Nekromanti Söker kritiker och skeptiker

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan allihopa,
mitt namn är Tony, vissa av er känner mig, resten gör det inte. Jag har lurkat i det här forum ett par år nu och jag har ett gammalt konto någonstans vars lösenord verkar förlorats till the great old ones.

Oavsätt så söker jag hjälp och frivilliga, jag är en rollspelsmupp som har fått för sig att skriva en äventyrsserie men då jag inte har gjort det tidigare så tänkte jag att jag skulle fråga individer med mer erfarenhet än jag själv.

Hittills så har jag ett äventyret på 4 sidor text (i word, 12p fontstorlek) och jag skulle gissa på att det är halvfärdigt till två tredjedelar färdigt. Jag skriver med det så att möjliga frivilliga ska ha en ide om vad de ger sig in på. Jag skulle tippa på att det är klar till slutet av den här veckan.

Så, några frivilliga skeptiker eller kritiker?

Rising

Vila i frid
Vilket rollspel är äventyret avsett att spelas till? Det behöver du nog skriva, för det är ju inte nödvändigtvis samma personer som kan skriva ett äventyr till Eon som till Trail of Cthulhu eller Mutant Chronicles.

Och hur många äventyr hade du tänkt att det skulle bli, allt som allt? Du skrev ju "äventyrsserie", så jag gissar att du hade tänkt dig att det skulle bli en triologi eller något i den stilen. Och hur hade du i sådana fall tänkt att de skall hänga ihop? Skall de ha en gemensam röd tråd, och skall man kunna spela dem fristående eller ej?

Och om det bara är tänkt att bli omkring 8 sidor text allt som allt, så låter det som ett väldigt anspråkslöst projekt. Varför inte bara ställa frågor kring det du undrar om och be om respons av oss här på forumet?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det är Coriolis som äventyret skall spelas till. Nu hade jag tänkt efterlysa kritik till upplägget på äventyret och dess berättarstruktur, varvid det inte kändes speciellt viktigt med vilket äventyr det handlar om, men det stämmer nog att människor som är mer intresserade av Coriolis kommer att ha en annan syn på spelande i den världen. Tack så mycket.

Jag har hittills planerat åtta stycken deläventyr. Ideen är att ett par tre saker mellan varje äventyr skall återknyta till nästa i serien, för att ge många möjliga knutpunkter. Det kommer inte att finnas en röd tråd som i att Gör A Därefter B För Att Hitta Föremål C Och Döda Skurk D, utan snarare Personer A, B och C finns i äventyr 1 och 2 och knyter ihop dessa. Detta för att man ska kunna spela dem lite som sidoäventyr.

Det låter lite, men bara lite, som om du har fått intrycket att någon annan än jag skall skriva det här och så ska det klart inte vara, det är från min sida ett projekt som jag har tänkt vara ensamt ansvarig för. Orsaken till att jag postar om det här är för att hitta individer som har lite mer erfarenhet när det kommer till äventyrsskrivande och som kan komma med kritik och förslag. Vill bara klargöra.

Det är en möjlig väg att gå, men i och med att jag inte har någon större erfarenhet av äventyrsskrivande, eller för den delen skrivande i allmänhet, så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska fråga om.