Nekromanti Sälja hantverk utan stråk?

samiis

Warrior
Ungefär vad syftar du på när du säger stråk??

Min lillasyster spelar fiol så i mitt huvud finns det bara en sak som kallas stråk...

Krille

Super Moderator
Skrå eller gille

"Kan man sälja hantverk även om man inte är hantverkare till yrket eller med i något stråk(eller vad det heter)?"

Svaret är oftast nej: för att öppna en egen verksamhet måste man (oftast) vara medlem i gillet. Gillet är nämligen till för att säkra så att prisbilder är rimliga och att man slipper utbölingar. Se det som en slags kombination av intresseorganisation, kartellbildning och fackförbund.

Dan (Neo)

Veteran
Re: Sälja hantverk utan skråanslutning?

stråk(eller vad det heter)?
Skrå eller gille.

Det beror lite på. På landsbygden kan du stå under beskydd av länsherren, och då har gillet vanligtvis ingenting att säga till om. Säljer du hantverk i stor skala i en stad utan att vara gillesansluten kan du lätt få problem. Säljer du ett och annat hantverk utan att göra för stor grej av det lär gillet knappast bry sig annat än om du öppet skadar eller hotar dem och deras verksamhet.

Det är svårt att få gehör hos stadsvakten om man blivit uppklådd av medlemmar av gillet.

Dessutom: ett gillesmärke borgar för god kvalitet på hantverket, och du kan få problem med att sälja ett svärd eller liknande som inte har någon "kvalitetsstämpel".

Han menar skrå så klart! Han kanske inte har spelat Rollspel så länge, han har ju bara tio inlägg. Bra med nytt folk i alla fall, så stå på dig!

Mvh Victor Palm

I'll be back

samiis

Warrior
Jaja, det var jag som lärde han att spela eon, så jag vet hur lång erfarenhet han har...

Det är väl jag som är dum om jag inte fattar att det är ett Skrå... :gremmad: