Nekromanti Säng, säng, säng, sovasovasova säng?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alltså, inte en tråd om Galenskaparnas gamla, men förvisso geniala, låt - utan om att min säng håller på att gå i bitar, och att jag inom en inte alltför osnar framtid skulle behöva skaffa mig en ny.

(Och jo, "osnar" är visst ett ord, en enkel negering av "snar", ok!)

Nå; jag tänkte mig någon form av fuskbygge. Jag skriver det för att alla sängsnobbar som inte tycker att man kan sova på något för under 7000:- ska sluta läsa och gå sin väg, eller i vart fall hålla sig från dylika kommentarer. Jag kommer inte att köpa en säng för 7000:-. Jag sätter ett kostnadstak på 2000:-, men hade väl egentligen helst tänkt mig kring 1300:-. Något från IKEA, antagligen. Det skriver jag också delvis för att skrämma bort möbelsnobbar, som inte tycker att man kan köpa saker från just IKEA för att de är för billiga, och grejer.

Så; vad vill jag ha då? Den nuvarande sängen har en vanlig tunn skumgummimadrass på ribbotten, vilket inte alls tilltalar mig. Min förra säng bestod av en resårgrej med ribbor under, som var så mjuk och skön... Den bars upp av fyra simpla fötter i hörnen, alltså ingen "stomme" i egentlig mening, mer en stor madrassgrej på ben.

Gärna något i den stilen.

Men, jag går bort mig i termerna. Resårmadrass? Resårbotten?

Någon sjusovare som kan hjälpa mig med råd i sängdjungeln?

w176

Förlorad dotter
Enkelsängar kan man få tag asbra begangnade.

Jag fick en 10 000 kr säng med värdens bondageram i smidesjärn för 1000 spänn. Gammalt par hade haft 2 nyinköpta såna och sen hade gubben dött.

Så sök igenom affärer med begangande möbler. Kan definitivt vara värt det. Skaffa ny bäddmadrass för någon hundralapp om du vill sen, men det är ju inte värre än att sova i hotellsäng.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
När vi skaffade en riktig resårbotten med bäddmadrass sov jag bättre än någonsin tidigare – så det kan jag varmt rekommendera.

Och det billigaste alternativ jag kan tänka mig torde vara en resårbotten från Ikea med fastskruvade ben. (Dvs. som din förra säng.) Visserligen får man då anskaffa något slags överdrag, för en resårbotten är sällan särskilt snygg, men det känns som en mycket liten investering i sammanhanget.

Eftersom alla människor föredrar olika hårda eller mjuka sängar är det såklart bäst att provligga olika konstellationer av resårbotten och bäddmadrass.

(För övrigt applåderar jag konstruktioner av formen »inte alltför osnar« då den typen av dubbla negationer har sitt ursprung i gammal fornnordisk diktning.)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Also: På sängspråk heter hård "fast", den vetskapen gjorde livet lättare när jag jagade säng för några år sen.

(I mitt fall slutade det med en random säng från Jysk.)

krank

Dante said:
Och det billigaste alternativ jag kan tänka mig torde vara en resårbotten från Ikea med fastskruvade ben. (Dvs. som din förra säng.) Visserligen får man då anskaffa något slags överdrag, för en resårbotten är sällan särskilt snygg, men det känns som en mycket liten investering i sammanhanget.
OK, så det är "resårbotten" jag ska ha? Vad är skillnaden mellan en resårbotten och en resårmadrass? Att man kan skruva fast saker i bottnarna?

Dante said:
(För övrigt applåderar jag konstruktioner av formen »inte alltför osnar« då den typen av dubbla negationer har sitt ursprung i gammal fornnordisk diktning.)
Själv ser jag det som en del i mitt arbete för att införa nyspråk, men utesluter inte andra kopplingar. Mest tycker jag att man måste kunna vrida och vända och pussla lite med språket...

Arfert

Facit
så här skulle jag göra... åk till IKEA och provligg deras sängar. Köp den du gillar bäst.

(Eller... kolla upp vad sängen du gillade hette - de brukar heta saker i stil med Sultan - och sen köper du en likadan begagnad på Blocket, om du tyckte att en ny var för dyr av nån anledning. Sängar har kasst andrahandsvärde.)

Det finns ingen som helst anledning att köpa en DYR säng ur hållbarhetssynpunkt. Råd och rön testade sängar för ett par år sen, och då var Ikeas sängar för ett par tusen lika hållbara som en Hästens för femtiotusen. Så tycker du att IKEA-sängen känns bra, köp den.

Andra som har billiga sängar är typ Jysk Bäddlager eller vad de nu heter. Deras sängar kan du ju också testa, och de har ofta rea. Jag har en sån och är nöjd, fast vi bara betalade 4000:- för en dubbelsäng.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Vad är skillnaden mellan en resårbotten och en resårmadrass? Att man kan skriva fast saker i bottnarna?
Um … jag TROR det.

I min föreställningsvärld är i alla fall en resårbotten en madrass ihopbyggd med en stadig träram och ribbotten. Och en resårmadrass kräver en sängram att bo i.

krank

Arfert said:
så här skulle jag göra... åk till IKEA och provligg deras sängar. Köp den du gillar bäst.
Får se om det låter sig göras; åka till IKEA kostar pengar =)

Arfert said:
(Eller... kolla upp vad sängen du gillade hette - de brukar heta saker i stil med Sultan - och sen köper du en likadan begagnad på Blocket, om du tyckte att en ny var för dyr av nån anledning. Sängar har kasst andrahandsvärde.)
Problemet är att min gamla säng var cirka... Vaddå, femton eller så år gammal när den slutligen brakade. Eller jag vet inte om det var femton, men bra mycket längre än IKEA's produktlinjer brukar hålla. Föräldrarna som köpte den minns inte vad den hette heller...

Jysk var dock ett bra tips, det ska kollas upp...

Foggmock

Myrmidon
Jag har en Jysksäng av budgetmodell som vi köpte nån gång för länge sen (10+ år sen, antagligen typ 15) och den har förvisso tappat några ribbfästen (spikade i dem igen med ordentliga spikar, sen dess har de inte rört sig) men den har hållt för ett sexliv som är normalt för en tonåring som är sexuellt aktiv (läs: jag knullade som en kanin med min dåvarande flickvän i princip dagligen i flera år) och är fortfarande stabil. Gnisslar lite om man stimmar runt för mycket (jag drar inte hem tjejer längre, om vi säger så), men vad gör väl det. :gremsmile:

Rekommenderas således.