Nekromanti Sätt att beskriva olika skador [långt??]

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Det som är mig till mest förtret för tillfäller är att jag inte kan hitta lösningen till hur olika vapen ska unna ge upphov till olika sorters skador. Detta är mina tankegångar och om de är felaktiga så kan eventuella specialister på området(inga namn nämnda) bestraffa mig för min dumhet:

Krossvapen och obeväpnad strid kan ge upphov till komplicerade frakturer samt massiva inre blödningar. Stötvapen, kastvapen och bågvapen ger en sorts punktskada som är relativt oviktig om den inte träffar några vitalaorgan eller leder. Den slutliga kategorin är huggande rörelser som ger långa öppna sår som lätt infekteras eller dödar om de träffar speciella blodådrer.

Det är för mig ganska naturligt att man sällan bryter benet för att man blir stucken av en värja. Jag är ledsen att behöva meddela att även om system som gör skillnad i dessa olika typer av skador finns där ute så har jag alldrig fått syn på dem.

Någon som eventuellt känner till ett sådant och kan nämna det så att jag kan studera det närmare eller kanske rent av förklara det för mig så vore jag tacksam. Även egna idéer och reflektioner är mycket välkomna. :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Sätt att beskriva olika skador

Nej, jag har inte sett något system som faktiskt gör någon skillnad på de olika skadetyperna (i Eon är det väl skillnad, men skillnaden ligger bara i hur mycket trauma, blödning och smärta man får).

Jag ser två uppenbara sätt att hantera det:
1) Skadetabeller. Varje skada avläses i en tabell där man får en exakt beskrivning av vad som har hänt (brutet ben, penetrerade blodkärl eller vad det nu är) och vilken effekt det ger.
2) Man skiter i det, precis som de flesta system gör. Man konstaterar att alla skador leder till att man får ont och bryr sig sedan inte om det onda beror på krossade ben eller sönderskurna muskler.

/tobias
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Re: Sätt att beskriva olika skador

Ponera jag väljer den jobbiga varianten att tillverka en skadetabell hur skulle den i sådana fall konstrueras.

Detta är ett helt nytt område för mig och jag har faktiskt aldrig sett en skadetabell användas. Alla tips om hur man konstruerar sådana är av värde.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Eon

(i Eon är det väl skillnad, men skillnaden ligger bara i hur mycket trauma, blödning och smärta man får).


I Eon I + II; ja. I Eon III; nej. Skadesystemet är det system som är mest ändrat i tredje utgåvan och olika skador ger nu betydligt mer distinkta effekter.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Sätt att beskriva olika skador

Ponera jag väljer den jobbiga varianten att tillverka en skadetabell hur skulle den i sådana fall konstrueras.

En tabell, du har 2 värden, ett värde som är typen av skada, och ett värde som är skadeslaget. "crossindex" och få sedan resultatet.

Vill du se skadetabeller, kolla in HARP eller Rolemaster...

/Honken
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Eon

Skadesystemet är det system som är mest ändrat i tredje utgåvan och olika skador ger nu betydligt mer distinkta effekter.
Okej, jag har inte Eon 3 (men jag har funderat på att köpa det eftersom boxversionen nästan är gratis). Om du berättar lite mer om hur det skadesystemet fungerar nu så blir säkert PVC jätteglad.

/tobias
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Millenium's End (tyvärr OOP) gör skillnad på olika typer av sår, i ett slags tre-dimensionellt skade-index (skadetyp på en axel, skadenivå på en axel, och träffzon i en tredje). Lite för detaljerat för min smak (fast det är okej så länge jag slipper spelleda :gremgrin:), men det funkar bra. Det ger förvånansvärt realistiska skador, även om de generellt dragit ner skadenivåerna lite för att minska dödligheten något.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Som läkare och regelmakare har just detta vållat mig en viss huvudbry tidigare.
Jag önskar av ett realistiskt skade system, dels specificitet för skada beroende på vilken sorts trauma som orsakats och var.
Framför allt vill jag dock komma bort från det för mig verklighetsvidriga linjära tänkande vid exvis KP.

Antingen använder man som sagt skitstora tabeller och många, eller, vilket börjat med nu så beskriver jag som SL vad som hände (det kräver ju förvisso en grundläggande humananatomi).
KULTs system med kumulativa nivåer utan direkt linjärt samband är tilltalande. Dock fattas det i alla system möjligheten att få trubbigt stryk utan skada (mao det som händer i boxning eller annan fullkontakt). Tänk en fullkontakt karatematch, ingen har några skydd eller vadderingar, båda slåss med 'bad intention' och lik förbannat står de båda upp med kanske lite blåmärken efter 2min (ca 24rundor i ett genomsnittsrollspel). Samtidigt vill jag ha möjligheten att en dolkstöt i magen, skär kroppspulsådern, vilket oundvikligen leder till döden genom inre förblödning...

Just nu kör jag med 7th Seas system där man tar 'flesh wounds' och slår ett slag för att inte ackumulera 'dramatic wounds' och sen sagoberättar jag alla detaljer själv.


Nästa jobbiga del i ett bra/realistiskt skade/hälso-system är läktider. Utan antibiotika eller ens kunskapen om att bajs eller smuts innehåler bakterier, blir i princip alla öppna skador infekterade, med en klar risk för kallbrand och blodförgiftning...lite snöpligt i ett episkt fantasyäventyr kan tyckas.
En hård trubbig träff, som krossar underliggande muskler kan ju vara helt utläkt efter kanske två veckor, emedan bara lite till krävs för en fraktur och flera månaders konvalescens.

Här använder jag dels läkslag (mot infektioner) och dels låter jag helt enkelt 'dramatic' ta längre tid.
 
Top