Nekromanti Söker äventyrstips

The_Gorger

Hero
Jag råkade nämna något om rollspel för en kvinnlig spexpolare till mig, varpå hon fick något magiskt i ögonen började prata sådär i ett andetag som nördar gör när de är exalterade. Efter att hon var klar tittade hon lite nervöst på oss andra, då hon insett att hon (förmodligen för första gången) hade brutit mot de sociala koder som nördar inte lever efter.
Hon snackade mest om lajv, men var med på ungefär vad sittrollspel var för något. Hade dock inte provat något av det. När jag berättade att jag just skrivit ett scenario, och vad det handlade om falnade intresset dock något. Liksom, rollspel för henne var något nytt och spännande, och då var en romantisk komedi inget som lockade, dock sa hon att hon var sugen på att köra (men helst något mer actioninriktat), med några vänner, om jag spelledde.

Ok, efter vad hon sade ville hon ha ett riktigt koboldigt äventyr: De skulle vara lömska och alver (eller orcher), och ha häftiga vapen. Det skulle vara action. Regler var något som inte var så intressant.

Så, jag söker ett äventyr som är actionfyllt (gärna episkt, utan att vara löjligt), kan spelas med alver, och till valfritt fjantasysystem :gremsmile: Några tips? Det bör nog vara av konventslängd också.

Foggmock

Myrmidon
Orchen och pajen?

Jag har ett scenario som består av fyra stycken halvlängdsmannakvinnor, kan lätt konverteras till alver då det är ett ranta-runt-i-skogen-och-krama-träd-scenario. Släng in lite orcher och någon större best så har du all action som behövs, komplett med ett besök hos älvor och en ond trollkarl.

Eller ta en kik på mitt bidrag till Jorgesutmaningen!

Foggmock - shameless plug

Kanturi

Swordsman
Re: Inte löjligt? Attans.

har bara läst igenom första sidan och redan verkar allt riktigt kliché, det hardu (?) lyckats bra med :gremtongue: riktigt kul att läsa

//Emil "Kanturi" Nises

Johan K

Gammal & dryg
Några tips?
Jag skulle isåfall rekomendera Vildhjarta faktsitk. Jag tycker att det är ett alltigenom ett synnerligen bra äventyr.
Man kan ju alltid modda det lite, så man får in den där actionbiten åxå.

Kanturi

Swordsman
Regnsynd till EON är ganska härligt. Det går ut på att man måste tänka (till viss måtta) och att (i mån av trubbel) använda sina vapen (oja, det kommer att behövas om man inte kan övertala monster att låta bli en, monster som inte kan språket). Utan att gå in på (viktiga) detaljer så går det ut på att samla på sig 4 små roliga atrefakter som finns i en och samma by, man måste bara räkna ut vem/vilka som har dem. Köp den, prisvärt! (118:- på S-F Bokhandeln, och den kanske (?) finns att köpa på Goblin Games GBG, fler ställen har jag inte koll på)...

//Emil "Kanturi" Nises, rekomenderar!

Kanturi

Swordsman
Ojdå

Ojdå, hehe. Jag älskar det iaf. Ska spelleda det för tredje gången i helgen.

//Emil "Kanturi" Nises, äter

The_Gorger

Hero
Regnsynd spoiler

Där ser man! Vilka olika preferenser man kan ha. Men bara för att kolla så jag inte blandar ihop dem, regnsynd är det där det regnar hela tiden, djuren är gnälliga och man fajtas mot en grip i slutet?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Regnsynd spoiler

Jo det stämmer, fast vår spelledare slängde in en stor jävla lindorm i stället för en grip.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Regnsynd [OT, spoiler]

Yep, det låter som det. Fast i den kampanj som vi (TT) spelar så var vi på Takalorr och det var inte några lurvia gripar so slogs mot. Vi skulle istället fånga/likvidera en lindorm. Det var rätt så klurigt. Men vi fiskade i alla fall upp den med hjälp av en stor, tung kedja (det var tre kedjor och väldigt mycket rep vi hade flätat), tre ankare och en hel oxe. Det gick inte så bra men sen lyckades vi i alla fall banka till den när den hoppade över klippan och försökte äta upp oss.

- Jocke, återberättar gammla minnen.

Marcus J

Hero
Hum, introducera rollspel till ickefrälsta?

Även om hon säger att reglerna inte spelar någon roll så kommer de nog göra det snart nog om de arbetar emot det som hon vill göra, så nu måste du nog gissa lite på vad hon skulle tycka om.

Fjantasy ville hon alltså ha? Ska jag då utgå ifrån att du har tillgång till alla system på marknaden?

Äventyr också? Damn, jag är bra mycket bättre på system men jag får väl försöka komma på något.

Så, Eon äventyr som jag spelat/spellet han vi väl börja med:

Sorgernas brunn, lagom intressant histora (inte i den negativa betydelsen, utan den var så där lite halv intressant) ganska mycket action, ingen AHAupplevelse men en ganska trevlig resa.

De fördömdas sista hopp: Episkt så det räcker till och blir över, dock så är det väldigt rälsat (vad jag kommer ihåg) och inte tillräckligt engaernade, för mina standarder i vilket fall.

Diamantäpplet: Lite action, början till något episkt och med valfritt antal dungeoncrawl. Ganska trevligt men fortfarande inte jättebra.

/Marcus ska och simma nu.

Kanturi

Swordsman
Re: Regnsynd [OT] [ANT]

Vi skulle istället fånga/likvidera en lindorm. Det var rätt så klurigt. Men vi fiskade i alla fall upp den med hjälp av en stor, tung kedja (det var tre kedjor och väldigt mycket rep vi hade flätat), tre ankare och en hel oxe. Det gick inte så bra men sen lyckades vi i alla fall banka till den när den hoppade över klippan och försökte äta upp oss.
Shosan :gremtongue:

haltageten

Dum inuti huvudet

"Shosan :gremtongue:"

Ja, så kan man också uttrycka det. Fast vi blev lite besvikna att det inte fungerade så bra med vår fiskeidé. Den var så genomtänkt, förutom det där lilla faktumet att en i spelgruppen förbisåg att lindormar är väldigt stora (vilket våra roller inte visste ändå). Så när vi designade "fiskelinan", och det var han som ledde arbetet, så blev den inte så stark som den borde ha blivit. Vilket även ledde till att vår kamrat försökte hålla fast fiskelinan när lindormen släpade ner hela ekipaget i vattnet och nästan dränkte honom eftersom han inte kunde simma.

- Jocke, återberättar gamla minnen.

Kanturi

Swordsman

Det måste jag testa nån gång, ska spelleda Rengsynd för 3:dje gången imorrn och på lördag... men då får det nog bara vara gripar, men nån form av drake måste jag ha med i kommande kampanjer

//Emil "Kanturi" Nises