Nekromanti Sökers: Rollspel med bra rymdstridsregelsystem

Lukas

Mannen i Gult
Jag är intresserad av att spela scifi rollspel, och jag vill ha roliga rymdstrider, så jag söker ett regelsystem som uppföljer följande krav:

1. Skall vara roligt
2. skall inte kräva att man räkna andra grads ekvationer varje runda
3. Skall kunna hantera att flera rollpersoner är på samma skepp och alla får vara någorlunda relevanta för utgången av striden.

Finns det här?

och om inte vad för regelsystem föredrar du när det kommer tilt rymdstrid?

Simon

Swashbuckler
Jag har just plockat upp ett AW-hack för äventyr i hård-SF som jag började peta på för nåt år sen. Återkommer om det finns nåt att kika på inom rimlig tid.

Simon

Swashbuckler
Annars, hittills, så är min goto-regelmotor för rymdspel Solar System, med sina raka motståndsslag för alla sorters konflikter.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Med dina första villkor tänkte jag tipsa om Full Thrust, det är ett trevligt figurspel som det är lätt att modellera olika spelvärldar i. Dock, det faller på det tredje kravet. Jag tror jag får falla in i kören med IcarusDream: Rogue Trader. Hela spelet är för tungrott för mig, men jag har hört mycket gott om just rymdstridsreglerna, och att alla kan bidra.

luddwig

Lawful evil
Rymdstriderna i Star Wars D6 innehåller en begränsad mängd matematik och om du placerar rollpersonerna på ett mellanstort skepp kan någon styra, någon sköta sköldar och några bemanna kanonerna. Jag generellt också generellt Star Wars D6 som roligt men böckerna har samlat damm i många år nu så det kan vara nostalgin som talar.

clarence redd

FrostByte Books
Jag hade liknande tankar som drivkraft när jag konstruerade rymdstridsreglerna till BRP Starships. Målet var att de inte skulle vara krångligare än vanlig strid mellan personer i BRP. Enkelt & snabbspelat. Alla kan dessutom få sin egen roll på skeppet: Pilot, Gunner, Engineer och Ship's Doctor. Man behöver inte använda BRP i övrigt - systemet är helt fristående.

Jag tycker att det blir så där Star Wars-roliga rymdstrider, men det är så klart en smaksak. Finns att ladda ner gratis på BRP Central (eller skicka ett PM så mejlar jag dem).

Fridigern

Swordsman
Sällar mig till Star Wars-kören, det var bra teamkänsla i de rymdstriderna.

PAX

Jordisk Äventyrare
Nya Coriolis har allt du söker. Rymdstridens rundor delas in i 5 faser där olika besättningsmedlemmar utför sina handlingar.

Orderfasen
Teknikfasen
Pilotfasen
Sensorfasen
Attackfasen

Sen har Coriolis ett enkelt men väl definierat och komplett system för att bygga olika rymdskepp, vilket säkert tilltalar de som vill knep och knåpa med sådant. Det finns naturligtvis färdiga skepp att använda sig utav.

Har naturligtvis inte hunnit testa detta system, men kan tänka mig att det faller väl ut kring spelbordet när torpeder och kanoner dundrar loss i en avlägsen del av galaxen.

Basenanji

Postd20modernist
Till och med mer underskattat än D20 Modern är D20 Future!

https://en.wikipedia.org/wiki/D20_Future

Boken har inte bara _helt okej_ stridsregler, utan också den mest kompletta och användbara samling mutationer/cybergrejs/mechas/alltannatscifitech man akn använda tillsammans.

Kolla in vetja! Ni andra också!

cogitare

Swashbuckler
Har folk testat rymdstridsreglerna i 'Edge of the Empire' (eller något av systerspelen)?

Om de är bra kan det vara ett alternativ. Jag gillar det övriga systemet men har inte kört någon riktig rymdstrid...

Cog.

Genesis

Ni dés ni maître
Drakar och bananer gör detta skitväl, men det är nog inte riktigt det du är ute efter. :)

Caligo

Swashbuckler
Vi jobbar på ett system till QuestCore för fordonsstrid. Det fina med systemet är att det skall vara skalbart - allt från en pansarvagn till en rymdflotta. Dessutom skall det finnas taktiska val... inte bara tärningsrull. Systemet kommer ligga nära QuestCores enkla grundsystem.

Krille

Super Moderator
I Skymningshem: Andra Imperiet hanterades rymdstrid precis som vanlig strid. Av alla system som jag har sett så är det det som fungerat bäst, och det blev också basen för Blå Himmel.