Nekromanti Sökes: Futuristisk brödtext

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag sitter och leker en del med ett layoututkast till Leviathan. Nu kan man tycka vad man vill om skönlitterära texter i sig, men jag kommer att ha sådana i början av varje kapitel - och det är till dessa jag behöver hjälp. Jag skulle vilja ha ett annat typsnitt för dessa annat än det som jag använder i brödtexten (vilket är garamond).

Finns det några typsnitt, med lätt futuristisk stil, som är lättlästa - och som inte kostar multum för att använda? Har alla kunniga personer här på forumet något förslag på bra typsnitts-alternativ som kan passa in?

Cybot

Mest spelbar
Jag vet inte hur bra de passar till Leviathan...
Men Orbitron (League of movable type) och Laconic (Robby Woodard) är både futuristiska (kanske för futuristiska) och enligt mig lättlästa.

Andra som t.ex. Eurostile är ju ett klassiskt alternativ.

Arfert

Facit
Vet inte vad du har för smärttröskel när det gäller "lättläst", men:
Futuristiska typsnitt bör generellt skys som pesten till brödtext. Om du vill ha text som går att läsa i längre sammanhang som regeltext till exempel. Ta nåt neutralt och välj (eventuellt) futuristiska rubrilker i stället.

...redan nämnda Obitron är tänkbart för rubriker. Laconic funkar även för kortare texter, men en hel bok, nej, då kan det bli jobbigt.

Robert Jonsson

Som jag skrev ovan, det är inte alls tänkt som långa texter alls. Brödetexten i sig ska vara i Garamond, utan all regeltext kommervara i Garamond.

Vad jag talar om är ½ till typ 2 sidor text med stämningstext typ. Kanske i textrutor. Alltså saker som sticker bryter ut från vanliga texten.

Obitron är inte användbart alls i det syfte. Laconic fastnade jag inte helt för men jag gillade Eurostile. Är det helt hemskt för det syftet?

Cybot

Mest spelbar
Sereg said:
Typsnittet OCR-A, grön text på svart bakgrund. Väldigt high-tech.

Mer seriöst: Bank Gothic.
Bank Gothic saknar väl gemener? Vilket betyder att den inte funkar alls för brödtext.

Arfert

Facit
Eurostile / Microgramma är ett klassiskt typsnitt, som jag har för mig bygger på/är inspirerad av gamla versionen av Olivetti-loggan. Användes vilt på 60-talet. Och funkar, med samma begränsingar till de mer linjära sans seriferna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Som jag skrev ovan, det är inte alls tänkt som långa texter alls. Brödetexten i sig ska vara i Garamond, utan all regeltext kommervara i Garamond.

Vad jag talar om är ½ till typ 2 sidor text med stämningstext typ. Kanske i textrutor. Alltså saker som sticker bryter ut från vanliga texten.
Jag är i och för sig för att använda något ganska lättläst även till korta stämningstexter. Vill du bryta av mot garamond-brödtext skulle jag rekommendera någon sans serif i annan grad än brädtexten (mindre, kanske). Typ Droid Sans eller nåt sånt.

Annars blir det som i White Wolfs allra sämsta grejer, med oläsliga texter skrivna i konstiga typsnitt mot bildbakgrund...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
Eurostile / Microgramma är ett klassiskt typsnitt, som jag har för mig bygger på/är inspirerad av gamla versionen av Olivetti-loggan. Användes vilt på 60-talet. Och funkar, med samma begränsingar till de mer linjära sans seriferna.
Jag testade Eurostile nyss och den kom inte överens med mitt dåliga vänsteröga. Bad vibes, man. Den känns helt enkelt inte tillräckligt läsbar.

Robert Jonsson

Mekanurg said:
Jag testade Eurostile nyss och den kom inte överens med mitt dåliga vänsteröga. Bad vibes, man. Den känns helt enkelt inte tillräckligt läsbar.
Så klart var det Eurostile som jag fastnade för av de förslag som presenterats ovan. Jag har även testat att skriva ut skrifter med den och den känns rätt bra och stabil.

Men vi får se hur det blir. Kanske blir att välja krank-lösningen.

Herr Grönstedt

Swordsman
Nu är ju jag en lekman på detta område, men eurostile blir lätt en cliché.

Syntax kan vara ett alternativ för dig. http://www.myfonts.com/fonts/adobe/syntax/

Kanske Neo Sans:
http://www.myfonts.com/fonts/mti/neo-sans/

Samtidigt behöver det inte vara så futuristiskt för att kännas futuristiskt ändå. Personligen är jag förtjust i Franklin Gothic för denna typ av sidebars, men det beror förstås på vad du har brödtextens att i. Baskerville ihop Franklin Gothic ftw. http://www.myfonts.com/fonts/bitstream/franklin-gothic/

krank

Robert Jonsson said:
Så klart var det Eurostile som jag fastnade för av de förslag som presenterats ovan. Jag har även testat att skriva ut skrifter med den och den känns rätt bra och stabil.
Tja, Eurostile är snygg. Använder den själv i mina kartor till Rotsystem, även om jag egentligen skulle vilja använda något med öppen licens istället...

Men jag är skeptisk till den som brödtext.

krank

Jura, kanske?

Eller kanske inte. Jag vet inte. Den dög inte som ersättning till Eurostile Extended Black, som jag hade i mina kartor iaf...

Herr Grönstedt

Swordsman
det svåraste här är väl då att hitta något futuristiskt som dessutom funkar med Garamond. jag gissar att det är Adobe garamond du har h den har en ganska liten x-höjd. du behöver något med samma x-höjd för att det ska bli snyggt tror jag. Jag föreslog tidigare Syntax, men den är nog för hög. Annars vill man i övrigt matcha linjevikt och bokstavsform, och lite känsla, vad nu det är.

Samtidigt ska man inte komplicera till det och jag tror att Helvetica Neue gå bra ihop med Garamond. Jag har tidigare kombinerat det med Gill Sans och Lucida Grande, men Helvetica Neue är bättre. Mycket bättre. Som om de vore gjorda för varandra.