wilper said:
Du kan inte tigga en backuppad server av er driftstomte? För jag förmodar att ni inte kör UNIXish jäms över miljön?
Vi kör inte *nix överhuvudtaget, och vår "drifttomte" är tre överarbetade tekniker på 1200+ datorer över hela kommunen, i åldrande miljöer. De har inte tid för något annat än... "krishantering".
Kommunen tycker nämligen att datorsupport är en sån där grej det är säkert och vettigt att dra ner väldigt mycket på.
Jag är skeptisk till FTP/SFTP/SCP-lösningen eftersom jag inte tror att eleverna kommer att använda den. Jag vill helst ha en användarvänlig lösning, oavsett hur bra det vore i teorin att lära dem hur sånt här funkar. För mig är det viktigare att få en lösning samtliga elever kan lära sig använda tillräckligt väl för att använda utan att konsultera mig eller manualer. För många av eleverna är av typen att de helt enkelt ger upp vid motgångar; då lägger jag hellre krutet på att övertala dem att lära sig nya grejer i Photoshop än jag lägger samma tid, eller längre, på att lära dem ett system som 99% av dem inte kommer att ha någon användning av efter skolan.