Nekromanti Sökes: kommentarer till Chrysanthos formler

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
  • Om du bidrar med en kommentar till en av formlerna:
  • Parvana refererar
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Vem är Parvana Amatwáhid Nasiri?

Parvana är från Seyadh, en trogen tjänare av al-Wáhid (den Ende) och förstås mycket företagsam. Hon har rest vida kring (minst till alla länder kring Mare Pannona) och rotat fram en del av Chrysanthos gamla formler ur diverse arkiv och böcker. I sitt verk där hon presenterar några av de formler hon hittat har hon också skrivit kommentarer om formlerna.

T.ex. kommer hon att nämna att Norog antas använda en variant på formeln för att stjäla en annans utseende, och att en »panter« inte är något specifikt djur i sig utan ett vanligt namn på de flesta stora kattdjuren.

Hon är heller inte helt övertygad om att Lysander Chrysanthos identitet är så enkel att fastställa som vissa vill tro; kanske hon till och med hyser misstankar om att personen är i livet. De tankarna kommer hon presentera i förordet (vilket ännu är oskrivet).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Vad du vinner på att betala färjkarlen. [exempel]

Jag bidrar med ett exempel på vad jag tänker mig, utifrån en formel där jag har en idé:

Vad du vinner på att betala färjkarlen.

Formeln är komplett men jag har inte satt den på prov. Mina efterforskningar tyder på att »färjkarlen« är en figur i en bortglömd kult som verkade i Belagros under tiden innan Panon. Med all sannolikhet en demon vars kraft man inte bör kalla på, möjligen Temluk eller Zalambur.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Hur man lugnar en panter eller annan vild best.

Hur man lugnar en panter eller någon annan vild best.

Det är oklart vilket djur Chrysanthos avser med »panter« då namnet ges till olika djur på olika platser, däremot alltid något av de större kattdjuren. Gissningsvis avses någon form av bergslejon då de tidigare var vanliga kring hela Mare Belagria. Formeln verkar för övrigt fungera väl på alla djur. Jag har också lyckats använda den med motsatt effekt på redan lugna rovdjur.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Hur man tar form av en fågel eller ...

Ja, hela namnet fick inte plats, jag hoppas att det går bra. Dethär är den första av "Tre kommentarer från det Ataraxiska fragmentet", detär meningen att dom ska gå att lägga ihop med kommentarer från Parvana själv.



Om den här formeln har Ataraxis antecknat i marginalen: "Var katt tre dagar, har ännu svårt se den röda färgen. Avråder bruk utan renande extrakt av måra tillhanda". Efter formeln i själva boktexten står "härav en utveckling av min egen hand den berör andra, vilken läsaren skall i detta verk finna", men givet det skick Ataraxis formelbok nu är i, förvånas nog icke läsaren att få veta att denna formel är saknad.
En tidigare kryptisk kommentar finns också interpolerad i Chrysanthos egen förklaring, ett misstag av en tidigare kopist som jag har lyft ut. Den lyder "FORMIS HERBS AUGM.T IX:le Chap. S.T", och som den lärde skall finna följer den ordet "dröjer" i alla kända kopior.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Hur man stjäl någon annans gestalt

Ja, dethär är nummer två då, förstås.


Ataraxis låter i marginalen veta, att "de bästa resultaten gives, om man håller i sinister hand en liten klump svavel, och i dexter en kvist av rosmarinörten eller av drakmeja. På så vis förbytes skepnaden hastigt och med bästa likhet"
Som överskrift till sin kopia av formeln har han skrivit "Den Andre av Chrysanthii Fyra stora Byteskonster". Trots alla mina försök har jag ingen annanstans sett några sådana formler omnämnas, än mindre har jag funnit någon av dem.



Jag hade också tänkt att skriva något om en folksaga att man kunde bli av med sin egen form och tillslut tappa minnet ifall man använde formeln förofta, och att Ataraxis hade hört att det hade hänt Chrysanthos själv (det kändes somatt det passade med det som du ville ha figuren som), men det blev förlikt den djurformstrollkonsten tyckte jag, såatt jag hoppade över det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Hur du förutsäger framtiden.

Hur du förutsäger framtiden genom studier av vindarna och himlen.

