Nekromanti Så ... konvent, alltså?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har spelat rollspel sedan jag var en liten parvel och spelleddes av min kusin i riktigt gamla DoD. Det är nu, insåg jag just, ungefär halva mitt liv. Jag har aldrig varit på konvent.

Varför, vet jag inte. Det har aldrig blivit av. Kanske för att de jag spelat med har varit "casual gamers", och vi aldrig kunnat behålla en koncis spelgrupp förrän nyligen. I vilket fall som helst så har jag nu fått för mig att det kanske inte vore så dumt att åka på ett. Se vad som händer, liksom. Lira med folk jag inte lirat med tidigare. Få nya idéer, och så vidare.

Så vad skall man åka på? Hur gör man? Måste man vara en hel grupp? Vad spelas det på konvent, egentligen? Jag vill allra helst spela indiespel, eftersom jag inte har så stora möjligheter att göra det här hemma, men jag är med på vad som helst, egentligen. Jag har ingen koll alls, så upplys mig! Vad åker ni på, och varför? Hur anmäler man sig? Luktar det så illa och är alla så nördiga som jag befarar?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Jag vill allra helst spela indiespel, eftersom jag inte har så stora möjligheter att göra det här hemma, men jag är med på vad som helst, egentligen."

Indierummet brukar finnas på GothCon, och säkerligen på några andra konvent också. Kommer du dit är chanserna också stora att du får träffa en massa andra forumiter och säga hej, så gör så.

Johan K

Gammal & dryg
Så vad skall man åka på?
Om jag vore du, så skulle jag nog åka på GothCon. Där har du ett mycket stort & trevligt konvent som nog passar dig. Där finns det mesta som passar alla..

Måste man vara en hel grupp?
Då jag åker på konvet så brukar jag åka ensam faktiskt. För min del så är det enklast så. Man kan utan porblem hoppa in i gruper & spela vad man vill. Man är fri at göra vad man vill, när man vill. Finns alltid nån grupp ma kan hopppa in i. kansek inte passar alla dock..

Vad spelas det på konvent, egentligen?
Well, på det senaste konventen så har jag sett at det speals En Garde, Noir, M:UA, Götterdämerung, DoDT.
Förutom rollspel så är det en massa kortspel, brädspel & sådant.

Vad åker ni på, och varför?
Jag brukar åla på GothCon, just för at det är det störta konventet& det är störst channs atr träffa på vänner & bekanta. Somm an inte träffar annars..
Annras så är jag på CalCon, HalmiCon, just för at de är mindre konvent & att stämmningen där brukar var mer familär & mysig.

Hur anmäler man sig?
Brukar stå på hemsidan för varie konvent.

Luktar det så illa och är alla så nördiga som jag befarar?
Ingen fara.... Det finns duchar.. :gremlaugh:

Hur som haver, en sak kan jag lova dig & det är at konvent är jäkligt kul. Så åk & besök ett konvent, du lär inte ångra dig !!

/ Johan K, som ska till CalCon

Rickard

Urverk speldesign
För min del så är det enklast så. Man kan utan porblem hoppa in i gruper & spela vad man vill. Man är fri at göra vad man vill, när man vill. Finns alltid nån grupp ma kan hopppa in i. kansek inte passar alla dock..
Ja, jag har läst att du har gjort så under några konvent. Hur får du tag i de grupperna? Du verkar ju "alltid" bli indragen i sådana grupper.

/Han som vet att folk åker i grupper och är ibland någon man kort, så då kan man hoppa in i en "raggande" grupp

Krille

Super Moderator
Ja, jag har läst att du har gjort så under några konvent. Hur får du tag i de grupperna? Du verkar ju "alltid" bli indragen i sådana grupper.
En vanlig metod är att anmäla ett lag med för få spelare (dvs 1 eller 2) och sedan dyka upp på spelarsamlingen. Sen säger man "jag har 3/4 platser över i mitt lag" och grabbar tag i andra löshängande personer.

