Ögat
Hero
Jag vet inte om detta har sagts tidigare, men jag gör ändå ett försök.
Efter att ha slagit upp min nyinköpta DoD6 fylldes huvudet snabbt med en mängd frågor, som jag gärna skulle vilja ha besvarade:
1) Hur kommer det sig att Krigare/Riddare kan anfalla och parera 4 rep 4 gånger medan till exempel en jägare bara kan göra 2/1? Borde inte detta snarare ha något att göra med hur snabb man är? Resulterar inte dessa begränsningar i att en legendarisk Jägare som möter en medelmåttig riddare ändå kommer få stryk i och med att riddaren kan slå honom tre gånger utan att jägaren får parera? Kan man då byta yrke för att få fler attacker, eller kanske färre om man råkar byta åt fel håll ("Förut kunde jag slå fyra gånger, men sedan bestämde jag mig för att börja jaga och då kunde jag plötsligt bara hälften")?
2) Hur kommer det sig att en karaktär är lika bra i alla vapen?
3) Hur kommer det sig att yrken som jägare måste köpa tre i parering, när de inte kan hantera något vapen som de kan parera med?
4) Hur kommer det sig att det är förbjudet för vissa yrken att ha vissa vapen och/eller rustningar? Vad händer om lärd man skulle sätta på sig en metallrustning, glömmer han det han vet då (jfr, magiker o järn i '91)
5) Hur kommer det sig att alver har mycket sämre inlärningsförmåga än någon annan ras ( i rimlighetens namn kanske med undantag för drakarna)?
6) Vad händer när ens karaktär stagnerar i sin utveckling? En karaktär kan ju mycket väl vara legendarisk hjälte, och ha sjukt hög KP och SK (och därmed sjukt höga värden i attacker/pareringar) men på grund av låga grundegenskaper under tio i alla färdigheter som finns.
7) Varför får man mer SK för varje nivå, även om man inte slåss?
8) Är det meningen att det skall bli stor obalans mellan olika karkatärer, beroende på grundegenskapsslag, ålder och karriärval, eller har jag missat någon regel?
9) Gäller regeln att man högst får köpa fem i en färdighet per YN även då karaktärern skapas?
10) Och slutligen, av ren nyfikenhet: hur funkar det med dvärgarnas yxor?
Tacksam för upplysning // olav
Efter att ha slagit upp min nyinköpta DoD6 fylldes huvudet snabbt med en mängd frågor, som jag gärna skulle vilja ha besvarade:
1) Hur kommer det sig att Krigare/Riddare kan anfalla och parera 4 rep 4 gånger medan till exempel en jägare bara kan göra 2/1? Borde inte detta snarare ha något att göra med hur snabb man är? Resulterar inte dessa begränsningar i att en legendarisk Jägare som möter en medelmåttig riddare ändå kommer få stryk i och med att riddaren kan slå honom tre gånger utan att jägaren får parera? Kan man då byta yrke för att få fler attacker, eller kanske färre om man råkar byta åt fel håll ("Förut kunde jag slå fyra gånger, men sedan bestämde jag mig för att börja jaga och då kunde jag plötsligt bara hälften")?
2) Hur kommer det sig att en karaktär är lika bra i alla vapen?
3) Hur kommer det sig att yrken som jägare måste köpa tre i parering, när de inte kan hantera något vapen som de kan parera med?
4) Hur kommer det sig att det är förbjudet för vissa yrken att ha vissa vapen och/eller rustningar? Vad händer om lärd man skulle sätta på sig en metallrustning, glömmer han det han vet då (jfr, magiker o järn i '91)
5) Hur kommer det sig att alver har mycket sämre inlärningsförmåga än någon annan ras ( i rimlighetens namn kanske med undantag för drakarna)?
6) Vad händer när ens karaktär stagnerar i sin utveckling? En karaktär kan ju mycket väl vara legendarisk hjälte, och ha sjukt hög KP och SK (och därmed sjukt höga värden i attacker/pareringar) men på grund av låga grundegenskaper under tio i alla färdigheter som finns.
7) Varför får man mer SK för varje nivå, även om man inte slåss?
8) Är det meningen att det skall bli stor obalans mellan olika karkatärer, beroende på grundegenskapsslag, ålder och karriärval, eller har jag missat någon regel?
9) Gäller regeln att man högst får köpa fem i en färdighet per YN även då karaktärern skapas?
10) Och slutligen, av ren nyfikenhet: hur funkar det med dvärgarnas yxor?
Tacksam för upplysning // olav