Formeln funnen i en samling i Lavello som till fullo bestod av olika sätt att spå och se bitar av framtiden. En handfull tycktes vara direkta utvecklingar på denna men för bruk med andra element, exempelvis en version där man istället studerade rök och låga vid brännandet av helig olja. Chrysanthos avslutande varning är av vikt, framtiden ändrar sig lätt till det värre om man blandar sig i mot bättre vetande.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Hur man stjäl någon annans gestalt

Kräkla said:
Jag hade också tänkt att skriva något om en folksaga att man kunde bli av med sin egen form och tillslut tappa minnet ifall man använde formeln förofta, och att Ataraxis hade hört att det hade hänt Chrysanthos själv (det kändes somatt det passade med det som du ville ha figuren som), men det blev förlikt den djurformstrollkonsten tyckte jag, så att jag hoppade över det.
Coolt tänkt! Jag tycker det funkar bra att hoppa över det ändå, av anledningarna som du nämner. Sen blev det lagom längd på det du redan hade också tycker jag. :gremsmile:

----

Ja jäklar! Nu glömde jag ju nästan de ascoola grejerna kring Norogs eventuella användande av formeln också. Hrm. Möjligt att det får bli en riktigt lång kommentar ändå.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Hur man uppnår en fullkomlig skendöd

Ataraxis skriver i sina anteckningar om den här formeln att trollkvinnan Iria Melastomos använde den i sin mästare Kritos tjänst, på kejsare Batratis II som en förespeglad bot mot hans sömnlöshet, för att på så vis få kejsaren förklarad död. Detta gagnade Krito, som då stod på tur till tronen men förlorat kejsarens gunst och snarligen skulle ersättas. Så skedde också, ty rikets läkare kände intet till om dylika konster, och kejsaren lades på sin ceremoniella likbädd. Där vaknade han också till, betydligt innan sin begravning.
Dock var Batratis II redan i lag förklarad död, och i detta svåra fall dömde domarna att lagen gällde: ingen fick i ord eller handling erkänna annat, än att kejsaren var död, eller på annat sätt uppmärksamma hans närvaro. Batratis II tvingades fortleva i sina kvarvarande dagar som en levande vålnad, vandrande gatorna under fåfänga, envist ohörda rop på hjälp, och Krito kröntes till kejsare Batratis III.
Dock blev hans regeringstid mycket kort, ty blott några månader därefter dräptes han i sömnen av vad som närapå måste ha varit en gast för att kunna ta sig förbi hans många vakter.

(Alla domhär namnen får du förstås byta ut mot såna som passar, jag kan ju inget om Saga såatt jag vet inte om dom duger, jag hittade bara på nått, föratt det hade ju sett dumt ut med bara hål i texten.)


Förövrigt så föreställde jag mig att Ataraxis formelbok är en kodex med två stora hål där nån eller några har dragit ut massor av arken, antagligen då för att det var formler på dom och det var enklare att plocka ut dom bitarna man ville ha än att skriva av dom, och att domhär tre formlerna finns med på den tunna biten mellan hålen, kanske bara fyra eller fem ark alltsomallt. Den skulle vara en av dom äldsta källorna till formler från Chrysanthos, fastatt det bara finns några stycken.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: Hur man stjäl någon annans gestalt

Nu glömde jag ju nästan de ascoola grejerna kring Norogs eventuella användande av formeln också. Hrm. Möjligt att det får bli en riktigt lång kommentar ändå.
Jamen, det tycker nog jag att du kan ta i Parvanas egna kommentar, jag hade ju tänkt domhär som tillägg till det. Jag tror det blir grymt, lite närmare koppling till "nutid" eller hur jag ska säga :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Hur man stjäl någon annans gestalt

Kräkla said:
Jamen, det tycker nog jag att du kan ta i Parvanas egna kommentar, jag hade ju tänkt domhär som tillägg till det. Jag tror det blir grymt, lite närmare koppling till "nutid" eller hur jag ska säga :gremsmile:
Jo, hon redogör nog för Ataraxis gamla kommentar först och tillför sitt sedan.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Vad du får av att låna ett djurs egenskap