Ett annat sätt är att vara en av de löshängande personerna, och dyka upp på spelarsamlingen och säga "hej, jag är en spelare utan lag, finns det plats för mig?".

Ett tredje sätt är att prata med grabbarna i rollspelsbaren. Ett tu tre är man flera stycken där, varefter Mr G helt enkelt säger "ska vi spela nåt?" - och vips spelar man något från rollspelsbaren. Sen är man ett lag och dräller vidare på konventet ihop under en dag eller så. Metoden kan med fördel även utföras i brädspelsbaren.

Ett fjärde sätt, som tydligen är satans ineffektivt, är att sätta upp lappar på anslagstavlorna för de olika arrangemangen. Eftersom ingen läser de där anslagstavlorna så är det ingen som märker det, därav ineffektiviteten.

Ett femte sätt är att känna folk, till exempel från forum. "Tjena, vi ska spela Drakar nu. Vi har en plats över för Fogge kommer inte förrän ikväll. Vill du hänga på?"

Johan K

Gammal & dryg
Hur får du tag i de grupperna?
Well, kärnan i det hela är kontakter faktsitk. Dels så träffar man folk på olika konvent ju, är ju nästen som en stor dating-grej av det hela. När man väl snackat med dem & sådant så brukar det oftas lösa sig & man komemr in på just ämtet "grupper som behöver 1 spealre till" & vipps så är det hela löst faktsitk. Så enkelt är det, tro det eller ej.
Brukar funka på de flesta konvent, oavsett storlek.
Åxå en erfarenhet av detta är att det brukar bli ämlans bra åxå, gillar atr spela med folk som man dels känner & dels folk som man aldrig träffat förut.
En nackdel dock, är ju att det åxå kan gå åt hellsike & att amn inte hittar nått folk alls at speal med.

Foggmock

Myrmidon
Så vad skall man åka på? Måste man vara en hel grupp?

Jag rekommenderar något litet i närheten först. Finns det på orten, kör hårt. Då minskar risken att du fastnar i skräpig mat och dålig sömn vilket kraftigt förtar konventsupplevelsen.

Rollspelsscenarion brukar finnas i guldklimpsformat - någon eldsjäl på orten som skrivit ett eget äventyr till ett spel han brinner för brukar bli finfint. Om du har möjlighet så spela med folk du känner. Det brukar underlätta litegrand om man är någorlunda synkade. Då blir det som att gå på en biofilm med gänget, förutom att man håller på i fem timmar istället för två.

Allt möjligt - ju större konvent desto mer täckande utbud. Något mindre konvent kanske ordnar 2-4 scenarion med en eller två pass per scenario och bara en spelledare (som också är konstruktör) och då brukar det bli "vad som är poppis", på Calcon är det ibland Mutant, ibland Western och ibland Eon eller något egenskrivet (Fata Morgana) och mer sällan Dungeons and Dragons. På Gothcon brukar det finnas några skräckscenarion utöver de företagsarrangemang (Neogames brukar ha Eon-scenario, Riotminds DoD-äventyr osv) och ett par friformigare/experimentella saker.

Oftast, tyvärr... :gremsmirk:

MrG

Swashbuckler
Så vad skall man åka på?
GothCon, lagom nära i tid, störst och bäst utbud, plus att påsken är överlägsen som konventshelg och Göteborg är inte så dum stad och konventet finns lagom centralt.

Hur gör man? Måste man vara en hel grupp?
Grupp tycker jag är att föredra, då har man ett socialt nät att umgås med och en trygg grupp att parta sovsal med. Själv funkar säkert också (fast jag har inte prövat det). Tänker du åka själv, så skulle mitt tips vara att försöka spelleda några pass (om du brukar spelleda dvs), kul sätt att se andra spelstilar och lära känna folk. Rollspel med inviduell anmälan dog tyvärr på sent nittiotal, men bra att folk frågar, man skulle kunna tänka ta upp det igen... kanske nått att dona med till LinCon...

