Nekromanti Särskilda förmågor

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
En förbannat kul grej som finns i D6E och i Osthem är "särskilda förmågor". Om jag inte minns fel så fanns de även i äldre utgåvor av Sveriges största rollspel.

Nåja, kul är de i varje fall och ett bra, slumpmässigt sätt att göra en intressant och unik rollperson. De som jag tycker är roligast är de som inte nödvändigtvis är bra, eller i viss mån rent av dåliga. "Människoblotare", "Skitgris" och "Dumskalle" t.ex. är tre särskilda förmågor från Osthem som jag diggar.

Nå, jag kan i varje fall inte få nog av dylika tabeller och nu tänkte jag be er om hjälp att skapa en tabell med mängder av särskilda förmågor som passar bra i Trudvang. Ös på helt enkelt!

Jag tar ett par förslag direkt;

Muttrare

Rollpersonen har svårt att vara tyst och muttrar hela tiden för sig själv. Andra människor upplever honom som lite galen, vilket kan injaga både skepsis och fruktan.

Tvivelaktig moral

Rollpersonen har svårt att skilja på ditt och mitt. Han måste slå ett slag för grundegenskapen Psyke när han ser ett attraktivt föremål för att inte försöka stjäla det. Rollpersonen får automatiskt +3 FV i färdigheten "Stjäla föremål".

Råbarkad

Rollpersonen är van vid hugg och slag och har växt upp med en sträng uppfostran såväl som våldsamma familjemedlemmar. Detta inebär att han är synnerligen skicklig på att slåss. Han får automatiskt +3 FV i färdigheten "Slagsmål" men har även +2 i skadebonus.

Tandlös

Rollpersonen saknar av någon anledning de flesta av sina tänder. Möjligtvis på grund av tandröta eller genom våld. Rp har -2 i karisma men har +2 i färdigheten "Kunskap om mat (tillagning av soppa)" eftersom han tvingats laga sin egen mat de senaste åren.

Sträng, religiös fader

Rollpersonen har växt upp med en synnerligen sträng, religiös fader som uppfostrat honom hårt. Rollpersonen ser med avsmak på sin tro och vägrar att deltaga i gudstjänster eller andra religiösa ritualer inom den inhemska religionen (men han kan ha antagit en annan religiös övertygelse).

Häftigt temperament

Rollpersonen har alltid lidit av ett häftigt temperament. Detta innebär att han har gott om fiender i sina hemtrakter (var tjugonde person har något otalt med rollpersonen). Han har också automatiskt +5 FV i färdigheten "Bärsärkagång".

Utvald

Rollpersonen är utvald av sin gud. Antingen är det imaginärt eller sant. Oavsett vilket är rollpersonen fanatiskt religiös och får automatiskt +5 FV i "Kunskap om (den egna religionen)" och höjer därtill sin SPI med 1 poäng.

Jag kommer med all säkerhet komma på många, många fler om ni hjälper mig att fylla på tabellen men någonstans måste jag låta det här inlägget ta slut.

/Vulf

Rickard

Urverk speldesign
Inte vad du frågade efter [lång]

Är det något jag ogillar med tabeller så är det när de:

a) ...bara ger plus till en färdighet och inget mer.

b) ...tvingar på min karaktär ett personlighetsdrag.

c) ...blandar enbart positiva och negativa effekter i samma tabell.

d) ...ger menlösa effeker.

e) ...går mot min tilltänkta karaktär.

f) ...ger motsägelsefulla resultat.

Detta är mina ödmjuka åsikter.. Jag har fått dessa från Eon och av 91:ans DoD.. Vill du ha veta varför jag tycker så? Läs då vidare..

Punkt a)
Något jag inte orkade med längre i 91:ans tabeller är alla fördömt, tråkiga färdighetsbonusar.. Högre FV på en färdighet är bara ett högre FV på en färdighet.. Enligt min erfarenhet (från 2 spelgrupper) så brukar det i regel glömmas bort varför FV:t getts och spelaren sätter bara ut poängen.. Ibland så är den positiva modifikationen helt menlös, då spelaren kanske har tänkt sig en helt annan sysselsättningsinriktning så att denne kan få användning utav bonusen.. Det brukar kunna sluta med att spelaren har kluddrat dit färdigheten någonstans på rollformuläret och att den sedan hamnar i en glömska..

