Nekromanti Så funkar det?

Ögat

Hero
Jag vet inte om detta har sagts tidigare, men jag gör ändå ett försök.
Efter att ha slagit upp min nyinköpta DoD6 fylldes huvudet snabbt med en mängd frågor, som jag gärna skulle vilja ha besvarade:

1) Hur kommer det sig att Krigare/Riddare kan anfalla och parera 4 rep 4 gånger medan till exempel en jägare bara kan göra 2/1? Borde inte detta snarare ha något att göra med hur snabb man är? Resulterar inte dessa begränsningar i att en legendarisk Jägare som möter en medelmåttig riddare ändå kommer få stryk i och med att riddaren kan slå honom tre gånger utan att jägaren får parera? Kan man då byta yrke för att få fler attacker, eller kanske färre om man råkar byta åt fel håll ("Förut kunde jag slå fyra gånger, men sedan bestämde jag mig för att börja jaga och då kunde jag plötsligt bara hälften")?

2) Hur kommer det sig att en karaktär är lika bra i alla vapen?

3) Hur kommer det sig att yrken som jägare måste köpa tre i parering, när de inte kan hantera något vapen som de kan parera med?

4) Hur kommer det sig att det är förbjudet för vissa yrken att ha vissa vapen och/eller rustningar? Vad händer om lärd man skulle sätta på sig en metallrustning, glömmer han det han vet då (jfr, magiker o järn i '91)

5) Hur kommer det sig att alver har mycket sämre inlärningsförmåga än någon annan ras ( i rimlighetens namn kanske med undantag för drakarna)?

6) Vad händer när ens karaktär stagnerar i sin utveckling? En karaktär kan ju mycket väl vara legendarisk hjälte, och ha sjukt hög KP och SK (och därmed sjukt höga värden i attacker/pareringar) men på grund av låga grundegenskaper under tio i alla färdigheter som finns.

7) Varför får man mer SK för varje nivå, även om man inte slåss?

8) Är det meningen att det skall bli stor obalans mellan olika karkatärer, beroende på grundegenskapsslag, ålder och karriärval, eller har jag missat någon regel?

9) Gäller regeln att man högst får köpa fem i en färdighet per YN även då karaktärern skapas?

10) Och slutligen, av ren nyfikenhet: hur funkar det med dvärgarnas yxor?

Tacksam för upplysning // olav

Hasse

Hero
Svar på två frågor:

2: Fv:t i t.ex närstridsvapen anger hur många närstridsvapen du kan använda. Ex. Fv 3 i närstridsvapen gör att du kan välja tre vapen att använda t.ex. dolk, kortsvärd och tvåhansvärd. Hur bra du är på att avända dess vapen avgörs av din SK.

4: Svar på denna fråga hittar på Riotminds hemsida under Regeltolkningar/frågor och svar.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Riddaren

Swashbuckler
"4) Hur kommer det sig att det är förbjudet för vissa yrken att ha vissa vapen och/eller rustningar? Vad händer om lärd man skulle sätta på sig en metallrustning, glömmer han det han vet då (jfr, magiker o järn i '91)"

Är upptagen som en bugg av Krille (via mig) på www.foxtail.nu Riotminds har även en förklaring på sin hemsida har jag för med...

"9) Gäller regeln att man högst får köpa fem i en färdighet per YN även då karaktärern skapas?"

Ja...den frågan kom upp denna vecka, och då lämnade Riotminds det svaret här i forumet.

"10) Och slutligen, av ren nyfikenhet: hur funkar det med dvärgarnas yxor?"