Allt spelas på konvent, en hel del saker har små hemmabyggen och lite metaexpriment, nya system brukar man kunna hitta på konvent, liksom gamla och etablerade. Friform kan innebära vad som helst från systemlöst till en hel del formexpriment (som samberättande, roterande spelledare (på flera sätt), fysiksa grejer). En del scenarion är väldigt välarbetade, medan andra är mindre. Lika så är vissa spelledare väldigt skarpa, andra mindre så, fast har man en bra grupp kan man alltid ha kul i alla fall.

Jag vill allra helst spela indiespel, eftersom jag inte har så stora möjligheter att göra det här hemma, men jag är med på vad som helst, egentligen. Jag har ingen koll alls, så upplys mig!
Indierummet finns på GothCon och jag tror det skulle testa ha lite schemalagda arr i år. Rollspelsbaren har kört lite test av system, men det har vilat senaste åren, fast jag skulle kunna ta med mig SOAP RPG så att det går att beställa. Baronens spel är också en klassiker vi brukar ha med.

Vad åker ni på, och varför?
GothCon är bäst (och nu mer närmst), LinCon av tradition, BSK och SydCon när de har rollspel igen (väldigt mysiga konvent) och SSK så fort jag inte har flytt, bröllopsresa eller annat ivägen :gremtongue:

Hur anmäler man sig?
www.gothcon.se borde komma upp med anmälan vilken dag som helst.

Nej och nej. Man kan visserligen undvika de mest välanvända toaletterna (typ de närmst cafeterian) och vissa är nördiga, men det brukar vägas upp av små söta flickor som vill ha uppmärksamhet :gremgrin:

-Gunnar (som lärt sig väldigt mycket av sitt rollspelande via konvet)

Rickard

Urverk speldesign
Rollspel med inviduell anmälan dog tyvärr på sent nittiotal, men bra att folk frågar, man skulle kunna tänka ta upp det igen... kanske nått att dona med till LinCon...
Varför dog det ut? När jag läste om danska konvent för några år sedan, så anmäler man sig endast som enskilda personer och så paras man ihop med andra. Det tyckte jag lät skitkul, för då får man ta del av andras spelstilar. Nackdelen är att man kan råka ut för muppar, men jag har haft min beskärda del av muppar bland spelledare också.

/Han som mest drog till konvent för att umgås, men har tröttnat efter 2-3 år

MrG

Swashbuckler
Varför dog det ut? När jag läste om danska konvent för några år sedan, så anmäler man sig endast som enskilda personer och så paras man ihop med andra. Det tyckte jag lät skitkul, för då får man ta del av andras spelstilar. Nackdelen är att man kan råka ut för muppar, men jag har haft min beskärda del av muppar bland spelledare också.
Tror det var för att arrangörerna tyckte det var roligar att skriva för lag, plus att laggrejerna drog mer folk, att skriva nått och få tjugo pers är rätt skillt från att få tjugo lag á fyra pers.

-G.

Genesis

Ni dés ni maître
Grupp tycker jag är att föredra, då har man ett socialt nät att umgås med och en trygg grupp att parta sovsal med. Själv funkar säkert också (fast jag har inte prövat det).
Grupp är det nog inte frågan om. Det blir nog själv eller inte alls. Jag får helt enkelt leta upp en forumit och leka plåster. :gremelak:

Tänker du åka själv, så skulle mitt tips vara att försöka spelleda några pass (om du brukar spelleda dvs), kul sätt att se andra spelstilar och lära känna folk.
Nja, att spelleda första gången jag åker på konvent är nog inte en så bra idé. Tror det är bättre att åka och se hur saker går till först.

roterande spelledare (på flera sätt)
På hur många sätt kan man rotera en spelledare? :gremsmile:

Indierummet finns på GothCon och jag tror det skulle testa ha lite schemalagda arr i år. Rollspelsbaren har kört lite test av system, men det har vilat senaste åren, fast jag skulle kunna ta med mig SOAP RPG så att det går att beställa. Baronens spel är också en klassiker vi brukar ha med.
Om "Baronens spel" är lika med Münchaussen så är det ju guld. Vad gäller såpaspel så är jag ju mer sugen att lira ditt egenbyggda såpasystem. Vill minnas att det lät rätt häftigt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Brukar åka själv. Men nu för tiden blir det mest brädspel och snacka med folk som gäller för min del.