Punkt b)
Denna är väl ändå rätt uppenbar.. Spelaren kan ha en klar (eller som jag brukar ha, en vag) bild utav karaktären där karaktärsdraget skär sig direkt mot vad denne hade tänkt sig.. Vissa saker är rätt jobbiga också.. Ta bara din klemptomannackdel eller att rollpersonen har lätt att tappa temperamentet.. För vissa kan förmågan tjäna som inspiration men från min erfarenhet så är det mer ett undantag än regel att spelaren kan forma karaktären till personlighetsdraget.. Dessutom så undrar jag lite vad det är för (namn på) tabell(en) om förmågorna är karaktärsdrag..?

Punkt c)
Det här är en rätt personlig sak.. Jag brukar kunna vilja att hitta på nackdelar till min karaktär men jag vill inte bli påtvingade dem.. Mina nackdelar ska komma från min tänkta rollpersons bakgrund (som jag aldrig skriver ner, men har lösa delar i huvudet) och forma denne som person.. Nackdelar på en tabell gör oftast inte det.. Dessutom så tänker jag på alla kobolder där ute som börjar gnälla om förmågetabellen bringar nackdelar med sig..

Punkt d)
Ta alla färdighetsbonusar/GE-höjningar som finns där till ingen nytta.. Ta "förmågor" som säger att karaktären har ett blått och ett brunt öga.. Det är sådant som spelaren lika gärna kan hitta på själv..

Punkt e)
Punkt a) och c) tar upp detta..

Punkt f)
Eons tabeller är expert på detta.. Jag har gjort tiggare som ägt stora egendomar på tabellerna.. Jag har fått kontakter, som varit min älskade och prostituerad... och min syster.. Många tabeller orsakar större chans för att säga emot varandra..

Ok.. Nu har jag gnällt.. Vad tycker jag funkar i en tabell? Vad vill jag ha?

1) Saker som gör min karaktär unik. Gärna små magiska förmågor.. Ta gamla hjälteförmågorna till EDD.. Ta alla parapsykologiska saker som finns i vår nutid som empati, hypnos, drömtydning, auraläsning, slagklyka, astralspår med mera..

2) Saker som utvecklar min karaktär socialt, statusmässigt eller bakgrundsmässigt. Det kan vara pengar.. Det kan vara magiska föremål.. Det kan vara ett rykte.. Det kan vara något som kan inspirera mig och få mig att väva in nackdelen i min bakgrund..

3) Ett val att ignorera resultatet. Till mina tabeller så kör jag med att spelaren får slå 3 gånger och välja bort ett av resultaten.. Jag har förvisso försökt utforma mina bakgrundstabeller med hänseende på vad jag ogillar hos dem, men jag är inte hundraprocentig.. Denna regel tar bort dessa problem rätt bra..

Källor till inspiration för särskilda förmågor
<U>Besvärjelser</U> - Lätta effekter av besvärjelserna med en tvist.. Det var så jag fick fram mina idéer till <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/vildaformagor.rtf>vilda förmågor</A>..
<U>Hjälteförmågor</U> - Funkar bra som särskild förmåga..
<U>Färdigheter</U> - Titta igenom färdigheterna och kom på det extremaste tillämpningsområdet för färdigheten.. Vissa av mina förmågor på min särskilda förmågetabell är i princip ett automatiskt lyckande i en färdighet..
<U>Andra rollspel</U> - Nackdelar, fördelar, förmågor och besvärjelser från andra rollspel..
<U>Mina tabeller</U> - De finns att hämtas på http://dod.slurk.cjb.net och kategorierna är "Vilda förmågor", "Hjälteförmågor", "Särskilda förmågor", "Magiförmågeslag" (specialtabell för särskilda förmågor) och slutligen "Särskilda förmågor" (sidan 2 på "Skapa rollpersonsidan" och de tabellerna har "gammalt tänkande" i sig)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gillar tabellerna då (när) de ger mer krydda till rollpersonen

rax

Swordsman
Re: Inte vad du frågade efter [lång]

Ursäkta att jag lägger mig i och fortsätter OT:andet, men en aspekt av tabellproblematiken är ju ganska enkel att lösa - avskaffa slumpmomentet helt och hållet!

Om man köper (t ex genom ett poängsystem) eller väljer de egenskaper man vill ha från tabellerna så slipper man ju de motsägelsefulla/irriterande resultat som kan uppstå p g a tärningsrullandet.