Har också varit uppe tidigare, och ett flertal alternativ har kommit fram... Säkerligen rör det sig om en bugg. Men man kan också se det på följande sätt, om man inte vill att det skall vara en bugg:

Dvärgen Ghorg växer upp, och ärver sin nyss avlidna faders yxa. Han börjar smida en fin yxa själv. Han får sonen Izog. Sedan dör Ghorg efter ett händelserikt liv, och begravs tillsammans med sin faders yxa (=arvegodset). Ghorg:s egentillverkade yxa ärver nu sonen Izog, som i sin tur tillverkar en yxa till sin son. När Izog dör, begravs han med Ghorg:s tillverkade yxa...etc...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Tyr

Hero
1. Det har antagligen att göra med hur pass vana de olika yrkena är vid att slåss. Krigarna viger sina liv åt att förfina deras kunskaper om strid medan jägaren jagar djur i skogen.

2. Vet inte, men jag tycker det är rätt behändigt. En klar förbättring.

3. Alla personer har en chans att parera, jag tycker inte det är något konstigt med det. Jägaren kan ju fortfarande parera med ett vapen han inte kan, det är bara det att han i sådana fall använder sig av en fjärdedel av sin stridskapacitet.

4. Om en lärd skulle klä sig i en metall rustning så skulle han nog känna sig rätt löjlig. Det där med restriktionerna är nog mer att personer av vissa yrken inte känner sig bekväma med vissa rustningar/vapen och att de är ett hinder för att de framgångsrikt ska kunna utöva sitt yrke.

5. Det ligger i deras natur. De vet att de inte kommer att dö av ålder, så varför jäkta? De kan ju lika väl ta det lite lungt och njuta av livet istället för att arbeta ihjäl sig som människorna.

6. Om en karaktär har så låga grundegenskaps värden så är det konstigt att han började äventyra över huvudtaget.
Om han skulle vara krigare så skulle han knappt kunna hantera sina vapen pga de är för tunga. Som magiker skulle han vara fruktansvärt misslyckad osv...
Man blir helt enkelt inte bättre än vad man har förutsättningar till att bli.

7. Det är kanske lite konstigt, men nu har Riotminds valt att man ska få allt i ett paket när man gåt upp i nivå istället för att få det jämt fördelat under en tidsperiod. I det långa loppet blir det ungefär samma sak.

8. Om du tycker att det är stor obalans så är det din åsikt. Jag tror inte att Riotminds strävade efter obalans mellan karaktärer.

9. Jepp, men det är upp till dig om du vill använda dig av den reglen. Det är en rätt populär husregel, vad jag har förstått, att slopa den reglen.

10. Hehehe, det fanns en diskussion om detta tidigare i forumet. Kommer dock inte ihåg vad man kom fram till, men har jag för mig att Krille hade en bra lösning.

Jag hoppas att detta besvarar din drös med frågor :)

Bela

Warrior
Ett förslag

Jag skulle börja spela Eon om jag var du. Då behöver du inte tänka på sådana "misstag". /images/icons/smile.gif

Bela

Ögat

Hero
Fv:t i t.ex närstridsvapen anger hur många närstridsvapen du kan använda. Ex. Fv 3 i närstridsvapen gör att du kan välja tre vapen att använda t.ex. dolk, kortsvärd och tvåhansvärd. Hur bra du är på att avända dess vapen avgörs av din SK.

Jo, det är sant, men är det inte lite konstigt att så fort du kan hantera ett vapen är du lika bra på det som på alla andra?

//olav

Warent

Veteran
Det är inte så konstigt om det handlar om kroksabel och tex. bredsvärd. (två vapen som i alla fall jag tycker andväns på samma sätt) Men däremot dolk och tex. lans är ju lite skilnad...

//Warent

Hasse

Hero
Jo iofs fast så som jag tolkar det så handlar det om att när du valt vilka vapen du skall kunna använda så innebär det att du fått den träning i vapnet som behövs för att använda det fullt ut.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Pazuzu

Warrior
um... tänk inte så mycket på det där, det hjälper inte, och alla svar är bara ursäkter lixom. Fast det lät faktiskt på dej som om du inte direkt vill ha några svar utan bara väljer att gnälla lite fint :)
Spelet är baserat på balans och levels och inte kreativitet och realism, därav reglerna. Du kan ändra på allt, men då behöver du inte köpa boken.