Nekromanti Söker hjälp! **SPOILERVARNING**

Berserk

Warrior
Okej! Läs ej mera om du tillhör min spelgrupp! Byebye!

----------------

Till saken. Jag har tänkt ordna ett riktigt stort tornerspel med både bågskyttetävling, ridderliga uppgörelser till häst, vanlig slagsmålsunderhållning m.m för att fira den nye konungens kröning. Jag har dock lite problem att hitta regler för dylika tillställningar och ber därför Er om hjälp! Var kan jag få tag på regler för medeltida tornerspel a´la Ivanhoe/Robin Hood? Bågskyttet har jag nästan på klart, det är hästfighterna som vållar problem... Tack på förhand!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

dibbe

Veteran
Pendragon

Riddarspelet Pendragon innehåller givetvis regler för tornerspel. Det hela är mycket enkelt om jag inte missminner mig. Pendragons regelsystem går ut på att man har ett färdighetsvärde mellan 1 och 20, slår en T20 och skall slå så högt som möjligt, men under sitt färdighetsvärde (har för mig att slaget räknas som 0 om man slår över sitt färdighetsvärde).
Den som slår hör högst lyckas knuffa motståndaren ur sadeln, men gör ingen skada eftersom tornerlansarna är extremt ömtåliga (så att de bryts vid träff) och har en trubbig spets.

Med reservation för att jag kommer ihåg fel... det var ett tag sen jag läste Pendragon-reglerna.

Detta borde gå att konvertera till DoD utan några som helst problem...

--
Dibbe

SoC

Veteran
Bågskyttet kan ju fungera så här:

Man slår ett färdighets slag och den som har bäst diferens värde får bäst träff. men om man mislykas med slaget missar man. Fummel räknas som miss.

SoC

If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.

Sårias

Veteran
tänk också på att alla får en bonus på typ cl 3 eftersom man siktar och dylikt...så kan man juh fuska med magi och bättre pilar så det hela kan bli väldigt intressant.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Genesis

Ni dés ni maître
Tråkmåns...

Fummel räknas som miss
Det finns mycket roligare saker man kan hitta på med fummel...
Vad sägs om att träffa domaren där bak? Eller att träffa en fågel som flyger förbi? Eller en perfekt träff mitt i 'bullseye' ... på fel tavla?

Re: Söker hjälp!

Den gamla DoD-modulen Ivanhoe innehåller ganska kompletta torner-regler om jag inte missminner mig.

/Gloria Excelsior

Rickard

Urverk speldesign
Om jag kommer ihåg reglerna till tornerspelen rätt.
En tornerlans ger 2T6 i skada och det är 50% chans att den bryts när attackeraren träffar. Hästens skadebonus tillräknas inte lansens skada. Vid träff i bålen (samt sköld och huvud?) så kör man försvararens STO mot lansens skada på motståndstabellen (STO+10-skada). Om försvararen misslyckas m slaget flyger denne av sadeln.

/[color:green]Han</font color=green> som är fundersam till en SL som kallar sig "Berserk" /images/icons/smile.gif