/Rax, söndagstrött... :gremsmirk:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Inte vad du frågade efter

"Ursäkta att jag lägger mig i och fortsätter OT:andet, men en aspekt av tabellproblematiken är ju ganska enkel att lösa - avskaffa slumpmomentet helt och hållet!"
Tja, men nu var det ju inte det tråden handlade om.. Klart man kan ha köpa för- och nackdelar men det finns ju för- och nackdelar med det systemet också.. Tar tid är ju en klar nackdel exempelvis.. Lättare att opt:a en annan.. Vilka fördelar det för med sig är något ni säkert kan lista ut..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle ha garderat sig och skrivit med det

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Inte vad du frågade efter
Nä, men å andra sidan misstänkte jag att folk inte skulle vilja haka på en kul idé utan hellre såga den genom att, som vanligt, skriva att det suger och komplettera det med en massa självklara argument.

Istället för att kommentera det du skriver om vad som gör tabeller så dåliga så vill jag snarare hålla med om att det du gillar med tabeller är ungefär samma sak som jag tycker om (förutom den sista punkten).

Bra idé att man kan hitta inspiration i besvärjelsekapitlet. Även om just mina exempel var jordnära så tycker jag nästan ännu mer om superhjälteliknande särskilda förmågor t.ex. "Hamnskiftare". Ärvda föremål finns också med i åtminstone Osthem. Fler sådana är också kul.

Och nej, jag är inte ute efter bakgrundstabeller som i Eon utan just tabeller för särskilda förmågor. En bakgrund skriver spelaren själv och förhoppningsvis kan han väva in sina särskilda förmågor i denna berättelse.

Jag är helt enkelt ute efter balla förmågor som gör att rollpersonens upplevs som annorlunda, häftig och unik. Både olikfärgade ögon såväl som dålig hygien är verktyg för detta.

Det sista argumentet för tabeller för särskilda förmpågor är de reaktioner jag får av spelarna när de skapar sina rollpersoner.

"Ååååhhh! Ballt!"

"Hahaha, fyfan vad sjukt! Hur ska jag få till det här?"

"Schysstarå´, kan jag inte få ett slag till på tabellen?"

Typ...

/Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har inget emot dylika tabeller så länge resultaten inte är tvingande och utförligt beskrivna. Men som alltid kan det vara klokt att kasta en liten blick på den övriga gruppen så att inte ens egen karaktär blir inkompatibel med dem.

Brunalven

Warrior

Men hela poängen med sådana tabeller är ju att just ge färg åt rollpersonen! Självklart kommer resultatet att skära sig mot den übercoola hjälten spelarna vill skapa, och det är ju bara för att rollpersonen inte ska bli helt stereotyp. Att man då får köpa förmågor eller liknande gör ju bara att spelarna vill optimera sin rollperson ännu mer och undvika alla "roliga" nackdelar. Lär man sig att integrera sådana resultat med sitt koncept av en karaktär så har man ju fattat att en rollperson inte alltid behöver vara felfri för att vara kul att spela.

Brunalven

Warrior
Stormtager:
Rollpersonen har vandrat över Vindpina till Ekeborg under den kallaste av vintrar. Rollpersonen har stärkt sin tro till Storme och får därför +1 i SPI, men har förfrusit sig en del (blivit av med fingrar, tår, näsa, öron eller liknande) -1 i FYS.

Välhängd:
Rollpersonen har välsignats med en riktigt stor dronk (eller en präktig hylla om det är en kvinna), vilket har gjort att rollpersonen vandrat självsäker genom uppväxten, KAR +1 STO -1. :gremsmile:

Krigsskada:
Rollpersonen har varit med i en blodig strid där denne fick ett spjut i huvudet. Spetsen gick av och det tycks som om den fortfarande sitter kvar. Rollpersonen har därför INT -1, men det är 1 chans på 6 (6 på 1T6) att vid varje träff mot huvudet få +1 i RV för att metallen skyddar resterande mjukvara.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Nja, det där håller jag inte alls med om. Visst, det finns säkert de grupper som gör så. Men det finns lika många som ser till sin egen Karaktär i stället. Ser jag till min egen spelgrupp (vilket av förklarliga skäl ligger närmast till hands) plockar gärna nackdelar om det passar till Karaktärerna.

Så, IMO, är det något rysligt fel om man behöver slumptabeller för att förstå att en person inte måste vara felfri.

rax

Swordsman

Ser jag till min egen spelgrupp (vilket av förklarliga skäl ligger närmast till hands) plockar gärna nackdelar om det passar till Karaktärerna. Så, IMO, är det något rysligt fel om man behöver slumptabeller för att förstå att en person inte måste vara felfri.
Precis så tycker även jag. Det är synd när ett moment som egentligen bara finns till för att ’sätta färg’ på en rollperson överlämnas helt åt slumpen bara för att man inte litar på spelarna. Men lösningen för en konstruktör ligger ju ändå nära till hands - använd slumptabeller men förse även varje egenskap med en poängkostnad. SL och spelarna kan då välja att slumpa fram särskilda förmågor eller att köpa ihop dem.

