Nekromanti Så vad gör vi nu?

Björn den gode

Swashbuckler
Mest så tror jag att vi väntar, först ska spider bli klar med flytten, sen ska spider ha forumssemester, och sen ska vi be snällt om att få hjälp med att sätta upp testsidor för det här. Då kommer det vara en hel del jobb med att lägga upp det redan insamlade, med tillhörande pitch-texter, länkar, och namn.

Innan det så skulle vi fortsätta kunna samla in scenarion. Jag har just nu fått in från:
  • Oldtimer, Dunder och Drakar 4st
  • Mylingspel (Tina mfl), En garde, 6
  • Diverse, Jeepform, 13
  • Kurragömmaklubben, friform, 3
  • Rollspelsbaren (Gunnar), friform/fallen reich, 9
  • Trevliga scenarion, friform, 4
  • Ape of wrath, friform, 1
  • Krille, andra imperiet/västmark, 9
  • Robert Johnsson, bortom, 6
  • Ymir, Kote, 1
Jag var i kontakt med ytterligare några personer på gamla forumet och på nätet, och de flesta är väldigt positiva även om några måste tjatas på. Om någon mer är intresserad av att hjälpa till att samla in fler scenarion, (nu när vi passerat 50 redan, nog ska vi tillsammans kunna komma över 100 innan öppning?) så skulle jag tycka det vore jättekul, gärna någon med lite kontakter i mer regelspelskretsar, jag har funderat på att försöka plocka in ett gäng scenarion från stockholms scenariofestival, men i nuläget känner jag att det är rätt friformsdominerat ändå, och tanken är inte att det här ska bli friformsbiblioteket, utan det är mer att jag har gått på författare jag känner till och tycker är bra vilket oftast har varit åt det hållet.

Jag tror dock alls inte att kanalerna är uttömda, här är några förslag på vad vi skulle kunna göra
  • Kontakta era vänner/folk ni hört om och samla in scenarion, vill vi ge en enhetlig bild så prata med mig först så kan jag beskriva hur jag gått tillväga så här långt.
  • Lägg ut en tråd på forumet att vi söker scenarion, då bör vi nog först diskutera ihop oss vilken typ av scenarion vi söker
  • Data-mining på konventshemsidorna, Gothcon har ibland skrivit ut mailadress till arrangörer, det är redan så jag hittat flera av de ovan, men det skulle gå att göra mer systematiskt och sen mass-maila* alla som skrivit scenarion på gothcon senaste 15 åren och publicerat sin mailadress. *Jag tror inte på massmaila som att bara skicka samma mail till alla, utan att utfallet blir mycket bättre om en lägger ner sig lite innan så det kan bli lite personligt.
  • Leta i gamla artikelsystemet/forumet efter äventyr, dessa borde vi nästan kunna lägga upp utan att få tillåtelse igen känner jag

På sikt så tror jag även stenhårt på att kontakta våra aktiva konvent och skapa samarbeten, men jag tror att vi första måste ha något i vart fall lite imponerande som är ute och fungerar. Samma sak med att annonsera bredare i andra kanaler, även om målsättningen där är att få in nya scenarion så bör vi först vara uppe och snurra så att även andra som läser den kan lockas till att använda det.

Sen också på längre sikt så är det dags att starta rollspelsklubben på forumet (som fungerar som forumets filmklubb fast istället så spelar en ett scenario från scenariobiblioteket och skriver om det i en tråd).

Mina tankar just nu, vem är på?

solvebring

Superhero
Precis, vi behöver vänta ut forumet och Spider, så den biten med sidor och funktioner kan vi ju lägga på hyllan ett tag.

Jag tycker att det här med att efterlysa på forumet låter som en bra ända att börja i. Där kan vi börja, så vi kan väl helt enkelt försöka sätta upp ramarna för detta?
... Jag har förresten ett systemlöst scenario a la övernaturlig deckare att bidra med för egen del, om det funkar?

Sedan kan vi ju försöka bestämma ett namn på detta?
Björn den gode said:
Ditt äventyr passar antagligen alldeles ypperligt, maila gärna så att jag har alla på samma ställe. gwaihir snabela telia.com
solvebring said:
Gut. Har mailat dig nu! =)

Björn den gode

Swashbuckler
Men, nej, nu lyckades wrnu äta upp mitt inlägg.
solvebring said:
Känner igen det där. När jag senast skrev i detta forum skrev jag ett skitlångt inlägg av en arbetsordningsplanering, varpå inlägget åts upp och jag inte orkade skriva om det. Så tack för att du tagit upp saken och dragit lasset vidare. =)

Björn den gode

Swashbuckler
Hur som helst, som namn föreslår jag scenariobiblioteket, kom gärna med fler förslag.

