Nekromanti Sär skrivningar dödar an vändare

Anarchclown

Swashbuckler
Jag är ledsen att be höva med dela att jag har för lorat all livs lust, på grund av de många sär skrivningar som före kommer i tråd namnen här på forum et. Jag jitter icke mer och tar där för av sked i från detta jorde liv.

(ok. riktigt så all varligt är det kanske inte. Men det är sjukt irriterande)

Rant ended. :gremsmile:

Edit: Inser att detta var i drygaste laget. Det är ett försök att skämtsamt be folk att titta på när de skriver rubriker.

God45

#PrayersForBahakan
Dyslekti ker här. Så län ge jag är kvar på forum et så kom mer jag bri nga dig smä rta. Så slu ta bry dig ell er köp en gimp mask för här kommer smär tan :gremwink:

(God45 som önskar han kunde särskriva en smilie)

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Jag lade just till att jag insåg att det blev drygare än jag tänkt mig. Var inte meningen att förolämpa någon. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
"(God45 som önskar han kunde särskriva en smilie)"

; )

Storuggla, inga apor hos Oldman
D u ä r nu mi n fav or it på fo rum et : D

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Jo. Jag lade just till att jag insåg att det blev drygare än jag tänkt mig. Var inte meningen att förolämpa någon. :gremsmile:
Inga problem, jag bara gillar att vara jobbig :gremsmile:

Jag ska försöka skärpa mig.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Mitt hjärta dör lite varje gång jag läser in särskrivning. Det är en farsot, en epidemi (svårt ord!) som håller på att förtära "ärans och hjältarnas språk". Jag tror att typ var tionde universitetsstudent jag stöter på särskriver.

Bra initativ, helt enkelt.

Necross

Swashbuckler
Jag tycker allvarligt folk kan skärpa sig - åtminstone i rubrikerna :gremsmile:

Lukas

Mannen i Gult
Anarchclown said:
Jag är ledsen att be höva med dela att jag har för lorat all livs lust, på grund av de många sär skrivningar som före kommer i tråd namnen här på forum et. Jag jitter icke mer och tar där för av sked i från detta jorde liv.

(ok. riktigt så all varligt är det kanske inte. Men det är sjukt irriterande)

Rant ended. :gremsmile:

Edit: Inser att detta var i drygaste laget. Det är ett försök att skämtsamt be folk att titta på när de skriver rubriker.
sorry
men även jag är dyslektiker och jag gör det bästa jag kan men just sär skrivning är något jag har svårt för

Anarchclown

Swashbuckler
Som sagt. Ta det inte på största allvar. Jag ber om ursäkt om denna tråd känns som någon dissa dyslektiker tråd. Det var inte min mening.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Folk med dåliga rubriker på sina poster.

Om det är fritt fram att bedriva häxjakt på icke önskvärda forumitgrupper så vill jag nominera de som sätter rubriken på sitt inlägg till något som inte ens avlägset är kopplat till innehållet som nästa mål.

Men ja, särskrivningar i rubriker gör ont även i mig. Om vi ger det någon generation till så kommer praxis att ändras och även avarten blir acceptabel i offentliga sammanhang. Efter ytterligare några decennier under vilka hopskrivning inte lärts ut i skolan då det varit för svårt för "dagens ungdom" kommer det bara att vara gamla stofiler som skriver ihop ord.

Motsvarande de farbröder och tanter som i dag använder ord som ehuru, enär och dig.

Arfert

Facit
Re: [OT] Folk med dåliga rubriker på sina poster.

Begriper inte att det ska vara så svårt. Låter det som ett ord när man pratar så är det med största sannolikhet ett ord när man skriver. Låter det som två ord i tal så delar man upp det i skrift. Got it?

Jag skyller på engelskan.

T. Stofil.

Minimoni

Homelander
Tycker bara att en hel tråd ägnad till att påvisa faktumet att man hatar särskrivningar men kanske ännu mer på vilket sätt den avskyn presenteras är onödig.

Jag tror inte de som särskriver gör det för de tycker det är så fasansfullt kul...

Med tanke på det klimat som forumet har haft den senaste tiden så är det onödigt och barnsligt enligt mig att peka på grupper/individer med ett visst sätt att skriva och uttrycka sig så som skett i den här tråden.