Min erfarenhet är att det bästa sättet att komma med i en grupp är antingen då att anmäla en grupp med för få spelare eller dyka upp vid spelarsamlingen och fråga om någon grupp behöver spelare.

De konvent jag brukar åka på är Gothcon, BSK, Lincon, sedan ev småkonvent som Halmicon.

/Ulfgeir

Marcus J

Hero
På de konvent jag har varit på (de två sensaste gothcon) så har jag trivts mycket bra. Man får provat en heldrös olika spel som man aldrig spelat eller hört talas om förrut, dock mest kort- och brädspel. Om man svänger inom indierummet så kan man också få sig en dos olika nya rollspel som man aldrig hört talas om. Jag har tyckt mig kunna kategorisera rollspels arren i två olika grupper, de som spelproducenten arrar och de som någon annan arrar. Själv så har jag haft roligare i spel hemmahörande i den andra kategorin, men det kan mycket väl vara slumpen.

Min sammanfattning blir: Åk för allt i världen på konvent! Kom till indierummet på gothcon och spela dogs in the vineyard med mig!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har varit en dålig konventsbesökare fram till helt nyligen, om man bortser från Lincon som ligger på bekvämt cykelavstånd. På senare år har jag även börjat besöka Gothcon regelbundet och tittat in på ett fåtal mindre konvent.

Det tråkiga med de mindre konventen är att de inte riktigt uppnår kritisk massa. Det är helt enkelt inte tillräckligt mycket folk där för att de riktigt ska komma igång. På de större konventen spelas det saker överallt -- det finns alltid något nytt spel att testa, eller något gammalt spel att spela en gång till, eller några forumiter som man kan tråka ut genom att analyserar sönder Carcassonne-partiet som man håller på att vinna överlägset :gremwink: -- medan det på de mindre konventen mer känns som lite folk som dräller runt och en del av dem råkar spela lite spel.

Det beror lite på vad du befarar. Det finns gott om nördar på konvent; att duscha kräver en viss ansträngning; resultatet blir ibland därefter. Magic-spelare påstås lukta sämre än andra konventsbesökare. Jag tror inte att det är sant, utan är övertygad om att alla kategorier av spelare luktar ungefär lika illa i genomsnitt. Orsaken till att Magic-spelarna har dåligt rykte är att det är betydligt fler spelare per kvadratmeter under en Magic-turnering än under en Warhammer-dito, eller under ett rollspelspass i ett i övrigt tomt klassrum.

/tobias

MrG

Swashbuckler
På hur många sätt kan man rotera en spelledare?
Minst två... tre... asch det går säkert på massa sätt, från tag-team (flera spelledare isamma rum som byter av med en grupp), Gararismas sagoversion (där alla spelare fick en bit av sagan/scenariot att spelleda), Bröderna Stursch (spelledarna skiftade grupp mellan varje akt i scenariot)... Folk har bara inte hittat alla sätt ännu :gremgrin:

Om "Baronens spel" är lika med Münchaussen så är det ju guld. Vad gäller såpaspel så är jag ju mer sugen att lira ditt egenbyggda såpasystem. Vill minnas att det lät rätt häftigt
Japp Baronen är Münchaussen, fast SOAP är inte mitt hemmabygget (det tar mer tid än vad vi brukar ha i baren) utan ett rollspel från typ 2001, tror att det är skrivet av Forgefolk (fast jag hade inte hört tals om Forge när jag köpte det.

-Gunnar