/Rax

Dark_Maven

Veteran
Krigsskada

hmm...mycket intressant Särskild Förmåga...dock tycker jag att spjutspetsen ska vara en nackdel också...så om man slår en etta så dör rollpersonen av att spetsen tränger in i hjärnan...eller nåt liknande...förslag någon?

Brunalven

Warrior

Slumpmomentet enligt mig är ett sätt att för spelaren utveckla karaktären i en riktning denne från början inte tänkt sig, för att därmed komma undan alla klichéartade fällor även den bästa spelare kan hamna i när man skapar en karaktär. Jag säger inte att det behövs ett slumpmoment för att skapa en bra och balanserad karaktär, men jag säger att slumpmomentet kan tillföra en överraskande twist till karaktären om man har ett öppet sinne och inte håller det tänkta konceptet fängslat i handen. Sedan handlar det ju bara om ett tärningsslag så om det verkligen blir ett opassande slag kan man ju alltid slå om.

Arntsen

Warrior

Sen så är ju en slumptabell eller två perfekt för spelare som inte har någon ide om hur rpn skall vara.
Slagen behöver ju faktiskt inte vara "bindande" utan tabellerna kan funger som en slags inspirations booster.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Visst kan slumptabeller hjälpa till att utveckla Karaktären i en riktning som man inte tänkt och improvisera utifrån det, men jag tycker fortfarande att det är ett föråldrat synsätt. Slumptabellerna känns mer som hoinder och fantasidödande än att bidra med något positivt.

Jag ser grunden i ett rollspel att man skall ha kul och njuta av spelmötet. Med andra ord tycker jag inte att man behöver ha något slumpmoment för att undvika "klichéartade fällor" - varför skulle man behöva göra det om alla har roligt? Att ha roligt är inte förknippat till ständig originalitet.

Du säger i ditt andra inlägg att det inte behövs slumpmoment för att göra en bra balanserad karaktär, men det är faktiskt exakt det du gör i ditt första inlägg;

Självklart kommer resultatet att skära sig mot den übercoola hjälten spelarna vill skapa, och det är ju bara för att rollpersonen inte ska bli helt stereotyp.
Om detta bara var en överdrift för att få fram din poäng, må så vara. Men jag fick intrycket av att du menade det du sade.

Slumptabeller kan vara roliga att använda (och överhuvudtaget slumpmässig generering av RP, som i DoD) är förlegat och begränsande. Visst, har man ingen direkt bild av vad man vill vara är slumptabeller roliga att slå på. Men i samma stund som man har en Karaktär i huvudet som man vill utforma kommer man i ett sådant system bli begränsad och sällan kunna realisera den vision du har. Visst, du kan byta och ignorera slag - men då har regelsystemet i sig redan misslyckats IMO.

Jag återgår till grundpunkten - att ha roligt är viktigast. Och då tycker jag man skall få göra den RP som man verkligen vill och inte tvingas att spela något annat för att tärningarna trycker en åt ett annat håll. Modifiera? Tja, jag vill minnas att någon en gång sade "då kan jag lika gärna göra ett eget regelsystem" (vilket för övrigt är precis vad jag gjorde :gremtongue: ).

Dark_Maven

Veteran
Re: Krigsskada

Jo...det försåss men om det sitter en pilspets (anser att spjutspets är lite väl stort) i huvudet och någon slår tillräkligt hårt mot huvudet så finns ju risken att pilspetsen ska åka längre in och punktera hjärnan vilket skulle medföra en omedelbar död...det känns lite mer realistsiskt...dock är det så att chansen är större att den skyddar mot hjärnskador vid slag mot huvudet än att pilspetsen dödar rollpersonen

Brunalven

Warrior
Re: Krigsskada

Ja, men tänk om det är en bit av en spjutspets som fastnat längs med skallbenet utan att ha trängt igenom. Då är sannolikheten större att skallen antingen krossas eller att spjutbiten ramlar av snarare än att spjutbiten tränger djupare in i skallen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Rollpersonen har varit med i en blodig strid där denne fick ett spjut i huvudet. Spetsen gick av och det tycks som om den fortfarande sitter kvar. Rollpersonen har därför INT -1, men det är 1 chans på 6 (6 på 1T6) att vid varje träff mot huvudet få +1 i RV för att metallen skyddar resterande mjukvara."

