Nekromanti Sökes: Linuxdistribution till Asus EEE 900

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag borde göra en ominstallation på min asus eee 900. Någon som har några tips om vilken linux-distribution jag ska välja?

Jag har kört Ubuntu på den ett tag nu, men det vill jag byta bort. Skulle gärna köra Arch, men jag har inte tid att confa en Arch-installation. Har kört Crunchbang en gång i tiden, men vet inte hur det är nu.

Krav:
- Lätt.
- Ska fungera "out-of-the-box", med nätverkskort och allt.
- Någon form av fönsterhanterare. Blackbox/fluxxbox/OpenBox räcker. Behöver ingen fullskalig desktop-miljö (typ Gnome eller Xfce).

go go gadget 1337-tips!

Möller

Hubert Hortlax
Varför vill du byta bort Ubuntu? Det uppfyller alla dina krav, och med Unity istället för GNOME i 11.04 borde systembelastningen bli mindre.

Jag kör Ubuntu på min 901:a, krank på sin 900:a. Jag har då inga anledningar att byta till något annat.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag kör Ubuntu 10.4. Skulle ha uppgraderat till 10.10, men en polare gjorde det och sa att det orsakade massa problem på hans 900.

Unity är för mig en anledning att byta bort Ubuntu, tyvärr. Tycker att det är horribelt fult. Tänkte att jag ska vänta med att köra Wayland som X-server tills jag vet vad den fått för omdömen, också.

Överlag så upplever jag också att Ubuntu blir mer och mer buggigt för varje version. De fixar inte gamla buggar i samma tempo som de introducerar nya för att de är så feature-kåta. Inte riktigt min kopp te.

Christoffer

It's all pig.
Installerade Easypeasy på Hans EEE efter att jag opererat in en ny fläkt i den. Tyckte det verkade vara en alldeles strålande dist för den plattformen. Rekommenderas varmt,

Möller

Hubert Hortlax
poniz said:
Unity är för mig en anledning att byta bort Ubuntu, tyvärr. Tycker att det är horribelt fult.
Fast då är det ju bara att byta till GNOME igen...

Fast det kanske inte räknas som »fungerar ur lådan«

Unfair

Hero
Jag har också en AsusEEE900 (tror bestämt det är det, orkar inte kolla igen), jag använder däremot inte min då jag har två andra bärbara. Men något som är smidigt och fungerar out of the box är väll typ jolicloud som jag inte fan några större problem med, utom att det var för begränsat om man vill lirka lite.

Sedan så förstår jag inte varför du ens nämnde Arch då det är motsatsen till out of the box.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
unfair said:
Sedan så förstår jag inte varför du ens nämnde Arch då det är motsatsen till out of the box.
Som jag sa så är jag sugen på det, men jag har inte tid att confa det :gremsmile: Borde kanske låtit bli att nämna det för att undvika förvirring, men nä, det är inte ett alternativ för mig just nu.