Nekromanti Sökes: forskare med fantasi

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,738500,00.html

Om ni vet var man kan köpa lite fantasi, kan ni ju tipsa killarna som ligger bakom undersökningen som ovan länkade artikel handlar om.

Hepp!

"James Bond är orealistisk"

Nääääää, det vissta jag inte!

"I tecknade filmer är de orealistiska"

Nääääääääää ... va dåligt!

Snacka om att missa poängen med effekter och underhållning.

"Det är inte realistiskt"

Nä, för det är inte på riktigt!

/Magnus

(läs artikeln så fattar ni vad jag menar)

Man Mountainman

Storsvagåret
Äh! Unna du forskarna att få applicera sin smala spetskompetens på områden av allmänt intresse då och då. Jag tror knappast att forskarna är omedvetna om den sekundära roll som fysikalisk korrekthet har i de flesta former av underhållning, men när man kan mycket om en grej så är det svårt att inte applicera sina kunskaper på det man ser runt omkring sig. Det är ju inget annat än en form av hjärngymnastik.

Foggmock

Myrmidon
Kolla bara in när någon figur flyger rakt fram och tvärstannar i luften - för att sen, efter en stund falla rakt ner. Sånt händer inte, säger Patrik Norqvist.

Haha... ÅH NEJ HAN KROSSADE MIN VÄRLDSBILD. Allvarligt.. inte ens små barn som ser på tecknad film tror att man faktiskt kan springa ut från ett stup och hinna tänka efter och inse att man är mitt i luften innan man börjar trilla.

Krille

Super Moderator
Sökes: kvällstidning med vett

Som vanligt så lyckas Aftonbladet tappa poängen. Det är en sak med att filmer innehåller knasiga fel, men de forskare som Aftonbladet pratar med verkar vara upprörda för att felen ens finns och det retar upp deras vetenskapliga sinnen. Det är lite som att Linda Rosing är förbannad på att grannen klipper gräset på lördagmorgonen - det krävs ett Aftonblad för att det ska bli en nyhet.

Mer intressant är motsvarande artikel på DN, där man faktiskt tar upp ett potentiellt problem med Hollywoods orealism:

DN said:
Ett konkret exempel. På film exploderar i regel bilar direkt efter en krock eller en volt, men enligt fysisk forskning är det ett högst osannolikt förlopp. Filmlögnen har föranlett att amerikanerna ofta väljer bort säkerhetsbältet för att snabbt kunna kasta sig ur bilen vid en kollision. Vidare brukar förbipasserande vid trafikolyckor slita ut skadade personer ur kvaddade bilar och helt i onödan riskera ryggradsskador.
Så det är inte bara att forskare saknar fantasi. En del fantastiska situationer (dvs sådana som inte är en normal del av vardagslivet, till exempel bilkrascher) förekommer för en hel del personer endast på film. Den enda referens som medelsvensson har till hur krockade bilar uppför sig är Hollywood, och resultatet kan bli rent livsfarligt.

Fast den poängen tappade Aftonbladet bort.

Dewil

Skrivbordsgeneral
...och journalister med intelligens.

Fast det är ju samma killar i Aftonbladet-artikeln som i DN-artikeln, så det är förmodligen Aftonbladets journalist som har en annan tolkning än DN-journalisten. Och förmiddagspressen är ju inte kända för att skriva genomtänkta artiklar om vetenskap.

Dewil

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo jo, men ...

... de här nötterna förstärker och propagerar en annan myt: forskare är torrbollar utan humor.

Det behöver inte vara så.

Det kanske är så att killarna inte alls är tråkiga, men fan i gatan, de framstår som nåra enormt trista killar i artikeln.

"Tjenare Bengan! Skaru me å se The Incredibles! Asrolig animerad rulle!"

"Nej, den återspeglar faktiskt inte vår värld korrekt!"

:gremlaugh:

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ping!

Hehe, den myten om bilar drev de ju alldeles ypperligt med i den där filmen med Val Kilmer ... guuud, vad hette den? Den totalknasiga "Titta vi flyger"-varianten med spioner och kor i gummistövlar, och perronger som åkte iväg när tåget stod kvar.

:gremconfused:

Ping! Två bilar krockar jättesakta, och det låter "ping" och så exploderar de, eller nått sånt.

