Nekromanti Sätt att använda färdigheter på

Rickard

Urverk speldesign
av Zimmerman från [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=797394" said:
detta inlägg[/url]]
Man slår inte alls för smyga och låter istället vakterna få FV i Smyga som negativ modifikation på sitt höra-slag, det fungerade bra för mig och åtminstone halverade antalet tärningsslag, samt att det tillåter alla att gå tyst även om man bara har 3 i Smyga.
Jag har suttit och funderat på det här.. Det är ett smart förslag men funkar det verkligen i hur färdigheter är tänkta att användas i DoD? Visst kan man göra en specialregel för just den färdigheten men själv så gillar jag inte specialregler.. Varför ska just Smyga fungera på det där sättet? Varför kan exempelvis inte vapenfärdigheterna fungera så?

Jag skulle gärna vilja se några olika sätt i DoD att avgöra färdigheter på och logiken bakom dem.. Varför man ska använda en färdighet på ett visst sätt.. Lyckas man baka in "ta den enes FV minus den andres" så har man mycket vunnit.. Som det är i (gamla) DoD så finns fyra olika sätt att använda färdighetsslag på..

- Färdighetsslag.. Slå under en (o)modifierad färdighet..
- Motståndsslag.. Två (eller fler) personer slår varsitt färdighetsslag och jämför..
- B-färdigheter.. Har personen en viss B-nivå så lyckas denne, annars inte..
- Motståndstabellen.. (Ok, detta gäller mest grundegenskaper, men ändå)

Själv har jag tagit bort motståndstabellen och använder motståndsslag eller B-nivåer istället (beroende på situation).. B-färdigheter och vanliga FV har jag bakat ihop och kör med en godtycklig regel att när spelledaren inte orkar med ett tärningsslag så kan denne fråga om FV och om FV är tillräckligt högt så lyckas tärningsslaget automagiskt.. Ta exempelvis en sten.. Spelledaren kan bestämma att en (gemensam) Styrka av 30 måste uppnås för att stenen ska kunna lyftas.. Det, eller ha block och talja samt ett lågt FV i Teknologi (eller liknande färdighet)..

Förvisso skulle Zimmermans variant kunna klassas in som ett vanligt färdighetsslag, där modifikationen helt enkelt är vaktens Finna Dolt / Upptäcka Fara / Lyssna / Vaksamhet / Whatever.. Dock tycker jag modifikationen är lite mycket eftersom ett tärningsslag ändå krävs i Smyga (för vem har 20-25 i Smyga egentligen?), så jag skulle kunna tänka mig att man drar av vaktens BC.. Om det är flera vakter så är det deras sammanlagda BC som drar av på färdigheten..

Äsch.. Nu svarar jag på min egen fråga, så låt mig istället fråga det här.. När tycker ni de olika användningsområdena egentligen ska användas? Är det egentligen inte rätt godtyckligt? Hur skulle ni skriva för att klargöra när man ska använda en viss typ av (de fyra) färdighetsslag(en)? Vilka situationer måste gälla? Ok, om nu detta står i reglerna (det var år sedan jag ens såg åt DoD-boken) så citera om ni nu tycker detta stämmer.. Om ni har några egna användningsområden så beskriv dem också..

/Han som har haft lite DoDforumsabstinens

Rickard

Urverk speldesign
"- Färdighetsslag.. Slå under en (o)modifierad färdighet..
- Motståndsslag.. Två (eller fler) personer slår varsitt färdighetsslag och jämför..
- B-färdigheter.. Har personen en viss B-nivå så lyckas denne, annars inte..
- Motståndstabellen.. (Ok, detta gäller mest grundegenskaper, men ändå)
"
Kan tänkas att jag redan har svarat på detta men icke.. Enligt mig så kan spelledaren (i mitt DoD-regelsystem) bestämma tre olika tillämpningar för att avgöra om en handling lyckas eller inte..

Färdighetsslag
Här drabbas utövaren av någon (indirekt) nackdel om denne misslyckas.. Någon som rider faller av, någon som letar missar information, någon som letar efter något ätbart i naturen svälter ihjäl.. Oftast kännetecknar ett slag att utövaren utsätts för press av någon art.. Exempelvis kan häckel göra att gycklaren mister sin koncentration och tappar någon av knivarna denne jonglerar.. Färdighetsslaget kan komma att modifieras av olika faktorer, som att utövaren är drogad, att denne har rätt föremål till sin användning eller att någon/något annan påverkar resultatet..

Exempel:
Klättra: Klättaren kommer inte vidare i sin klättring och måste avbryta..

Sjunga: Sångaren har en stor publik och måste motstå scenskräcken för att göra ett bra framträdande..

Hantverk: Hantverkaren försöker skynda på en process för att få hantverket klar i tid..

Motståndsslag
Motståndsslag görs ensam eller mot någon annan part i en kapplöpning mot ett värde (i regel 20) som är fastställt av spelledaren.. Det kan vara situationer med nednötning eller ett prov på uthållighet eller snabbhet.. Till detta används något som heter "Effekt" och Effekten är vad tärningen visas vid ett tärningsslag (över FV ger Effekt 0).. Alla tärningsslag (som ger Effekter) som görs läggs samman tills någon part kommer över det fastslagna värdet.. Om flera parter är över det värdet på lika många tärningsslag så jämförs deras sammanlagda Effekt.. Exempel på parter kan vara strategerna vid ett slagfält, hasardspelare vid ett tärningsbord, någon som dyrkar upp ett lås eller till och med kombattanter i (verbal eller fysisk) strid.. Notera att i strid så är värdet den andres kroppspoäng..

Exempel:
Klättra: Flertalet individer tävlar om vem som kan klättra upp i en gigantisk ek snabbast.

Sjunga: Flertalet sångare tävlar om vem som kan sjunga flest låtar oavbrutet..

Hantverk: Flertalet hantverkare tävlar om vem som kan göra ett visst antal föremål snabbast..

B-färdigheter
Binärt.. Antingen så vet man eller så vet man inte.. Något som kännetecknar kunskap.. Spelledaren bestämmer en svårighet mellan 1 och oändligt som måste uppfyllas och om utövarens värde är lika med eller över värdet så lyckas färdigheten.. Spelledaren kan bestämma flera förutsättningar, som om det går att samarbeta med uppgiften (addera alla värden) eller om det finns olika steg med gradvist lyckande, som att en person kommer på delar av information men inte allting.. Jag har delat in alla färdigheter i fem beskrivna B-nivåer som spelledaren kan utgå från.. Det låter som mycket text, men jag kan säga att det endast är 16 sidor färdighetsbeskrivningar (i jämförelse med Chronopias 25)..

Exempel:
Klättra: Klättraren vet antingen hur denne ska använda klätterutrustningen eller så vet personen det inte..

Sjunga: En sångare som sjunger vackert kan aldrig helt plötsligt inte sjunga..

Hantverk: Hantverkarens B-nivå talar om hur avancerade föremål denne kan tillverka..

/Han som hade svårt att ge exempel på hantverkstillämpningar