Nekromanti Sökes; bra antecknings program

isdrake

Veteran
Idag var det tänkt att jag skulle förbereda helgens möte, men när jag öppnade min vanliga textfil (där allt mitt kampanjmaterial sparas) vart jag helt galen. jag har oändliga mängder text och använder wordpad. Jag har försökt vara duktig och klura in det i olika kategorier, men det är lika jobbigt att bläddra upp och ner som en tok i letande efter det jag vill ha.

Så jag har spenderat kvällen att leta efter ett bra antecknings/note program men utan att hitta något alls. Det jag letar efter ska helst göra någon form av struktur av det hela, typ

- Monster
+Drakar
+Saltingar
- Kunskap
+Vad spelarna vet
+Vad spelarna inte vet
-NpC
+Goda
+För smakrika

Osv, ja ni fattar. Det verkar inte finnas ett enda därute, så jag börjar bli lite desperat.

Jag skulle bli evigt tacksam faktiskt!

Krille

Super Moderator
Scrivener jobbar på ett liknande sätt som du verkar vilja vara ute efter.

Säg att du börjar jobba i Scrivener och skriver lite allmänt om Kunskap. Det vill säga, du har gjort en text som heter Kunskap. Du kommer på att du vill ha ett avsnitt om Vad spelarna vet, men att den definitivt ska ligga under Kunskap.

Inga problem: du högerklickar på Kunskap och väljer Convert to Folder. Nu är din text Kunskap en mapp, i vilken man kan lägga fler texter. Men den är fortfarande en text, så du kan fortfarande skriva i Kunskap, som om den vore en text. Men du kan också lägga till en text i Kunskap som om den vore en mapp. Så det gör du: du slänger upp en text till och kallar den Vad spelarna vet. Dessutom skapar du en text till som du kallar Vad spelarna inte vet, för du vet saker som du vet att de inte vet.

Lite senare kommer du återigen att Kalle vet saker som de andra spelarna inte vet. Så du gör om Vad spelarna vet till en mapp, och i den lägger du en ny text som heter Vad Kalle vet.

Så plötsligt ser ditt Scrivener-projekt ut ungefär såhär:

Du kan när som helst flytta om dina texter i den ordning du vill, och förstås formattera texten som du vill, och du kan splitta arbetsytan på femtielva möjliga sätt.

Lägg märke till mappen Research. I den samlar man på sig all möjligt källmaterial som man kan tänkas behöva: filmer, bilder, textdokument, HTML-länkar etc, så att de är tillgängliga inom projektet hela tiden.

Scrivener gjordes ursprungligen för Macintosh, men håller nu på att portas till Windows. Den nuvarande betan är fullt fungerande, och i juli kommer betalversionen.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag gillar excel/calc/gnumeric, men jag har ingen aning om hur man hanterar stora mängder text på ett vettigt sätt i det.

Några tips på hur TS eller jag kan göra för att använda det effektivt? :gremsmile:

sakara

Veteran
Det jobbiga med excel är att det inte är ett rent skriftprogram så man får se upp lite hur man lägger upp kolumnerna. men förutom det så är det väll "bara" at anpassa x antal kolumner till skrivfält. dvs dra ut dem till önskad bredd men lämna kvar cellerna.

Jag skulle använda fler sidor om tex kunskap: en som spelarna vet och en med sånt de kan få reda på.

såg även nu att man kan ta fram text från olika sidor i excel genom att göra en =Cell. så det blir lättare än att klippa och klistra =)