/M

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Titta vi spionerar? (NT)

NT = Nästan Troligt

Rosen

Myrmidon
inte ens små barn som ser på tecknad film tror att man faktiskt kan springa ut från ett stup och hinna tänka efter och inse att man är mitt i luften innan man börjar trilla.

Kanske beror på hur små... Jag var iaf så pass gammal att jag minns det, när jag förvånat insåg att folks hattar faktiskt inte flyger upp från huvet när de blir överraskade.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ping!

Hehe, den myten om bilar drev de ju alldeles ypperligt med i den där filmen med Val Kilmer ... Ping! Två bilar krockar jättesakta, och det låter "ping" och så exploderar de, eller nått sånt.
Ja den är bra. En liknande grej finns det i "Last Action Hero" där Arnold hamnar i den "verkliga" världen och står som ett fån när han skjuter på en bil med det enda resultatet att det blir ett hål i plåten. :gremgrin:

...och perronger som åkte iväg när tåget stod kvar.
Undrar föresten om de kom på det skämtet själva eller om de faktiskt snott det från "Picassos äventyr" och utvecklat det?

/Anders

Rosen

Myrmidon
Re: Ping!

En liknande grej finns det i "Last Action Hero" där Arnold hamnar i den "verkliga" världen och står som ett fån när han skjuter på en bil med det enda resultatet att det blir ett hål i plåten.

Eller mer subtilt i 'American Psycho', där Pat Bateman skjuter ett par skott mot en polisbil. När den exploderar med dunder och brak står han kvar ett ögonblick och bara stirrar fånigt på pistolen i sin hand. Han säger inget, men minen av "Det var som fan..." är rätt tydlig. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Jag var iaf så pass gammal att jag minns det, när jag förvånat insåg att folks hattar faktiskt inte flyger upp från huvet när de blir överraskade.
Jag var i åtta- nioårsåldern när min far demonstrerade med en korv varför det är ytterst sannolikt, för att uttrycka sig milt, att någon som får en tung pryl i skallen eller ett slag med en stor träklubba INTE blir nedspikad i marken.

Erik

Ändrat: tog bort ett o-

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tvärtom?

Jag var i åtta- nioårsåldern när min far demonstrerade med en korv varför det är ytterst osannolikt, för att uttrycka sig milt, att någon som får en tung pryl i skallen eller ett slag med en stor träklubba INTE blir nedspikad i marken.
Dvs. det är sannolikt att någon som får ett slag i huvudet blir nedspikad i marken? Nog menar du tvärtom?

Dewil

Storuggla

Champion
Jag gillar att snubbarna ska åka runt i landets skolor och föreläsa om de här "upptäckterna". De lär ju bli utskrattade och sedan mulade av en nia.

Storuggla, torrbollar deluxe

Nightowl

Champion
Det är ju inget annat än en form av hjärngymnastik.
Själv har jag varit irriterad på en Bamse-serie som gått nu i höstas.

Det har förekommit inbrott på biblioteket, men det knepiga är att ingen stulit något. Detta bekräftar bibliotekarien genom att räkna alla böckerna i biblioteket på någon timme. Av detta kan vi utläsa att det är illa med mediaanslagen där Bamse bor, antagligen nolltaxerar Krösus Sork, den elakingen.

Även ett litet bibliotek har tiotusentals volymer, och att stjäla ett par böcker utan att det märks är svinlätt - det tar ett par dar att kontrollräkna dem, och då förutsätter vi att "Biblioteks-Bill" stänger biblioteket.

Det är ju naturligtvis inte så att jag på fullaste allvar tycker historien blir sämre av det här eller att jag oroar mig över att barnen har en disproportionerlig uppfattning av hur många böcker det faktiskt finns - det får de ändå, det är ganska mänskligt - men eftersom kommentaren "Jag har räknat alla böckerna" berör min vardag får den mig att studsa till.

Erik, hade det varit Skalman som kontrollräknat dem hade jag naturligtvis inte sagt ett smack... :gremgrin:

Storuggla

Champion
Så folk bryter sig in och stjäl sedan inget? Vad gör de då, översätter Voltaire tillbaka till franska?

Storuggla, vandalism sirapsstavar