I en albisk formelsamling hittade jag anmärkningen "Till ersättning för vilken del det vara må kan användas besoaren av en get, preparerad såsom fö" Resten av denna anteckning (och, i sanning, den följande formeln) hade dock utplånats av väta, och i mina experiment har jag inte kunnat framställa denna effekt. I ärlighetens namn är jag osäker på om det alls fungerar, men jag har valt att ta med denna instruktion i kommentarerna ifall läsaren själv kan göra bruk av den. Var dock varnad: det är inte lönt att slösa för mycket tid över retort och alemb för denna antecknings skull, och en besoar kan användas på mycket bättre sätt än att förbrukas i fåfang strävan.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Hur man medelst goda bär skapar en fullgod måltid

Jag, Parvana Amatwáhid Nasiri, vittnar inför den Ende, den Fullkomlige: denna formel räddade en gång mitt liv. På återvägen från en liten by där jag studerat förirrade sig mina odugliga vägvisare i den kala öknen (Guden vet utmäta deras straff), och övergav mig till sist en natt utan mera än en kamel. Den Ende vare prisad! de dåraktiga vägvisarna tog dock de djur som de trodde bar på värdesaker, utan att ana att den omätligaste skatten bars av det som lämnats kvar åt mig: anteckningarna om mina efterforskningar. (I den Godes, den Allvetandes namn!: denna min berättelse visar hur mycket mera värd är kunskap än guld och ädla stenar, ja, i sanning, det är nu min tro att det var just av detta skäl den Rättvise lät det hela ske. Prisad vare därför Den, som utger den dyrbaraste gåvan, visheten, i sådant rikt mått till sin enkla tjänare!) En av de formler jag hittat var denna, och jag säger er nu att kaktusbäret är ett fullgott föremål för denna formel. På så vis levde jag tre månader i öknen, jag och min kamel, medan jag långsamt tog mig till bebyggda trakter. Det är mitt råd till alla vägfarande, att de bör noga inpränta denna formel i sina minnen så snart de kan.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Hur du lär någon att kalla på dig

I en oas långt sydväst om Dokkara, i ökensanden, ligger en liten by kallad Rawahára, där de få invånarna brukar marken och föder upp färgglada fåglar, som de fångar vid vattenhål runtom i oasen och säljer till vandrande köpmän. Dessa fåglar har jag sett vid hovet, där de anses omåttligt dyrbara, och jag köpte några för att presentera till min prins men förlorade dem på vägen.
Det anmärkningsvärda med denna by är dock något annat. Några timmars resa utanför oasen finns en mängd kolossala ruiner från ett hedniskt kungadöme; bland dessa finns också ett slags soptipp av papyrusblad, som sanden täckt, och som jag fått höra talas om av en av de handelsmän jag nämnde. De flesta av papyrerna är täckta med en djurdyrkande irrläras primitiva kråkfötter, bara dugliga till bränsle till min brasa om nätterna, men på några fann jag värdefull kunskap, bitar av uråldriga lärda verk, däribland den magiska formeln ovan.
Att den är ett verk av Chrysanthos anser jag otvetydigt: förutom att själva papyrusen angav det har jag hittat hänvisningar till denna formel i andra böcker, där den också nämns som tagen ur Chrysanthos, och från de få kvarvarande textfragmenten i Grimoire Breizheg i Galvez, anser jag mig kunna visa att detta är den förlorade formeln som hör hemma i hålet på folio 15 recto.



Som en anmärkning så kan jag säga att den här och denandra kommentaren som jag just skrev är menade att höra ihop, såatt ifall det inte är ett bra läge som jag använde i denhär kommentaren föratt passa med att fastna i en stor öken så byt ut det mot ett annat ställe. Påsammasätt så, det finns ju många detaljer som kanske inte passar alls eftersom att jag inte är inläst alls på Sagavärlden, men jag vet ju att du har tänkt att skriva om domhär kommentarerna iallafall, såatt kanske så blir det inte så hemskt mycket extrajobb?

Också vill jag be om ursäkt föratt dom är så förbannat långa och pratiga bäggetvå, eftersom att jag skrev dom medans jag inte kunde sova, jag har alltså inte fått en endaste blund i ögonen inatt och därför så ser dom ut därefter :gremtongue: (Ifallatt någon undrar över varför dom är inlagda så nära ihop så kan jag säga det direkt: det är därföratt jag har skrivit dom båda påsammagång, jag blev distraherad från ena iden av denandra och sen gjorde jag klart dom lite omväxlande.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur du lär någon att kalla på dig

tycker de här kommentarerna är riktigt bra... behöver bara filas lite på kanske... kör på! :gremsmile:
 
Top