MiniMoni said:
Tycker bara att en hel tråd ägnad till att påvisa faktumet att man hatar särskrivningar men kanske ännu mer på vilket sätt den avskyn presenteras är onödig.
Jag tror inte de som särskriver gör det för de tycker det är så fasansfullt kul...
Med tanke på det klimat som forumet har haft den senaste tiden så är det onödigt och barnsligt enligt mig att peka på grupper/individer med ett visst sätt att skriva och uttrycka sig så som skett i den här tråden.
Tycker jag tråden är jätte hemsk? Nej inte direkt, bara onödig och barnslig.
Vidare har jag inte ork att ta någon debatt om det men har i alla fall efter att frågats, berättat min åsikt i frågan.
Med vänlig hälsning, Minimoni
Jag håller med om tonen.
Jag tror att det finns två grupper:
1) De som är dyslektiker, och som inte ser sina fel. De är ursäktade.
2) De som kan, men helt enkelt är för lata och inte bryr sig ens tillräckligt för att läsa igenom det de skrivit en vända innan de postar.
Saken är väl som så, att felstavningar och särskrivningar stör mitt läsflöde något enormt. Jag läser normalt sett väldigt fort, och stavfel och andra avvikelser från förväntat mönster gör att hastigheten sjunker till kanske en tiondel.
Dvs, för mig ÄR det ett problem när det är en massa särskrivningar etc. Grupp 1) kan jag såklart ha överseende med. Grupp 2) har jag inget överseende med alls.
Problemet är naturligtvis att det är svårt att skilja dem åt i många fall. Därför brukar jag numera undvika att påpeka något; jag väljer att läsa inläggen eller att inte läsa inläggen baserat på tillfällig ork och lust. Jag gör ingen vidare ansträngning. Vilket slår mot dyslektikerna såklart, tyvärr. Men jag vet inte riktigt något bättre sätt att hantera det hela.