Nekromanti Söka lägenhet

G

Guest

Guest
Jag har bott i nästan en månad nu i min nuvarande lägenhet, och idag fick jag reda på att jag inte kommer få bo kvar längre än februari, eftersom jag slutade söka i göteborg när jag fick denna lägenhet så är min väntetid nu 1 år, jag vill inte bli hemlös så jaqg vill gärna ha alla sökmöjligheter som är via internet att tillgå, sedan vore inte tips och trix fel heller.

/Zorbeltuss som kommer sälja/slänga allt han äger för att klara av en flytt så här nära inpå den förra som gick på ca 4500 sek

Übereil

Swashbuckler
Zorbeltuss said:
Jag har bott i nästan en månad nu i min nuvarande lägenhet, och idag fick jag reda på att jag inte kommer få bo kvar längre än februari...
Varför inte?

Übereil

G

Guest

Guest
För att han som satt på förstahandskontraktet sade upp det utan förvarning.

G

Guest

Guest
Förtydling

Jag kommer behöva flytta innan 28:de, jag vill ha ett bra sätt att söka förstahandslägenheter så alla sådana tips tages emot tacksamt, särskilda tipps om korta bostadsköer och hur man kan manövrera sig runt bostadsköer i särskilda fall är också tipps som jag blir mycket tacksam för.

/Zorbeltuss som även kan tänka sig en bostadsrätt om det är runt 10k i insats men det är väl bara önsketänkande.

tull

Hero
Re: Förtydling

Gör de inga utförsäljningar av allmännytta i gbg?

G

Guest

Guest
Re: Förtydling

Ingen koll på vad det är faktiskt, och svenska wikipedias artikel säger mig ingenting tyvärr.

Men det är helt klart värt att kolla upp...

Patrick Bateman

Warrior
Jag tror du behöver göra ett massutskick av öppna ansökningar till en massa privata hyresägare. Det gjorde jag när jag sökte bostad (dock ej i Gbg) för några år sen. Det är ett ganska trubbigt instrument, men jag fick ändå svar. Av ca femtio skickade brev, fick jag svar från 3-4 hyresägare varav ett svar ledde till ett förstahandskontrakt.

Nu hade jag turen att få en adresslista av en kompis på en massa små hyresägare. Det finns en bok framtagen för just det här ändåmålet, Bostadsguiden. Den kostar 195 kr, men jag gissar att den är värd sina pengar. Kom ihåg att det finns många små hyresägare som normalt helt går under radarn när du gör vanliga sökningar på bostadsköer. Jag tänker på fastighetsägare som kanske bara har 3-4 fastigheter i sitt bestånd. Jag har inte läst boken själv, men jag gissar att även dessa små ägare finns med.

Bostadsguiden Göteborg

Hartland

Warrior
En snabb sökning i Gotlib säger att den även finns på biblioteket, om man inte känner sig sugen på att slänga ut ett par hundra på en referensbok. =)

Den verkar dock vara populär (7 st står i kö) så du kanske får lov att titta i den på plats.

/Hartland
- marknadsför biblioteken lite