Nekromanti [Så mycket som jag älskat er] Åldersgräns på konventsscenarier?

entomophobiac

Low Prep High Play
Tänkte vara ute i god tid denna gången, så de senaste veckorna har jag börjat skissa på 2020 års GothCon-scenario. Det är helt enkelt alldeles för roligt att arrangera scenarier för att jag ska sluta med det riktigt än.

Jag gillade att använda mycket "props" i Fyra StuG, och känner att jag vill ta det ytterligare ett steg längre. Så denna gången är jag nyfiken på att skriva något som är en FBI-undersökning i USA på 80-talet. Något i stil med de riktiga undersökningar som gjordes på 70-80-talet i fotspåren av både kulter (som Peoples Temple) och seriemördare (som Ted Bundy).

Men det här är riktigt otäcka ämnen med väldigt otäcka undertoner, och när jag börjat kika på vilka props som är intressanta så är brottsplatsfotografier en av dem. Dessa är ofta väldigt grafiska. Så det som slog mig är att det här scenariot--om jag fortsätter i den här riktningen--kanske rentav blir något som behöver ha en åldersgräns, eller någon form av content warnings?

Hur hanteras detta för exempelvis KULT, eller andra skräckspel som kan innehålla otäckheter? Eller är det helt enkelt god sed att hålla sig borta från det och jag borde överväga att byta riktning?

kwarnberg

Swordsman
Åldersgräns och tydlig content warning redan i beskrivningen tror jag är rätt väg att gå.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag skulle spontant föreslå två verktyg: information och rekommenderad åldersgräns.

Informationen bör vara tydlig med att sådant material kommer att förekomma, så att det inte kommer som en överraskning för spelarna. Det kommer ju inte som en överraskning för rollpersonerna, så du förlorar inget på att informera om detta i förväg. Tvärtom kan det vara något som gör spelare mer intresserade, om de vet om det i förväg.

En rekommenderad åldersgräns kan hjälpa att förklara att det inte bör spelas av mycket unga människor. Detta kopplat till ovanstående torde innebära att de spelare som kommer till spelpassen är tydligt informerade om vad de kan förvänta sig. Och då brukar det ordna sig.

Jag tycker inte du ska byta riktning. Du kan dock även skriva alternativa texter för den spelledare som inte vill använda bilderna, så att spelarna kan få den viktiga informationen som finns i dem på annat sätt.

/Magnus

entomophobiac

Low Prep High Play
Magnus Seter;n325800 said:
En rekommenderad åldersgräns kan hjälpa att förklara att det inte bör spelas av mycket unga människor. Detta kopplat till ovanstående torde innebära att de spelare som kommer till spelpassen är tydligt informerade om vad de kan förvänta sig. Och då brukar det ordna sig.
Det här är en väldigt bra rekommendation, som jag fick med mig av erfarenhet från Fyra StuG också.En av grupperna utgjordes av väldigt unga spelare--runt 15--vilket var roligt, men samtidigt innebar att de inte var helt införstådda med hur brutalt och otäckt det är med krig i allmänhet och andra världskriget i synnerhet. Det är trots allt länge sedan jag själv var 15, så det hade aldrig egentligen slagit mig att den situationen skulle kunna dyka upp.

Lupus Maximus

Tekniker
Hur GothCon tänker i detta fall har jag ingen aning om, och tänker lämna osagt. Men några tankar...

Många 15-16 åringar har nog redan sett värre på både film och nätet. Så ur den synpunkten är det nog mer viktigt med en bra varning eller "innehållsförteckning". Det låter ju också som att det knappast kommer att spoila något om det varnas.

Utan åldersgräns så kommer nog en del 13-åringar att anmäla intresse, för varningen kommer att vara ett säljargument som lockar dem.

Dock, under förutsättning att konventet tycker det är ok, så skulle jag nog ända sätta en 18-årsgräns, pga myndighetsåldern. För även om yngre kanske inte har problem med det, så kan föräldrar ha det. När de är myndiga har inte föräldrarna något att komma med om de får reda på att du har utsatt deras oskyldiga små änglar för hemska brottsplatsbilder.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har kört grejer som drop-in på konvent som jag satt 18 årsgräns på. Förmodligen var de inte sexigare/hemskare än någon random tv-serie som de yngre spelarna skulle sluka i vanliga fall. Men jag kände mig inte bekväm att som 30+ farbror diskutera samlivets mörkare aspekter med barn i underhållningssyfte. Så gränsen var snarast för att skydda mig själv, mer än att värna om några oskuldsfulla barnasinnen.

Samtidigt var ju 18-flaggan en tydlig signal till alla att det här spelet kunde braka åstad.

Khan

Kondottiär
Jag tycker både CW och åldersgränser är trubbiga verktyg, men de är absolut bättre än inga verktyg alls. En åldersgräns i kombination med en tydligt förklarande text (Det här scenariot handlar om utsatthet, ångest och om barn som dör. Artonårsgräns) så det blir lite mer tydligt tror jag är det jag skulle föredra.

Jag tror lite som Wilper, en 18-flagga är en tydlig signal snarare än en absolut gräns. Det är ju ingen hemlighet att en av de största anledningarna till att kolla på skräckfilm som tonåring är den kittlande känslan av att göra något förbjudet. Men jag har aldrig blivit lika ångestfylld och illa till mods av att se en 18-årsfilm (valfri Fredagen den 13de, tex) som jag blivit av att se Eraserhead, som bara fick 13årsgräns.

McAber

Varulv
Jag har inte varit på GothCon, men brukar vara på LinCon. Jag har haft med mina barn sedan de var 10 och 14 (nu är de 15 och 19). Jag brukar höra av mig till den som håller i scenariot för att kolla hur det kan funka för mina barn. Ibland kan det vara ganska tydligt från beskrivningen och ibland inte. Sedan kan även regelsystemet vara för krångligt även om inte scenariots innehåll är för tungt, och det är också bra att veta.
För det mesta för jag bra och upplysande svar. Men det är kanske inta alla föräldrar som gör som jag.