Nekromanti Så vad tror vi om Snösaga då?

Eksem

Champion
Jag hoppas som fan på den. Jag är jättekär i kampanjer. Och namnet är nästan löjligt inspirerande. Och formen och illustrationerna (det lilla man sett) är löjligt snygga. Jag tänker lätt köpa den (och Vildhjärta, eller vad det nu heter?) fast jag inte ens äger DoD6.

Dilandau

Myrmidon
Jag ser redan fram mot del 2: "Tösaga".

:)

Är det någon som vet hur många sidor joxet är på?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
136 sidor ...

... men det är bara för att jag fick order om att hålla nere sidantalet så mycket det bara gick.

Textmassan är på sammanlagt 790.000 tecken så jag hade lätt kunnat låta den bli 192 sidor.

Det hade dock blivit ganska mycket dyrare för er slutkonsumenter så jag hoppas att ni inte klagar alltför mycket på den lilla typgraden (jag har – som jag tidigare nämnt – valt ett extremt tydligt typsnitt och spärrat texten något för att få en så tydlig ordbild som möjligt).

Foggmock

Myrmidon
Re: 136 sidor ...

Hmm. det är en svår fråga, då man gärna betalar lite extra för bra grejer, tex en hundralapp eller kanske mera för att få hårdpärmar. hur mycket dessa sidor hade kostat vet jag inte, men jag antar att det inte är oläsligt i alla fall, och då får det väl klassas som OK.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Som jämförelse...

...kan jag säga att många rollspel, alltså grundreglerna, klockar in på 800 000 tecken. Man får mycket godis för pengarna i det här fallet.

Och det jag har sett, och läst, av Snösaga är snorbra och ascoolt.

M.

Vindhand

Myrmidon
Har inte DoD6 och köper ganska litet rollspelsprodukter men snösaga blir nog en av dem... det finns många anledningar:
* Maffiga kampanjer är inte det vanligaste här i världen... fasen många företag vill ju helst inte ens ge ut vettiga äventyr.
* Den verkar bli snygg. Oavsett innehållet så kan man alltså mjölka den på idéer och inspiration.
* Håller den klass med (Magnus Seters) Vinterskogens hemlighet eller (Riotminds) Vildhjärta så blir innehållet också ganska maffigt.
* Dante har lovat mycket material och litet fluff.

Mums :gremsmile:

Äventyr

Världsbyggare
Re: Sagor och levels

Jag måste säga att jag gillar tanken på sagoinspirerad fantasy i en nordisk miljö. Det som hindrat mig från att införskaffa DoD 6 hittills är att Riotminds gått ett steg tillbaka och infört ett levelsystem. Kanske man skulle investera i en regelbok lagom till Expert-utgåvan?

/Daniel

Vindhand

Myrmidon

Det som hindrat mig från att införskaffa DoD 6 hittills är att Riotminds gått ett steg tillbaka och infört ett levelsystem.

Beroende på hur man räknar så är det faktiskt 10 steg tillbaka :)

1 Levels fanns i D&D
2 chaosium utvecklade ett levelfritt system
3 det kom ut i en ny utgåva
4 Äventyrsspel köpte en licens och översatte det. (första dod)
5 DoD-85
6 DoD-87
7 Expert/Gigant
8 DoD-91
9 (Chronopia)
10 DoD 6

Eller så kan man se det som ett steg i sidled... beroende på vad man tycker om levlar /images/icons/smile.gif

Äventyr

Världsbyggare

Ha! Jag visste det. Muahaha. Utöver levels så tror jag bestämt att jag kan gilla DoD. Och då menar jag inte bara Trudvang.

/Daniel