Nekromanti Så: vilka spelresurser är oumbärliga för OSR-spel?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Jo, jag kommer kanske lyckas få till lite OSR-spel framöver och ... jag har läst regelböckerna, dammsugit bloggarna, lyssnad på poddarna och känner att jag har ganska mycket på fötterna när det gäller regler (och husregler) och spelstil. Men! Att spelleda är ju först och främst ett hantverk, som dessutom underlättas om man har rätt verktyg.

Min fråga är helt enkelt vad ni som brukar spelleda OSR använder för resurser? Då menar jag saker som namnlistor, npc-blad, tidsbokföringspapper, musikappar, slumptabeller/-program och så vidare, allt sånt där som gör livet bakom bordet lättare. Jag talar om sånt som finns på www eller sparat på din dator eller något papper i en gammal Judges Guild-modul från nittonhundrafrösihjäl.

Och vad tycker du är lika oumbärligt som tärningar?

Alla svar är intressanta, men det som jag mest går och funderar på just nu är:

1. Namngenerator/-listor med lagom häftiga fantasynamn.

2. Retainer-generator; jo, jag känner till Meatshields och är beredd att använda den, men vad är alternativen?

3. Utrustningspaket. Två för varje klass, med färdiga vikter och priser, så att det går ännu snabbare att göra karaktärer.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
B4 The Lost City har färdiga utrustningslistor men vi använder dom i D&D 5e.

Annars försöker jag ha rotation på verktygen. Blir lätt att man drunknar i verktyg och tabeller.
Vad har jag i min DM-låda nu?
• regelböckerna
• monsterkompendiet från 2e, aQ-appendixet
• tre dungeon-böcker (yawning portal, dyson 1&2)
• ACKS för extra regler för domains och mercantile
• Hillfolk för extra regler för gruppskapande och drivna RP
• Hawa och Zakhara böcker
• Pärm med tabeller för SLPer och deras stats, hemligheter, namn och fickor
• Kartor
• Bilder på al-Badia och al-Hadhar och tält och kaffe och kläder osv
• Båt-reglerna från Golden Voyages
• Kartoteksask med min "papperswiki" i A7
• Sorobans till mina pretties' stridspoäng
• Lappar, pennor och tärningar
• En liten droppflaska LSD
• Utskrivna dungeons
• Tomma rollformulär

Vad har jag haft tidigare… Vornheim brukar bli användbar. Relationskartor från Red Tide / Silent Legions. Donjon.bin.sh är bra när jag preppar men gillar att varva den med andra källor, den kan bli lite enformig. Konstigt nog har den en svinbra stocker kopplad till helt värdelösa kartor, så vad jag ofta gör är att jag snor innehållet från en donjon-karta men lägger i en bra karta.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
luddwig;n239164 said:
Skarpskytten, vilket spel blir det?
Labyrinth Lord.

Jag har en sliten kopia Red Box också och är lite frestad att köra den, men dels är Mentzer taskig mot clericen och dels är min kopia ganska sönderspelad (av någon annan, för länge sedan, min frus kompis hittade den i ett förråd).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,097
Location
Sthlm
Jag har insett att gruppen behöver:
Formulär för hierlings
Generator för hierlings
Ett tidshållnings formulär
Klara direktiv om vem som ritar karta.
Sen så skulle jag samla på mig lite tabeller för miljön. Jag spelleder oftast ASE, och där finns det mycket i böckerna.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,244
Location
Stockholm
Saker jag brukar ha när jag spelleder OSR:
  • Tidshållningsark (räcker egentligen med att kryssa för hur många turns som gått, gärna med lite plats för att notera när spells, ljuskällor och liknande tar slut).
  • Vill jag ha namnlistor brukar jag plocka fram boken The Story Games Name Project.
  • Ett gäng olika tärningsset, så man kan slå flera t20+skadetärningar samtidigt, en för varje attack/fiende (med skadetärning i samma färg). Och så har man antingen i förväg bestämt vilken som går på vilken RP eller så kan man ta den t20:n som ligger närmast respektive spelare.
  • Anteckningspapper/block där man kan hålla koll på monsters HP och motsvarande.
  • Lite anteckningar för det aktuella äventyret vi spelar om det behövs (typ förberedda spells för NPC:s, minnesanteckningar för speciella fällor eller motsvarande).
  • Kanske Vornheim för "I search the body"-tabell om det passar med setting. Kanske andra böcker med bra tabeller som t.ex. den här
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
@Skarps: Det såg ut som om några av Basic-grejerna skulle komma som POD men det verkar ha kommit av sig :(
PDF:erna finns iaf

@Jocke Ja, här (i PS:et) har vi mina hirelings/hench-formulär. Använder också till druidens shapeshifting.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja kalender!!! Har jag i min DM-låda också. Och så tar spellkorten upp en massa plats i den men dom är ju inte OSR.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
En viktig resurs är spelarna!
Låt en av dem vara initiativansvarig (eller kör med gruppinitiativ). Låt spelarna sätta ihop några utrustningspaket. Låt spelarna namnge och beskriva henchmen.

Rulla 20 namn på din namntabell och bocka av dem ett i taget när det behövs, så går det lite snabbare.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis;n239202 said:
Kan du berätta mer om detta?
Äntligen får jag nån nytta av min superkraft som time pilot! Kan nämligen resa tillbaka i tiden och skriva detta inlägg! ???
Tyvärr duger inte mina krafter till för att rätta från A6 till A7 som det ska vara. Det är en åttondels papper iaf.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
with a dream in your heart you're never alone
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Kom på en sak till.

Handlingskort, en per spelare och hireling, med de vanligaste handlingarna. Finns det att köpa, har någon gjort, är det onödigt?
 
Top