Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Jo, jag kommer kanske lyckas få till lite OSR-spel framöver och ... jag har läst regelböckerna, dammsugit bloggarna, lyssnad på poddarna och känner att jag har ganska mycket på fötterna när det gäller regler (och husregler) och spelstil. Men! Att spelleda är ju först och främst ett hantverk, som dessutom underlättas om man har rätt verktyg.
Min fråga är helt enkelt vad ni som brukar spelleda OSR använder för resurser? Då menar jag saker som namnlistor, npc-blad, tidsbokföringspapper, musikappar, slumptabeller/-program och så vidare, allt sånt där som gör livet bakom bordet lättare. Jag talar om sånt som finns på www eller sparat på din dator eller något papper i en gammal Judges Guild-modul från nittonhundrafrösihjäl.
Och vad tycker du är lika oumbärligt som tärningar?
Alla svar är intressanta, men det som jag mest går och funderar på just nu är:
1. Namngenerator/-listor med lagom häftiga fantasynamn.
2. Retainer-generator; jo, jag känner till Meatshields och är beredd att använda den, men vad är alternativen?
3. Utrustningspaket. Två för varje klass, med färdiga vikter och priser, så att det går ännu snabbare att göra karaktärer.
Min fråga är helt enkelt vad ni som brukar spelleda OSR använder för resurser? Då menar jag saker som namnlistor, npc-blad, tidsbokföringspapper, musikappar, slumptabeller/-program och så vidare, allt sånt där som gör livet bakom bordet lättare. Jag talar om sånt som finns på www eller sparat på din dator eller något papper i en gammal Judges Guild-modul från nittonhundrafrösihjäl.
Och vad tycker du är lika oumbärligt som tärningar?
Alla svar är intressanta, men det som jag mest går och funderar på just nu är:
1. Namngenerator/-listor med lagom häftiga fantasynamn.
2. Retainer-generator; jo, jag känner till Meatshields och är beredd att använda den, men vad är alternativen?
3. Utrustningspaket. Två för varje klass, med färdiga vikter och priser, så att det går ännu snabbare att göra karaktärer.