Jag filar på ett brädspel med två huvudsakliga inspirationskällor: Kampen om Citadellet och den gamla datorklassikern Syndicate. Det är 100% coop, och motståndet i form av läbbiga monster styrs av kort som beskriver monstrens taktik denna runda (Exempel: Röda monster springer fram och bits, svarta går till närmaste eldställning, vita avancerar med en handling och avvaktar med den andra, röda får en extra handling)...
Uppdrag kan spelas ur ett medföljande häfte eller slumpgenereras. Man spelar en eller flera (inte bestämt mig) cyborger som man uppgraderar med vapen och roliga tillbehör inför varje uppdrag genom att slotta in uppgraderingar i sockets på en kartongskiva (med bilder som föreställer tuffa genomskärningar med plåtmakapärer under huden).
(apful första arbetsskiss: http://i56.photobucket.com/albums/g163/Shericat/Cyborx.png )
Vad jag funderar på är just skademekaniken... Först tänkte jag mig följande: Vapen har värden mellan 1 och 9. Man rullar 1t10, och är det lägre eller lika med träffar man. Monster har rustningar, mellan 0 och 4, och om slaget träffar och är högre än monstrets rustning dör det. Snabbt och enkelt, men linjärt och skittråkigt.
Alternativ tärningsmekanik:
Det finns precisionstärningar (vita med tre blanka sidor och tre svarta hårkors - träffar) och skadetärningar (svarta med tre blanka sidor och tre blodstänk på – skador). Vapnen har ett antal tärningar i precision och ett annat antal i skada. Man ska få minst ett hårkors för att träffa, och lika mycket skada som monstret har Toughness eller nåt.
Ska jag köra på alternativet? Bättre förslag mottages tacksamt!
Uppdrag kan spelas ur ett medföljande häfte eller slumpgenereras. Man spelar en eller flera (inte bestämt mig) cyborger som man uppgraderar med vapen och roliga tillbehör inför varje uppdrag genom att slotta in uppgraderingar i sockets på en kartongskiva (med bilder som föreställer tuffa genomskärningar med plåtmakapärer under huden).
(apful första arbetsskiss: http://i56.photobucket.com/albums/g163/Shericat/Cyborx.png )
Vad jag funderar på är just skademekaniken... Först tänkte jag mig följande: Vapen har värden mellan 1 och 9. Man rullar 1t10, och är det lägre eller lika med träffar man. Monster har rustningar, mellan 0 och 4, och om slaget träffar och är högre än monstrets rustning dör det. Snabbt och enkelt, men linjärt och skittråkigt.
Alternativ tärningsmekanik:
Det finns precisionstärningar (vita med tre blanka sidor och tre svarta hårkors - träffar) och skadetärningar (svarta med tre blanka sidor och tre blodstänk på – skador). Vapnen har ett antal tärningar i precision och ett annat antal i skada. Man ska få minst ett hårkors för att träffa, och lika mycket skada som monstret har Toughness eller nåt.
Ska jag köra på alternativet? Bättre förslag mottages tacksamt!