Hur fan håller man reda på allt?
Ett bra knep är att använda utskrivna små lappar för ens powers. Det finns sådana att ladda ner från nätet. Jag har några med en ikonografi som hjälper en att se vad det är fråga om för sorts attack, range och så vidare.
Vidare så behöver du bara ta fram och kolla på dina powers som aktiveras via actions när det väl blir din tur. Ett tips kan alltså vara att lägga undan dem när det inte är din tur, så att du kan fokusera på förmågor i stil med immediate interrupts när dina kompisar och monstren håller på.
en vanlig koboldjävel har ofta 3-4 förmågor som DM ska hålla i huvet - och det är ofta 3-4 OLIKA sorters kobolder i en encounter.
Mmm, jag kan mycket väl föreställa mig att jag som SL skulle kunna glömma bort Kobold Dragonshields 'Dragonshield tactics'-förmåga. (Det är en immediate reaction som aktiveras när en angränsande fiende shiftar iväg eller när en fiende förflyttar sig till en angränsande ruta; varpå kobolden får shifta en ruta) Eftersom det är en så generell händelse så gissar jag att det lätt skulle kunna hända att jag missade en sådan sak, om det gällde en stor encounter med många varelser inblandade.
Ett tips är att låta bli varelser med passiva förmågor, om du vill ha ett så enkeladministrerat spel som möjligt. Alltså; låt bli dem som det står något i stil med Resistance, Immediate Reaction, Immediate Interrupt, och sådana som kan göra skada under sina fienders tur (såsom Needlefang Drake Swarm (en av mina favoritfiender i den nya monstermanualen, btw) som får anfalla personer som inleder sina drag i rutor som angränsar till Needlefangsvärmen).
Det är ingenting man behöver skämmas för. Jag skulle lätt kunna tänka mig att byta ut Kobold Dragonshields mot några fler vanliga Skirmishers i en encounter som var så komplex att jag misstänkte att jag skulle få svårt att hålla redo på Draksköldarnas passiva förmåga.
Det finns också gott om monster som helt saknar passiva förmågor, om man vill ha väldigt lättadministrativa encounters. De tillhör faktiskt majoriteten.
Vad är poängen med allt detta duttande med förmågor, finns det nåt syfte, nån som fattar vad konstruktörerna vill?
Jag fattar exakt vad konstruktörerna vill: De vill åt taktiska utmaningar.
I 3.x var valen simpla, medan reglerna var krångliga (jag vet fortfarande inte hur en grapple egentligen funkar i 3.x).
Nu för tiden är valen svåra, medan reglerna är enkla.
Jag har ännu inte vant mig vid att allt är så simplifierat i 4.E; såsom att man tagit bort den gamla regeln för diagonal förflyttning och att koner och areor ersatts med stora kvadrater. Men jag har börjat förlika mig med det.
Jag vill ha ett D&D Lite. Eller typ börja på level -5 för att få en lagom learning curve för nybörjarspelare.
Jag kan hålla med om att det är rätt mycket på en gång för en lvl 1-person. Jag föreslår att du undervisar spelarna lite om systemet genom att köra några enkla teststrider med dem. Använd fiender med enkla abilities, så att spelarna kan koncentrera sig på sina egna förmågor.
Fire Beetles,
Guard Drakes och
Kruthik Youngs tror jag är väldigt lämpliga för uppgiften, då de har få och enkla förmågor att hålla reda på.
Lycka till!