FireVisor;n318181 said:
Ditt spel var det mest intressanta jag såg på hela GothCon. Jag är mycket nyfiken på ditt spel.
Det var olyckligt att du inte var där när jag kom dit.
Nä, jag har sällan orken att sitta i butik tyvärr. Jag glider runt på konventet, spelar lite, och åker hem. Det finns folk som är mycket bättre än mig på säljarbiten =)
FireVisor;n318181 said:
Jag har aldrig spellett ett rollspel som är fokuserat på vad som händer i en stad. Är det så du tänkt med spelet? Jag läste baksidan, och bläddrade lite kvickt i boken och såg regler för övertalning.
Det finns
en tråd här med lite mer info om spelet och så, men i korthet: ja. Man spelar utredare av ockulta mysterier i en Babylon-inspirerad miljonstad. Det är alltså ganska långt från traditionella fantasy-rollspel dels genom att det är stadsfokuserat och dels att det inte är europeisk medeltid. Det finns heller inga orcher eller alver, utan bara människor och ett slags humanoida ödlor som kallas "reptider".
Reglerna är ganska enkla jämfört med, skulle jag säga, en majoritet av andra rollspel. Inriktningen är ganska simulerande, dvs det är ett system som försöker vara "realistiskt" eller åtminstone trovärdigt och det simulerar världen på ungefär samma sätt som de flesta traditionella spel. Man har värden för vad man är bra på, man rullar 2t20 och om minst en av tärningarna är lägre än eller lika med värdet i aktuell egenskap så lyckas man.
Däremot ligger reglerna inte så mycket i fokus i spelet. Vi har tänkt mer på världsbygget och på spelledarkapitlet, där det står ganska mycket om hur man kan göra för att konstruera den sorts mysterier spelarna ska kunna lösa.
FireVisor;n318181 said:
Kommer man kunna beställa boken online, eller kommer du sälja en PDF?
Boken kan köpas online i detta nu! På spelets hemsida
http://ödesväktarna.se finns länkar till butiker där man kan köpa boken, och till vår egen Publit-shop där man kan köpa direkt från oss.
PDF:en är helt gratis, den ger vi bort – på hemsidan finns regelboken i två versioner (en högupplöst, en lite mindre) att ladda ner – helt komplett och fri att ladda ner och sprida. Man kan också läsa den online utan att ens ladda ner den, via Issuu. Det finns också en version i formatet ePub, ifall man har en e-boksläsare.
Framöver kommer spelet också att läggas upp på Drivethrurpg. där man om man vill kommer att kunna betala för pdf/epub. Men vi kräver aldrig pengar för de elektroniska versionerna. Jag brukar göra så med mina spel, att jag ger bort PDF/ePub-versionen och bara tar betalt för den fysiska.