Nekromanti Söker spelare i Göteborg

Jonas Ferry

Swordsman
Hejsan,

I somras flyttade jag till Göteborg för att fixa ett exjobb som slutkläm på min civilingenjörsutbildning. Då det finns alldeles för många rollspel som vill bli spelade, och jag känner för få människor i Göteborg, passar jag på att fråga här.

Jag har spelat rollspel från Drakar och Demoner, via Kult, WoD-spelen, Nobilis och en massa andra, för att slutligen landa i indie-rollspelsvärlden. Det roligaste just nu är förhållandevis små spel som man spelar mindre än 5 spelmöten av, och jag har blivit alldeles för otålig för långa kampanjer. Jag tycker dessutom om att testa spel under en kväll, för att se om man gillar det och testa nya sätt att spela på, och har gjort det med en bunt dogmaspel här från rollspel.nu.

Jag har ingen aning om det finns indie-erfarna spelledare i Göteborg, så jag tar med glädje på mig att spelleda. Det skulle behövas en sådär 2-4 spelare som är nyfikna på nya sätt att spela rollspel på.

Ett spel jag gärna spelleder är Primetime Adventures, där man spelar en tv-serie. Rollpersonerna är huvudpersonerna i tv-serien och varje spelmöte är ett avsnitt. Varje rollperson har en "screen presence" som anger hur central han är i varje avsnitt, och spelledaren sköter en budget av tärningar som han kan använda i konflikter. Samtidigt som man skapar rollpersoner skapar man själva tv-serien, och det går att välja vilken genre som helst. Man kan spela X-Files, Buffy, Gilmore Girls (som tillsammans med Buffy är en av exempel-serierna i spelet). Kolla gärna in länkarna till folk som berättar om sitt spelande, så får ni en bra känsla för vad det handlar om. På hemsidan finns dessutom urdrag ur reglerna som kan ge en bild av spelet.

Ett annat intressant spel är Dogs in the Vineyard, ett westernspel där rollpersonerna är utsända av gud att straffa syndare i små städer av troende. Det utspelar sig nästan i Utah, men inte riktigt, och religionen är nästan tidig mormonlära, men inte riktigt. Spelarna tvingas ta tuffa beslut om vem som straffas och vem som räddas, inte sällan genom konflikter som eskalerat till skottväxling. Dessutom finns det demoner, som måste bekämpas med cermonier och exorcism. Även här finns actual play-trådar.

Ytterligare ett kul spel är InSpectres, där rollpersonerna precis startat ett spökjägarföretag i liten skala, och får ge sig i kast med bisarra kunder. Stämningen liknar Ghostbusters, och spelet är bland annat intressant eftersom tärningsslagen avgör vem som får beskriva vad som händer, SL eller spelaren.

Låter något av dem kul? Bor du i, eller i närheten av, Göteborg? Maila eller PM:a mig så kan vi snacka. Exakt vilket spel det blir och hur mycket vi spelar kan vi komma överens om privat.

Om du är intresserad men har frågor går det jättebra att maila eller PM:a dem.

Sodivra

Champion
Yeah!!!

Jag är en Göteborgare som behöver mycket mycket mer indie. Miniformatet är lockande, eftersom jag redan försöker satsa så mycket engagemang som möjligt i en egen kampanj, och planerar att resa upp till Uppsala (igen) till våren.

Ska jag höra av mig via PM med detaljer?

Dimfrost

Special Circumstances
Skäggträff i Göteborg [ANT]

Om inte Arvid hade nappat på det här hade jag ätit upp min hatt (samt eventuellt även en :zeppelinare:). :gremgrin:

/Dimfrost