Som koncept är jag rätt osäker se det här som ett första utkast:

Scenariobiblioteket samlar rollspelsscenarion. Alla scenarion som spelats på ett större konvent är mycket välkomna. Alla andra scenarion av liknande form och av viss kvalité är lika välkomna. Det är inte till för work in progress-texter, använd forumet till det, inte heller för rollspel även om gränsen där ibland är flytande.

Någon borde kolla på det här med rättigheter också, det jag har kommunicerat hitintills till folk är:
"Upplägget skulle då bli att de scenarion du valt att lägga upp görs tillgängliga på en ny del av rollspel.nu (scenariobiblioteket alltså), men du behåller alla rättigheter och kan när som helst begära att det tas ner, jag kan också se till så att det vid varje scenario ligger en tydlig länk till din egen hemsida så att besökare hittar sig vidare."

solvebring

Superhero
Jag gillar Scenariobiblioteket. ... Jag kan i alla fall inte komma på något bättre och Scenariobanken är ju liksom gjort och har sina associationer.

Vad gäller rättigheter kan jag försöka skriva ihop några som poängterar att vi endast tar oss publikationsrätten i form av publikation på just Scenariobiblioteket och ingen annanstans och att man när man laddat upp scenariot behåller alla normala rättigheter i form av upphovsman men att man också införstår sig med privatpersoners rätt att använda, skriva ut, kopiera och ändra scenariot för personligt bruk – dock utan rätt att på egen hand sprida materialet vidare utan upphovsmannens tillåtelse. ... Sedan vad som egentligen gäller enligt svensk lag vetefan, men om vi skriver något åt det där hållet så tror jag att vi säkrat oss, upphovmannen och brukaren.

solvebring

Superhero
Andra att höra av sig till gällande scenarion, som jag tror kan vara intressanta är Tomas Arfert, Klaatu (Jörgen Karlsson, Medusa Games), Magnus Seter (som är med i den här arbetsgruppen, ju!) och Han (Rickard Elimää).
Björn den gode said:
Jättebra! Vet du vad de har gjort också? Jag känner att det är mycket lättare att fråga om vi kan få ha med X än någon allmän, hej har du gjort något bra scenario...

solvebring

Superhero
Arfert har la några till Saga och Fantasy, om han nu vill dela dem. Klaatu har gjort massor till DoD6 och T i egenskap av Medusa Games och flera till Fantasy!, Magnus har la gjort några DoD:isar förr, väl(?) och Rickard har la gjort några fisktankar och några till DoD. Så om man utgår från det och frågar vilka de själva är nöjda med och skulle vilja dela med sig av?
Björn den gode said:
Låter bra, du eller jag?

solvebring

Superhero
Jag kan pröva får vi se. Ungefär vad har du sagt till de andra som du tagit kontakt med?
Björn den gode said:
Jag har skickat ett pm, till dig med ett exempel
solvebring said:
Great! Själv kan jag inte skicka PM just nu. Får bara felmeddelanden. Skit ...

solvebring

Superhero
Så, nu när jag kan skicka PM igen så har jag avklarat att kontakta Arfert, Klaatu, Rickard/Han och Magnus Seter.

Någon som har förslag på flera?

solvebring

Superhero
Så, samtliga intresserade och bara Klaatu innebär ett 30+ scenarion om man skulle ta allt från MedusaGames, vilket man enligt min ringa mening borde göra, för Jörgen Karlsson aka Klaatu har alltid varit en mycket seriös och flitig själ i mina ögon. Vi har förövrigt samarbetat en del under åren och jag kan med andra ord gå i god för de orden.

Björn den gode

Swashbuckler
Grymt! Det här är ju jättebra nyheter! Nästa steg är att driva in dom, ge dom tid förstås men sluta inte ligga på innan du har alla filer liggandes på din (eller min) hårddisk. Dessutom, om vi nu får tag på så många scenarion i den genren, vad tror ni om att öppna upp även för scenarion som är åt lajvhållet som det mesta på stockholm scenario festival? Jag har låtit bli att kontakta några sådana eftersom jag inte ville få en övervikt av scenarion av den typen men det verkar ju inte längre vara någon risk. Samtidigt så finns det ju någon slags gräns mellan vad som är ett (bords)rollspelsscenario och vad som är ett lajvscenario, och det är inte självklart att vi bör samla båda typerna, särskilt inte eftersom det redan finns en sida inlajv.se som samlar lajvscenarion (fast grejen är att de verkar vara ganska dåliga på det).

