Nekromanti Så jag ser på Lost girl...

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller på att se på tv-serien Lost girl som är urban fantasy med fe tema där huvudpersonen är en Succubus. Jag gillar serien, den är inte super djup eller något men den är underhållande på samma nivå som Buffy var det.

Anyway, hela slutet av första säsongen är bullshit. Spoilers och allt det där btw. Slutet av säsong ett handlar om att skurken är en Succubus som använder mänskliga tankekontrollerade självmordsbombare i ett försök att förstöra fesamhället och specifikt "The Light fay" eftersom hon anser att hela fesamhället är brutalt, grymt och korrupt. Huvudpersonerna försöker och lyckas stoppa henne från att göra detta. Det här är 100% bullshit.

En av grundkoncepten med serien är att huvudpersonen har vägrat välja att gå med varken de Ljusa eller mörka feerna eftersom båda sidorna trots sina namn är brutala, korrupta och grymma. Under hela första säsongen visas det gång på gång att hela fesamhället är exakt de sakerna gång på gång. Detta bara fortsätter under säsong 2.

Så varför slåss huvudpersonerna för att rädda fesamhället som de avskyr? Början av säsong 2 har precis efter varandra avsnitt där de först räddar de Ljusa feernas territorium för att direkt i avsnittet efter försöka rädda en kvinna som de ljusa feerna kommer rituellt jaga som i the most dangerous game.

Ingens motivation är det minsta vettig! Något fan av serien som har en bra förklaring för de här grejerna?

God45

#PrayersForBahakan
Arfert;n5688 said:
Det är inte så viktigt. Serien är bra av andra anledningar.
Det är vagt irriterande att valen som huvudpersonen gör är rakt upp och ner korkade bara. Där är extrema skiftningar mellan "Fuck det här, jag vägrar vara en del av det!" och "Offra allt för att rädda det!" av ingen anledning alls.

Sapient

Swashbuckler
Jag skulle just skriva en aning mer cyniskt än Arfert.

För mig framstod serien mer som det TvTropes brukar benämna Fanservice... Stringens i handlingen var underordnat behovet av att placera karaktärerna i väldigt klischéartade situationer, med en lagom blandning av sexuellt utmanande beteenden/kläder etc, underhållningsvåld och dylika ingredienser.

Vet inte om den tagit sig något efter första säsongen.

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller med om det Sapient och grejen är att här blir det väldigt, väldigt tydligt. Det är inte som jag har någon hög standard för sådant här, jag ser ju på Urban fantasy grejer för coola monster, underhållningsvåld och sexiga tjejer i läder. Men handlingen i Lost girl får serier som Being human och Supernatural att se ut som genomtänkta mästerverk.
Arfert said:
Säg inget ont om Supernatural! Jag varnar dig. ;)
God45 said:
De första 5 säsongerna av Supernatural rockade! :) Jag följde det religiöst vecka till vecka. Säsong 6 och 7 var sisådär men säsong 8 och framåt är bra igen. Framför allt har Supernatural karaktärer som reagerar som karaktärerna borde göra och är ganska djupa vilket gör att man blir engagerad i vad som händer dem.

Arfert

Facit
Grejen med Lost Girl är att det är en för "amerikanska mått" (ok, den är från Kanada) är att det är en superliberal serie. Där folk har en massa sex (med både killar och tjejer) och super/partajar helt utan skrupler. Och de drabbas inte av speciellt negativa konsekvenser av just de anledningarna. Den är på det sättet totalt omoralisk på ett bra sätt.

God45

#PrayersForBahakan
Arfert;n5702 said:
Grejen med Lost Girl är att det är en för "amerikanska mått" (ok, den är från Kanada) är att det är en superliberal serie. Där folk har en massa sex (med både killar och tjejer) och super/partajar helt utan skrupler. Och de drabbas inte av speciellt negativa konsekvenser av just de anledningarna. Den är på det sättet totalt omoralisk på ett bra sätt.
Visst men det har inte mycket med handlingen att göra.
Arfert said:
Metaplotten är oviktig, det är Kenzis och Bos snackande som är grejen. Serien handlar om två tjejpolare och deras relation.
God45 said:
Problemet här är inte att metaploten inte är viktigt, det är att den är dålig. Supernatural handlar om relationen mellan två bröder men har också en bra metaplot. Men egentligen håller jag inte med om ordet metaplot här. Det är inte meta, det är bara plot. Handlingen makes no sense!

Bolongo

Herr Doktor
Jag får väl erkänna att Lost Girl är något av en guilty pleasure för mig. Jag ser den av anledningarna Arfert nämner, plus att jag har en morbid nyfikenhet att få se "hur tänker de sunka till en mytologisk varelse den här veckan då?" Ibland blir jag rentav positivt överraskad, Baba Yaga var till exempel helt OK.

Men metaploten är rent nonsens, något annat kan man inte säga. Jag skall snart börja tugga igenom säsong 5, och jag bävar något eftersom slutet på s4 utlovade monumentala avslöjanden - vilket jag inte riktigt litar på att de kan leverera. :p
God45 said:
Baba Yaga var hur cool som helst. Annars har det bästa monstret hittills varit (jag har bar hunnit se en bit in på säsong 2) anti-sucubus killen. Det var fucked up på helt rätt sätt. :)