Visst vore det rätt fräckt med en spjutspets som stack ut ur huvudet, men att ha kvar en pilspets hade kanske varit mer trovärdigt? Dessutom är kanske bättre med någon annan fördel? Som att ens krigserfarenhet har inneburit att man vunnit mer respekt ifrån sin omgivning? Eller kommit över ett bra vapen på slagfältet? :gremsmile:
Sedan är jag skeptisk till att det ska finnas en opersonlig tärning inblandad för att avgöra huruvida det finns en chans att dö av en träff i huvudet eller ej.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Låt oss döda slumpen en gång för alla...

Jag vill först av allt säga att jag håller med dig i mycket, särskilt att argumenten för tabeller inte är några bra argument.. Egentligen är det onödigt att jag skriver det här inlägget, då det mest känns som om jag tjafsar vidare.. Jag ska ta fram några stycken som jag tycker du har helt rätt i när det gäller tabellanvändning..

"Slumptabeller /.../ är förlegat och begränsande."

"Visst, du kan byta och ignorera slag - men då har regelsystemet i sig redan misslyckats IMO."

"...att ha roligt är viktigast. Och då tycker jag man skall få göra den RP som man verkligen vill och inte tvingas att spela något annat för att tärningarna trycker en åt ett annat håll."

Sista punkten var något jag skrev i mitt första svarsinlägg i den här tråden.. Helt klart ska tabellerna inte tvinga på spelaren något.. Jag skrev svarsinlägget på det sättet som jag gjorde bara för att jag tyckte Vitulvs förmågor gjorde det.. Jag har flera gånger tyckt det varit aptrist efter ett tabellslag när min gubben har blivit påtvingad en drastisk förändring.. Min rollperson är under skapandet ungefär som om jag gör en lerfigur.. Tabellerna får gärna göra detaljerna finare och mer detaljerade, men jag börjar protestera om tabellerna bygger på en potatisnäsa på min lerfigur utan mitt medtycke..

Angående slå om på tabellen.. Många accepterar det.. Jag kan inte tänka mig att göra det.. För mig så har spelmakarna misslyckats om jag måste ignorera resultaten då det inte ger trovärdiga (eller för tabeller, önskvärda) resultat..

Förlegat sätt och begränsade.. Nu vet jag inte vad du menar med "begränsade", men jag själv ogillar i alla fall "plus på en färdighet"-resultat.. De är bara fåniga..

Jag håller med om att tabeller är föråldrade på den svenska marknaden (hur många utomsvenska rollspel har tabeller?).. En dag så satte jag mig ner och funderade på om jag skulle ta bort förmågetabellen ur mitt DoD.. Jag tyckte faktiskt inte den bidrog till någonting, då resultaten oftast var urusla (mitt favorithatresultat är "Mottagligt medium" som ger +5 på Magisk kanalisering (överföra PSY) om personen var den passiva parten - En färdighet vi aldrig använde).. Jag funderade under ett ögonblick på att införa köpregler för förmågorna men förkastade den idén.. Jag hade tröttnat på att "alla" rollspel hade med det.. Det hade blivit tråkigt i längden..

Fast när jag tänkte igenom det hela så skulle jag förlora alla dem förmågorna som faktiskt var rätt roliga och gav rollpersonen lite karaktär.. Som Hästarnas herre, God bågskytt och Gott balansinne.. Förmågor som jag som spelare antagligen inte skulle komma på eller som inte fick komma på för att de bar med sig sådana regelmässiga bonuser.. Bara jag tog bort alla "+X på nnn"-resultat (runt 25 av lite drygt 50 resultat) och fyllde ut dem med andra resultat så skulle den säkert bli bättre.. Jag håller med om att tabellerna är föråldrade men enligt min mening så går det att kunna förnya det föråldrade..

Jag gjorde förmågorna mycket bättre att få.. Jag tog med rejäla spelmässiga fördelar och gav även lite nya förmågor som kan vara lite svåra att komma på av egen hand.. Särskilt om spelaren är ny i rollspelet.. Det skulle vara en fördel att få förmågorna och inte bara något endast som tog tid i karaktärsskapandet (vilket 91:ans tabeller gjorde).. Jag fick faktiskt kritik för det.. Å andra sidan så tycker jag killen inte förstod min tanke med tabellerna..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får känslan av att han redan sagt det där och som ger intrycket att han bara vill stila med sina förmågetabeller