Nekromanti Söker en teknisk lösning - inlämning elevuppgifter

krank

Går ondskans ärenden
  • Har någon några andra förslag på lösningar än de tre jag listar?
  • Har ni några förslag på lämpliga onlinetjänster?

ripperdoc

Myrmidon
(Skulle det vara omoraliskt att använda sina elever för att komma upp i de mytiska 8gb man kan få genom att invita folk?)
Inte mer omoraliskt än att du länkar till Dropbox ovan med referral, och dessutom länkar uploadbin också till Dropbox med referral :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Inte mer omoraliskt än att du länkar till Dropbox ovan med referral, och dessutom länkar uploadbin också till Dropbox med referral :gremwink:
Bah!

Jaja, uploadbinlänken är fixad. Sen tycker jag inte att det är det minsta omoraliskt att länka er till Dropbox med referral, för ni är inte beroende av mig på samma sätt som mina elever... Eleverna däremot känner jag ett behov av att ge alternativ, eller åtminstone inte utnyttja. Jag vill inte att mitt klassrum ska bli gratisreklam för enskilda tjänster, om jag slipper. När jag visar onlineapps eller annat brukar jag se till att ha 2+ alternativ (som t.ex sumopaint och pixlr, imageafter och morguefile).

Jarl

Hero
Förlåt men lite OT: du måste numera använda SchoolSoft? MUHAHAHAHAHA

...sorry, alltid trevligt med sällskap i skiten :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Förlåt men lite OT: du måste numera använda SchoolSoft? MUHAHAHAHAHA

...sorry, alltid trevligt med sällskap i skiten :gremwink:
Ja, precis så.

Jag väjer inte för systemets fördelar; rapportera närvaro och att t.ex kunna skriva omdömen i systemet är guld värt. Men som undervisningsverktyg är det ju bajs.

Jag är beordrad av chefen att inte använda andra lärplattformar, och att snarast möjligt migrera ALLT till schoolsoft.

Just nu planerar jag att framför allt använda antingen google docs för att skriva uppgifter och instruktioner eller skriva alltihop i DocBook och exportera till lämpliga format (PDF/HTML/etc). Jag måste hitta ett workflow som arbetar runt Schoolsofts begränsningar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att lära kidsen hur man använder FTP eller SFTP (WinSCP är en fantastiskt nybörjarvänlig klient) måste väl ses som en pedagogisk välgärning.

Då blir det dessutom rätt behagligt för dig att rätta uppgifterna, bara att dra hem hela katalogträdet.

Du kan inte tigga en backuppad server av er driftstomte? För jag förmodar att ni inte kör UNIXish jäms över miljön?

G

Guest

Guest
wilper said:
Att lära kidsen hur man använder FTP eller SFTP (WinSCP är en fantastiskt nybörjarvänlig klient) måste väl ses som en pedagogisk välgärning.

Då blir det dessutom rätt behagligt för dig att rätta uppgifterna, bara att dra hem hela katalogträdet.

Du kan inte tigga en backuppad server av er driftstomte? För jag förmodar att ni inte kör UNIXish jäms över miljön?
Om man använder någon SCP klient så är SCP att föredra över SFTP, SFTP ska enligt några systemadministratörer jag kände förr vara bristfälligt i säkerhet jämfört med SCP och är lika lätt/svårt för en nybörjare som SCP.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, helt ok. SCP och SFTP har samma gränssnitt om man kör WinSCP. (Och de koola ungarna kan ladda upp sina läxor I TERMINALEN.)

krank

Går ondskans ärenden
wilper said:
Vi kör inte *nix överhuvudtaget, och vår "drifttomte" är tre överarbetade tekniker på 1200+ datorer över hela kommunen, i åldrande miljöer. De har inte tid för något annat än... "krishantering".

Kommunen tycker nämligen att datorsupport är en sån där grej det är säkert och vettigt att dra ner väldigt mycket på.

Jag är skeptisk till FTP/SFTP/SCP-lösningen eftersom jag inte tror att eleverna kommer att använda den. Jag vill helst ha en användarvänlig lösning, oavsett hur bra det vore i teorin att lära dem hur sånt här funkar. För mig är det viktigare att få en lösning samtliga elever kan lära sig använda tillräckligt väl för att använda utan att konsultera mig eller manualer. För många av eleverna är av typen att de helt enkelt ger upp vid motgångar; då lägger jag hellre krutet på att övertala dem att lära sig nya grejer i Photoshop än jag lägger samma tid, eller längre, på att lära dem ett system som 99% av dem inte kommer att ha någon användning av efter skolan.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
mytiskt och mytiskt.. jag har 7,8 gb på Dropbox, redan...
Du har haft fler vänner som inte redan har Dropbox =)