Nekromanti Söker datorlåda

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Tyst. Inga extra vidrerande delar som förstärker alla ljud och så iaf.
  • Svart, helst mattsvart. Så featureless som möjligt. Gärna en dörr framför DVD och sånt så man slipper det också. Inga onödiga blå lampor, inga fönster in till moderkortet, inga silverdetaljer, ingen spejsig frontdesign. Tänk ultraminimalism.
  • Rymlig, men inte stor. jag behöver inget megatowerbös, jag har två-tre hårddiskar och en DVD som ska in, inte så mycket mer.
  • Ganska brett. Jag vet inte riktigt hur jag ska mäta för att det utan tvekan ska finnas plats för min kylfläns; men själva flänsen är stor som en 120mm-fläkt typ. Jag kan gräva fram märke och modell på kylgrejen om det krävs.
  • Helst under tusenlappen i pris.

krank

Jarl said:
Fractal Design Define R3 kanske?
Den var ju ruskigt snygg. Finns det nån hake?

Går jag efter måtten på Prisjakt rakt av så är den bara 7 mm bredare än min coolermaster. men det behöver ju inte betyda så mycket, moderkortet kan ju sitta djupare eller så. Ser ut som det på bilderna, tycker jag. Jag behöver ju bara typ 15 mm eller så för att kunna stänga lådan =)

Cooler Mastern är 200x460x540, R3'n är 207x440x521. Så lite bredare, men något kortare och plattare... Fler expansionsplatser, vettigare frontportar...

(Jämförelse)

Det kliar i köpfingret...

EDIT: Snart har du varit med och bestämt varje del av min dator... Kanske ska sätta en sticker, "built by jarl" =)

Jarl

Hero
Jag har hört att tidigare Fractal Design-lådor (svensk företag btw) har ibland var lite tveksamma vad gäller byggkvalité. Vet inte hur utbrett det varit eller om det gäller även för de nya R3. De kanske inte är i Antecs liga vad gäller kvalité iallafall. Som sagt, man får väl kolla upp nån recension eller så först.

krank

Den här recensionen verkar säga att felen från R2:an fixats iaf.

Just nu lutar det åt en R3, definitivt. Lägger nog en beställning när lönen kommer.

krank

Så, nu har jag beställt en Fractal Design Define R3 från Webhallen. Nu får vi se om den håller vad den lovar =)

krank

krank said:
Så, nu har jag beställt en Fractal Design Define R3 från Webhallen. Nu får vi se om den håller vad den lovar =)
Oj.

Oj oj oj.

Jag är så nöjd att det finns inte. Lådan är ungefär lika stor till de yttre dimensionerna som min förra, men inuti har de skapat ett slags dimensionsvortex värdigt en TARDIS. Den är helt klart större inuti än utanpå. Jag har aldrig varit med om en så snuskigt bra och öppen låda; jag hade inga problem whatsoever att komma åt under monteringen (utom en enstaka sladd som skulle in bakom min monsterstora processorfläkt). Och den är tyst. Och jag fick plats med allt. Jag har är alldeles, alldeles nöjd. Det jag har kvar nu är att byta min DVD-RW mot en SATA-kopplad sådan (det märktes direkt vilken kabel som var krångligast...) och kanske komplettera med nåtslags framsidemonterad multi-usb-hub-med-kortläsare. Och kanske ett par stora fläktar; mina 880mm scythefläktar finns det ingen plats för.

Nu ska jag bara lyckas avyttra min gamla datorlåda på ett smidigt sätt...