Vad säger ni?

Björn den gode

Swashbuckler
Jo, en annan fråga som är liknande, är att det finns fler jeepformscenarion vi kan lägga upp om vi vill men som är på engelska, vill vi ha dessa också?

solvebring

Superhero
Rent spontant känner jag att det vore roligt att även kunna erbjuda lajvmaterial och scenarion på andra språk. Jag vet inte vad andra tycker, men så tycker jag i alla fall.
Björn den gode said:
Det där är förresten en bra fråga, vilka är de som känner sig som att det är med och driver det här? Är ju mest du och jag som skriver i den här tråden men det vore nog bra om vi fick lite fler aktiva. Vilka ser det här forumet?
solvebring said:
Endast den gamla arbetsgruppen ... Seter, du, jag, anth, Mukwa och Spider, tror jag.

Ska vi efterlysa fler? Kanske höra av oss personligen till sådana vi tror vore lämpade?
Eller säga vi vill ha X stycken, och efterlysa?

solvebring

Superhero
Vad gäller att driva in material är det bara att ladda ned allt som tillhör scenario och kampanjer från Medusa Games. Arfert och Magnus ska höra av sig med det urval de vill göra.

Björn den gode

Swashbuckler
Så vad gör vi nu? Vi fortsätter samla in scenarion men jag tycker också vi ska försöka göra något presentabelt av googledriven, min tanke är att vi kanske kan göra en del jobb som ändå kommer behöva göras innan vi lägger upp det i artikelsystemet.

Så vad tror ni om att försöka införa följande standard:

Varje scenario (oavsett om det är en eller flera filer) ligger i en egen mapp. I den mappen finns också en textfil med information som innehåller:
  • Scenariots namn
  • Författarnas namn
  • Makarkollektiv/Företag
  • Varumärke/Genre
  • Introduktionstext (i många fall är det bara att kopiera men i några fall kanske vi måste skriva något)
  • Årtal (om känt)
  • Länk till författarens/makarkollektivets hemsida om så erbjudits i konversationen eller om den är känd ändå

När vi har detta på plats så tycker jag att vi skulle kunna gå ut med en beta, vilket i det här fallet innebär att vi börjar dela med oss av länken till googledriven. Min tanke är att vi i ett första steg enbart delar med oss av den till författare som själva har något med på sidan och kanske en liten 3-5personer fokusgrupp balnd wrnuanvändare . Då skulle vi dels i förväg kunna få feedback ifall någon tycker att introtexten är fel eller vill lägga till årtal osv, men att vi är väldigt tydliga med att det här är en alfa/beta. Jag tror att det är ett mycket enklare budskap att förmedla om vi inte går ut publikt och helst skulle jag nog vilja se ett lösenord också för att komma in, mest för att uppenbart påpeka att även om du fått länken så är inte tanken här att det ska vara något publikt och därför har du också fått ett lösenord, ingen annan ska förstås fortfarande kunna ändra på innehållet.

Att skapa textfilen kommer vara en del jobb, men det blir inte mindre jobb ju fler scenarion vi har, och vi kommer behöva ha något liknande när vi sen får till det i artikelsystemet eller vad det nu blir i slutändan.

Vad tror ni om det här?

anth

Vetefan
Björn den gode;n8278 said:
  • Scenariots namn
  • Författarnas namn
  • Makarkollektiv/Företag
  • Varumärke/Genre
  • Introduktionstext (i många fall är det bara att kopiera men i några fall kanske vi måste skriva något)
  • Årtal (om känt)
  • Länk till författarens/makarkollektivets hemsida om så erbjudits i konversationen eller om den är känd ändå
Jag skulle vilja ändra första punkten till:
- Svitens namn, scenariots nummer i sviten, scenariots namn.
Det inte så jättevanligt med sviter, men de förekommer och då är det lika bra att bestämma nu hur vi ska hantera det.

Jag skulle vilja ändra sista punkten till länk/länkar. Är det flera personer inblandade kan det även vara flera hemsidor.

Sedan hoppas jag att vi i framtiden kan lägga till punkterna:
- Betyg
- Recensioner

I övrigt ser det vettigt ut.
Björn den gode said:
Bra input, håller med på alla punkter utom möjligtvis betyg men den diskussionen kan vi ta när det blir aktuellt.