Jag håller på att sätta ihop en rollspelsgrupp för att köra igenom det utmärkta äventyret De grå fiskarna av Jörgen Karlsson, till det svenska rollspelet Götterdämmerung. Förslagsvis, varje lördag i veckan, vid 15-tiden, tills uppdraget (som äventyr kallas i rollspelet) är avklarat.
Rollspelet beskrivs på följande sätt av utvecklarna:
Götterdämmerung är ett ”mysterierollspel” fyllt av stinkande gränder, smutsiga tiggare och olösta mysterier. I en mörk skymningsvärld ruvar kabbalister, frimurare och gnostiker på hemligheter och varelser för hemska eller för viktiga för att se dagens ljus. Glöm det som ni har lärt er, förkasta det ni hört om 1700-talet, det är inte sanning. Under årens lopp har informationen förvrängts och förändrats för att passa bättre i historikernas tjocka luntor och avhandlingar. Visst, det var en upplysningens tid, men det var också en mörk och underlig tid full av saker som aldrig såg dagens ljus. De hemliga ordnarna har större makt än både kyrkan, vetenskapsmännen och filosoferna. Gnostikerna verkar i det fördolda och är en slags övervakare av övervakarna. Det onaturliga kryper närmare och inte ens de som bor i städerna är skyddade längre. Statsmakten gör allt för att sopa undan spåren för att inte befolkningen ska få panik. Man förklarar det mystiska och bestialiska med sinnesförvirrade enslingar som drivits till vanvett eller på hemliga sällskap som sägs vinna på att skapa kaos och oordning. Ämbetsmännen är i första hand inte till för att hålla ordning på en växande statsmakt eller bråkiga borgare. Nej, deras främsta uppgift är att sopa igen spåren efter det onaturliga och oförklarliga, de vet bara inte om det själva.
Det finns dock inte någon PDF att köpa för den ursprungliga, fysiska versionen av rollspelet, så jag tänkte istället att man kanske kunde köra via RiotMinds onlinetjänst; det är ett engångsköp för 49:-.
Rollspelet beskrivs på följande sätt av utvecklarna:
Götterdämmerung är ett ”mysterierollspel” fyllt av stinkande gränder, smutsiga tiggare och olösta mysterier. I en mörk skymningsvärld ruvar kabbalister, frimurare och gnostiker på hemligheter och varelser för hemska eller för viktiga för att se dagens ljus. Glöm det som ni har lärt er, förkasta det ni hört om 1700-talet, det är inte sanning. Under årens lopp har informationen förvrängts och förändrats för att passa bättre i historikernas tjocka luntor och avhandlingar. Visst, det var en upplysningens tid, men det var också en mörk och underlig tid full av saker som aldrig såg dagens ljus. De hemliga ordnarna har större makt än både kyrkan, vetenskapsmännen och filosoferna. Gnostikerna verkar i det fördolda och är en slags övervakare av övervakarna. Det onaturliga kryper närmare och inte ens de som bor i städerna är skyddade längre. Statsmakten gör allt för att sopa undan spåren för att inte befolkningen ska få panik. Man förklarar det mystiska och bestialiska med sinnesförvirrade enslingar som drivits till vanvett eller på hemliga sällskap som sägs vinna på att skapa kaos och oordning. Ämbetsmännen är i första hand inte till för att hålla ordning på en växande statsmakt eller bråkiga borgare. Nej, deras främsta uppgift är att sopa igen spåren efter det onaturliga och oförklarliga, de vet bara inte om det själva.
Det finns dock inte någon PDF att köpa för den ursprungliga, fysiska versionen av rollspelet, så jag tänkte istället att man kanske kunde köra via RiotMinds onlinetjänst; det är ett engångsköp för 49:-.