Rickard
Urverk speldesign
Jag har suttit och funderat på det här.. Det är ett smart förslag men funkar det verkligen i hur färdigheter är tänkta att användas i DoD? Visst kan man göra en specialregel för just den färdigheten men själv så gillar jag inte specialregler.. Varför ska just Smyga fungera på det där sättet? Varför kan exempelvis inte vapenfärdigheterna fungera så?av Zimmerman från [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=797394" said:detta inlägg[/url]]
Man slår inte alls för smyga och låter istället vakterna få FV i Smyga som negativ modifikation på sitt höra-slag, det fungerade bra för mig och åtminstone halverade antalet tärningsslag, samt att det tillåter alla att gå tyst även om man bara har 3 i Smyga.
Jag skulle gärna vilja se några olika sätt i DoD att avgöra färdigheter på och logiken bakom dem.. Varför man ska använda en färdighet på ett visst sätt.. Lyckas man baka in "ta den enes FV minus den andres" så har man mycket vunnit.. Som det är i (gamla) DoD så finns fyra olika sätt att använda färdighetsslag på..
- Färdighetsslag.. Slå under en (o)modifierad färdighet..
- Motståndsslag.. Två (eller fler) personer slår varsitt färdighetsslag och jämför..
- B-färdigheter.. Har personen en viss B-nivå så lyckas denne, annars inte..
- Motståndstabellen.. (Ok, detta gäller mest grundegenskaper, men ändå)
Själv har jag tagit bort motståndstabellen och använder motståndsslag eller B-nivåer istället (beroende på situation).. B-färdigheter och vanliga FV har jag bakat ihop och kör med en godtycklig regel att när spelledaren inte orkar med ett tärningsslag så kan denne fråga om FV och om FV är tillräckligt högt så lyckas tärningsslaget automagiskt.. Ta exempelvis en sten.. Spelledaren kan bestämma att en (gemensam) Styrka av 30 måste uppnås för att stenen ska kunna lyftas.. Det, eller ha block och talja samt ett lågt FV i Teknologi (eller liknande färdighet)..
Förvisso skulle Zimmermans variant kunna klassas in som ett vanligt färdighetsslag, där modifikationen helt enkelt är vaktens Finna Dolt / Upptäcka Fara / Lyssna / Vaksamhet / Whatever.. Dock tycker jag modifikationen är lite mycket eftersom ett tärningsslag ändå krävs i Smyga (för vem har 20-25 i Smyga egentligen?), så jag skulle kunna tänka mig att man drar av vaktens BC.. Om det är flera vakter så är det deras sammanlagda BC som drar av på färdigheten..
Äsch.. Nu svarar jag på min egen fråga, så låt mig istället fråga det här.. När tycker ni de olika användningsområdena egentligen ska användas? Är det egentligen inte rätt godtyckligt? Hur skulle ni skriva för att klargöra när man ska använda en viss typ av (de fyra) färdighetsslag(en)? Vilka situationer måste gälla? Ok, om nu detta står i reglerna (det var år sedan jag ens såg åt DoD-boken) så citera om ni nu tycker detta stämmer.. Om ni har några egna användningsområden så beskriv dem också..
/Han som har haft lite DoDforumsabstinens