Nekromanti Så Lulu...

NilsK

Ligist
Har förstått att Lulu är det bästa som hänt den driftige självpubliceraren sen print on demand kom. Men hur blir egentligen resultatet? Jag har läst massor av forum och recensioner och böcker från Lulu får övervägande mycket bra respons. Men jag undrar på vilka sätt utmärker sig en Lulubok negativt mot en vanlig tryckt bok?

Är det någon som har jämfört en tryckt bok mot en Luluvariant? Jag vet till exempel att Tomas Arfert beställde en Sagabok från Lulu. Hur blev den?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men jag undrar på vilka sätt utmärker sig en Lulubok negativt mot en vanlig tryckt bok?
Min erfarenhet av lulu sträcker sig till det exemplar av Supergänget som jag beställde för ett par veckor sedan. (Om du också vill ha ett exemplar kan du läsa hur man gör på Kaleidoskop-forumet ovan.) Det är färgtryck i den, och trycket är bra. Visserligen inte riktigt lika bra som det kan bli med traditionella tryckmetoder, men helt klart så bra att det inte finns något uppenbart att klaga på. Det ser definitivt bättre ut än de flesta serietidningar från före 1990 i alla fall.

/tobias

Arfert

Facit
Den blev bara OK, men mina egna tryckta är helt överlägset snyggare... papper, bindning osv är inte i samma klass.. och digitaltryckt är digitaltryckt...

Men om jag hade specialdesignat en bok för lulu tror jag resultatet hade blivit bättre.

Genesis

Ni dés ni maître
Men om jag hade specialdesignat en bok för lulu tror jag resultatet hade blivit bättre.
För oss som inte är så hemma på det där med tryckning och så, hur hade en bok specialdesignad för Lulu blivit? Vad skall man tänka på?

NilsK

Ligist
en relaterad fråga

kan jag ladda upp en pdf jag köpt, säg sf-liret 2320, till Lulu och trycka den till mig själv?

Jag gillar inte pdf:er något vidare nämligen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: en relaterad fråga

kan jag ladda upp en pdf jag köpt, säg sf-liret 2320, till Lulu och trycka den till mig själv?
Nej, du måste ha rättigheterna till det du ska trycka upp. (Vilket oftast betyder att du måste ha skrivit det själv.)

/tobias

Arfert

Facit
jag skulle göra bilder och sånt som ser bra ut i en vanlig laserutskrift, til att börja med, i svartvitt.. hög kontrast osv... och använt ett av deras standardformat.

NilsK

Ligist

jo ok, men rent praktiskt, kollar lulu det?

Jag menar det är för helt privat bruk och jag vet att man kan göra likadant med köpta pdf:er hos kopierings/print företaget django/jingo (kommer inte ihåg vad det heter...).

Jag menar man får printa ut en köpt pdf varför får man då inte binda in den pch printa den ordentligt?

Arfert

Facit

i och för sig så kan du ju lika gärna gå med din nedladdade pdf och be den lokala printshoppen skriva ut den, och lim- eller ringbinda.. Kanske inte lika snyggt, men lagligt.