Tycker jag tråden är jätte hemsk? Nej inte direkt, bara onödig och barnslig.

Vidare har jag inte ork att ta någon debatt om det men har i alla fall efter att frågats, berättat min åsikt i frågan.

Jag tror tråkigt nog att det är sådana här trådar som potentiellt skrämmer iväg nya och yngre användare från forumet och styrker forumets rykte om att vara elitistiskt, jag kan dock ha fel.

Med vänlig hälsning, Minimoni

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: [OT] Folk med dåliga rubriker på sina poster.

Arfert said:
Begriper inte att det ska vara så svårt. Låter det som ett ord när man pratar så är det med största sannolikhet ett ord när man skriver. Låter det som två ord i tal så delar man upp det i skrift. Got it?
Jag brukar säga det till mina elever. De har generellt vett att skämmas när man påpekar hur enkelt det är. "Låter det som ett ord, är det ett ord. Låter det inte som ett ord..."

krank

MiniMoni said:
Tycker bara att en hel tråd ägnad till att påvisa faktumet att man hatar särskrivningar men kanske ännu mer på vilket sätt den avskyn presenteras är onödig.

Jag tror inte de som särskriver gör det för de tycker det är så fasansfullt kul...

Med tanke på det klimat som forumet har haft den senaste tiden så är det onödigt och barnsligt enligt mig att peka på grupper/individer med ett visst sätt att skriva och uttrycka sig så som skett i den här tråden.

Tycker jag tråden är jätte hemsk? Nej inte direkt, bara onödig och barnslig.

Vidare har jag inte ork att ta någon debatt om det men har i alla fall efter att frågats, berättat min åsikt i frågan.

Jag håller med om tonen.

Jag tror att det finns två grupper:

1) De som är dyslektiker, och som inte ser sina fel. De är ursäktade.
2) De som kan, men helt enkelt är för lata och inte bryr sig ens tillräckligt för att läsa igenom det de skrivit en vända innan de postar.

Saken är väl som så, att felstavningar och särskrivningar stör mitt läsflöde något enormt. Jag läser normalt sett väldigt fort, och stavfel och andra avvikelser från förväntat mönster gör att hastigheten sjunker till kanske en tiondel.

Dvs, för mig ÄR det ett problem när det är en massa särskrivningar etc. Grupp 1) kan jag såklart ha överseende med. Grupp 2) har jag inget överseende med alls.

Problemet är naturligtvis att det är svårt att skilja dem åt i många fall. Därför brukar jag numera undvika att påpeka något; jag väljer att läsa inläggen eller att inte läsa inläggen baserat på tillfällig ork och lust. Jag gör ingen vidare ansträngning. Vilket slår mot dyslektikerna såklart, tyvärr. Men jag vet inte riktigt något bättre sätt att hantera det hela.

Minimoni

Homelander
Jag håller med dig i delar av vad du säger. Jag är dock själv akademiker, lärare på gymnasienivå (inte i svenska som ni säkert kan se) och den bitvis stark på ytan elitistiska tonen på forumet har i många år avskräckt mig från att posta.

Kanske bara är jag som är en fegis, men jag tror att en del yngre kan påverkas negativt av en del trådar på det här forumet och avskräckas rejält. Detta är synd då det faktiskt finns enormt mycket kunskap att ta del av på det här forumet, rollspelsrelaterad men också kunskap som inte har med rollspel att göra.

Detta är enligt mig en förlust inte bara för den ensklide utan också för forumet och hela vår hobby.

krank

MiniMoni said:
Jag håller med dig i delar av vad du säger. Jag är dock själv akademiker, lärare på gymnasienivå (inte i svenska som ni säkert kan se) och den bitvis stark på ytan elitistiska tonen på forumet har i många år avskräckt mig från att posta.
Hm.

Jag förstår vad du säger, men jag kanske är hemmablind - jag ser inte riktigt den elitistiska tonen. Det här är typ första tråden som berör folks skrivförmåga jag sett på aslänge. Sen ser jag mest trådar som handlar om... tja, om rollspel. Ibland teoretiskt, ibland praktiskt. Och så.

Jag hör om den där elitismen ibland. Det är för många som beskrivit den för att jag ska kunna avfärda den. Men nån gång ska jag få någon att peka ut den för mig, så att jag vet vad det är jag kan göra för att minska den.