyvärld

Laowai

Hero
fast det jag har gjort är typ som att sammanfatta adasierna i Eon som "gröna djungelmänniskor med simhud som bor i träsk". Dom är naturligtvis mer mångfacetterade än så. Om du vill ha en mer detaljerad beskrivning finns det garanterat på wotc's hemsida, antingen på forumen, eller i en av deras otaliga artiklar. Eller så är det bara att köpa boken, ska fortfarande finnas. Och 3.5 versionen bör dessutom vara billigare.

SvenFu

Warrior
Tack för alla tips, allesammans. Mycket uppskattat. Jag ska ta mig en närmare titt på några av förslagen, så får vi se om något faller mig & resterande spelare i smaken.

Har ni fler tips på lur så är det bara att mata på.