Nekromanti Särskilda förmågor: Järnnäve

Calil-Gandir

Veteran
Det finns en särskild förmåga som heter järnnäve.
Den ger dubbel skada i slagsmål om man använder knytnävarna.
MEN, är det enbart slagsmålskadan som dubblas eller dubblas även rollpersonens SB?

Tror inte det finns några särskilda regler och vi kommer förmodligen köra med att det "bara" är själva slagsmålsskadan som dubblas, men hur skulle ni göra?
Jag har ju trots allt inte speciellt stor erfarenhet av dod.

Rickard

Urverk speldesign
Hmmm.. Är det DoD6 det talas om?

I gamla versionerna så gällde Järnnäve även skadebonusen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kommer in och (förv)irrar

Kaigon

Helmgast
Max skada?

Var det inte så att man fick maximal skada med SB istället för dubbel...

Kimon

Swordsman
Re: Hmmm.. Är det DoD6 det talas om?

Var det verkligen så? Hade för mig att det stod något i stil med "... Hjältens attacker med naturliga vapen gör alltid maximal skada".

Detta blir då föremål för viss tolkning då jag har för mig (minnet e bra men kort) att det i expertboken om perfekt träff står något i stil med "... gör vapnet maximal skada (inklusive skadebonus)", vilket föranleder mig att tolka järnnäve som maximal skada utan SB emedan perfekt slag äro maximal skada med SB. Ety det explicit står inklusive SB för perfekt och det inte gör så för Järnnäve.

Calil-Gandir

Veteran
Det är DoD6 det talas om (expert)

I denna version dubblas slagsmålsskadan, den gör inte max-skada.
Fast det är fortfarande, verkar det som, oklart VAD som egentligen är slagsmålskadan.

Feuflux

omjonasson.se
Så här är det i DoD91

Järnnäve:
Du gör alltid maximal skada i obeväpnad strid.

Hmm, hur ska man då tolka detta.

1) Maximal är ju alltid maximal. Även skadebonusen maxas.
2) Skadan i den obeväpnade attacken maxas. Sedan läggs skadebonusen på.

Ingen i mina grupper har någonsin haft den här förmågan så jag slipper bestämma mig för vilken jag ska välja. Ska jag välja en här och nu så får det bli 2:an (blir mer tärningsrullande då! :gremlaugh: ).

Tillägg, nu hann fulingen tala om att det var DoD6 givetvis. :gremwink:

Jaja, mitt resonemang kanske kan inspirera ändå.
2:an känns bättre på nått sätt, lite mer sansad förbättring.

Herlin

Veteran
ty, ty, ty...

Var håller skaparna själva hus nä'r man behöver hjälp i sådana hära kniviga lägen...?

Falköga

Veteran
Slagsmålsskada...

Jag tror att slagsmålsskadan är knytnävsslaget och skadebunusen ihoplagt, så om det är dubbelt och man tex gör tre i skada med nävarna och får plus fyra på skadebonusen så blir det sju, och sen tar man det gånger två.
Det tror jag iallafall.

//Falköga - Ser många slagsmål här uppifrån...

Troberg

Sinister eater
Angående dubblering

Hur brukar ni hantera dubblering av skador och annat?

Som jag ser det finns det två sätt som ger lite olika resultat och lite olika dramatik.

Man kan slå som vanligt och dubbla resultatet. D6+3 blir om man slår en fyra (4+3)*2=14.

Man kan också dubbla tärningarna och i stället slå 2D6+6. Det känns lite mer dramatiskt, trots att resultatet egentligen tenderar att bli tråkigare (smalare normalfördelning).

Få system specificerar hur de menar och i vilket fall så är det en detalj med så liten inverkan att man kan göra hur man vill. I slutänden är det alltså i mitt tycke en smaksak, oavsett vad reglerna säger.

Vad föredrar ni?

Re: Angående dubblering

Ser man rent definitionsmässigt på saken är det ju skadan som fördubblas, vilket betyder att eftersom man slår vad skadan blir, är det sedan resultatet (alltså skadan) som ska fördubblas. Annars hade det nog stått skadetärningen ska dubblas, eller något liknande.

/BD, definierar.

Troberg

Sinister eater

Ser man rent definitionsmässigt på saken är det ju skadan som fördubblas, vilket betyder att eftersom man slår vad skadan blir, är det sedan resultatet (alltså skadan) som ska fördubblas. Annars hade det nog stått skadetärningen ska dubblas, eller något liknande.
Jo, men visst känns det på något underligt sätt lite tråkigare?

Calil-Gandir

Veteran

Ja, jag håller med om att det är lite fräckare att slå med dubbelt så många tärnigar.
Så är reglerna till dnd3e har jag för mig (alltså vi perfekt slag)